2014-10-27, 10:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Men vad som gör mig mest bekymrad är att det visst gick att göra DNA-profileringsanalyser i Sverige redan 1996, och att vi, när fallet preskriberades med gärningsman under 21 år, 2009, sedan mycket länge hade haft en alldeles utmärkt DNA-profileringsverksamhet vid SKL i Linköping. Om inte provet förstördes första gången på ren klantighet (man måste extrahera DNA från spermier i reducerande miljö, annars sabbar man allting, men det var välkänt långt före 1996) så kan jag faktiskt inte alls förstå varför inte en DNA-analys gjordes innan fallet preskriberades.

En uppenbar risk är väl att anledningen till att DNA-analys inte gjordes är ren jävla klantighet? Det är väl inte säkert att förundersökningsledaren så att säga får någon typ av varning som säger att "Hörru du du, om den tidigare misstänkte är skyldig till detta så är det hög tid att styra upp ett DNA-prov!".

Spaningsmord utgör trots allt en mycket liten del av arbetstiden för länskriminalen (som jag antar detta ligger på?), och det är inte alls säkert att den som leder denna utredning ens har koll på att man efter 15 år inte kan döma en person som vid tidpunkt för mordet var under 21 år.
Citera
2014-10-27, 11:08
Medlem
swimp78s avatar
Stämmer det verkligen att han inte skulle kunna dömas även om det bevisades att han är skyldig via t ex dna? Jag har inte sett detta påstående i någon artikel som tar upp fallet. Enbart påståenden i denna tråd.
Citera
2014-10-27, 11:42
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Stämmer det verkligen att han inte skulle kunna dömas även om det bevisades att han är skyldig via t ex dna? Jag har inte sett detta påstående i någon artikel som tar upp fallet. Enbart påståenden i denna tråd.

Det är för att flashback ligger stegen före gammalmedia... kom in i matchen swimp78
Citera
2014-10-27, 13:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Frågar man användarna i Juridik-delen av forumet verkar det ligga till så.

(FB) Preskriptionstiden för mord där mördaren är under 21 år
Citera
2014-10-27, 14:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En uppenbar risk är väl att anledningen till att DNA-analys inte gjordes är ren jävla klantighet?
Det är ungefär det jag menar med gör mig bekymrad.

Citat:
Det är väl inte säkert att förundersökningsledaren så att säga får någon typ av varning som säger att "Hörru du du, om den tidigare misstänkte är skyldig till detta så är det hög tid att styra upp ett DNA-prov!".

Spaningsmord utgör trots allt en mycket liten del av arbetstiden för länskriminalen (som jag antar detta ligger på?), och det är inte alls säkert att den som leder denna utredning ens har koll på att man efter 15 år inte kan döma en person som vid tidpunkt för mordet var under 21 år.
Nä, dessvärre inte - i all synnerhet som man alltså måste läsa förarbetestexten för att inse hur lagstiftningen är tänkt.
Citera
2014-10-27, 17:55
Medlem
Har dom inte gjort om lagen så alla mord ska straffas med livstids fängelse om mördarna inte är psykiskt sjuka? Eller har det inget med sakfrågan att göra för den misstänkte?
Citera
2014-10-31, 23:31
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Har dom inte gjort om lagen så alla mord ska straffas med livstids fängelse om mördarna inte är psykiskt sjuka? Eller har det inget med sakfrågan att göra för den misstänkte?

Nej. "Brottsbalken 3 kap. 1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid. Lag (2014:274)."

Vet inte vad du menar med andra frågan.
Citera
2014-12-02, 22:49
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan ju bara uttala mig i generella termer. Generellt förhåller det sig som jag har skrivit. Har man mindre än tio spermier är det lite touch and go om man vill ha en en komplett konventionell DNA-profil. (Det är säkrare, om än väsentligt mindre upplösande, att göra en mitokondrie-DNA-profil, men sånt verkar SKL inte vilja göra alls nuförtiden.) Men jag förstår inte hur den där SKL-nissen kan veta att spermieprovet rör sig om mindre än tio spermier innan testet är gjort. Och jag tror heller inte att teknikerna för att PCR-amplifiera små mängder DNA blir så oerhört mycket bättre i framtiden - i princip är det utvecklingsarbetet redan gjort. Om SKL är rädda för att klanta sig, kan de fråga Marie Allen, som är Sveriges ledande auktoritet på arkeologiskt DNA, där man ofta måste utgå från mycket små mängder av DNA med dålig kvalitet.
Om jag förstår ovanstående rätt borde ett dnaprov gjorts för länge sen och och dnatekniken kommer inte att förbättras särskilt mycket.

Idag uttalar sig Leif GW Persson i veckans brott tv1http://www.svtplay.se/video/2516628/veckans-brott/avsnitt-8tvärsäkert om att det så lite sperma att det inte gick att analysera säkert med bra resultat förr i tiden men det kommer att ske i framtiden när tekniken utvecklas.Men han säger senare att skulle gå att göra idag.Varför görs det inte nu då?

Är kostnaden för hög?
Citera
2014-12-02, 22:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om jag förstår ovanstående rätt borde ett dnaprov gjorts för länge sen och och dnatekniken kommer inte att förbättras särskilt mycket.

Idag uttalar sig Leif GW Persson i veckans brott tv1http://www.svtplay.se/video/2516628/veckans-brott/avsnitt-8tvärsäkert om att det så lite sperma att det inte gick att analysera säkert med bra resultat förr i tiden men det kommer att ske i framtiden när tekniken utvecklas.Men han säger senare att skulle gå att göra idag.Varför görs det inte nu då?

Är kostnaden för hög?
Men det förklarade professor Persson. De väntar på att det kan göras med säkerhet så att inte provet förstörs, och vad professor Persson tror kan inte anses vara med säkerhet.
Citera
2014-12-02, 23:03
Medlem
swimp78s avatar
Nu tog de upp mordet i veckans brott
Gw påstår att fallet kan resas om DNA visar skyldig

Det har ju påståtts i tråden att GM inte skulle kunna dömas även om han visar sig skyldig
Jag börjar undra. Skulle ingen journalist eller sakkunnig tagit upp det om så var fallet? Borde inte gw känna till det?
"Mördaren kan inte dömas trots sin skuld" är ju kvällstidningscoop
Citera
2014-12-02, 23:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om jag förstår ovanstående rätt borde ett dnaprov gjorts för länge sen
Ja.
Citat:
och dnatekniken kommer inte att förbättras särskilt mycket.
Knappast med relevans för det här fallet, nej.

Citat:

Är kostnaden för hög?
Det är väl så att ingen tycker att det är någon idé att analysera ett DNA-prov som inte kommer att kunna leda till fällande dom, utan enbart ge de tidigare utredningsansvariga ägg på slipsen.
Citera
2014-12-02, 23:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men det förklarade professor Persson. De väntar på att det kan göras med säkerhet så att inte provet förstörs, och vad professor Persson tror kan inte anses vara med säkerhet.
Vill man ha säkerhet för att provet inte förstörs, lär man få vänta till domedagen. Klart analyser kan misslyckas. Men finns det så mycket spermier att det kan vara säkra på att det är spermier är risken mycket liten att analysen inte leder till något resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in