2014-10-20, 23:04
Medlem
Troians avatar
1996 mördades en kvinna utanför Örnsköldsvik, personen som misstankarna främst riktats mot var vid tillfället under 21 år gammal. Kan han idag dömas för mord?

Jag läser vad som står i lagen, men jag förstår verkligen inte.

Citat:
7 § Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.

För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt tjugoett år får inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år. Om fängelse på längre tid och på livstid är föreskrivet för brottet eller om det följer av 26 kap. 2 §, får dock dömas till fängelse i högst fjorton år. Lag (2009:396).

(Brottsbalken, 29 kap.)

Samtidigt som det också står så här:

Citat:
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,5.
tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

(Brottsbalken, 35 kap.)

Eftersom en person under 21 år inte kan dömas till livstids fängelse, betyder det att dennes brott också blir preskriberat efter 15 år?
Citera
2014-10-20, 23:45
Moderator
Neksnors avatar
Ursäkta mig, men mord och liknande preskriberas väl inte alls nu?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-preskription-for-palmemordet/
Citera
2014-10-21, 00:17
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ursäkta mig, men mord och liknande preskriberas väl inte alls nu?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-preskription-for-palmemordet/

Om GM är över 21 år vid brottet så sker ingen preskription.

Lag (2014:407)

Jag tror dock att preskriptionstiden är 25 år, för man borde väl anse att livstid kan dömas ut för brottet, även om det inte kan ske i det aktuella fallet? Eller tänker jag fel där?
Citera
2014-10-21, 08:04
Medlem
15 år, så svaret på din fråga är alltså nej han/hon kan inte dömas för ett mord begånget 1996.
Senast redigerad av lardest 2014-10-21 kl. 08:07.
Citera
2014-10-21, 08:13
Medlem
Emerains avatar
Som ovanstående sagt, men ett extra förtydligande: Brottet behöver inte sluta utredas efter 15 år, utan det är den vanliga preskriptionstiden som gäller för utredningen. För det går inte att i förväg avgöra om gärningsmannen är under 21 eller ej. Det kan mycket väl bli att de år 16 hamnar i situationen "Woho, vi har löst det!!! Nu ska vi bara skriva till åklagaren så denne kan ta det till domstol, och vi löste det med flera år till godo!" för att nästa dag "fan, vi vet vem som gjort det, och jäveln var för ung, så han kan inte dömas".
Citera
2014-10-21, 08:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Jag tror dock att preskriptionstiden är 25 år, för man borde väl anse att livstid kan dömas ut för brottet, även om det inte kan ske i det aktuella fallet? Eller tänker jag fel där?

Någon av annan åsikt? Jag själv tycker inte lagtexten är jättetydlig här. Att göra ovanstående tolkning känns ju också rimligt.

Jag menar för brottet kan ju livstid dömas, även om inte just aktuell person kan dömas till livstid. Eller?
Citera
2014-10-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Någon av annan åsikt? Jag själv tycker inte lagtexten är jättetydlig här. Att göra ovanstående tolkning känns ju också rimligt.

Jag menar för brottet kan ju livstid dömas, även om inte just aktuell person kan dömas till livstid. Eller?

Det är ganska enkelt att göra en tolkning när svaret är tydligt angivet i förarbetet (prop. 2009/10:50)

Enligt gällande rätt har en persons ungdom betydelse vid bl.a. val av påföljd, straffmätning och för preskriptionstidens längd. Straffmyndighetsåldern är 15 år. För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt 21 år får inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år eller i sär-skilda fall fjorton år. Den längsta preskriptionstiden är därmed i dessa fall femton år. Enligt regeringen bör den straffrättsliga särbehandlingen av unga lagöverträdare komma till uttryck även vid preskriptionsreglernas utformning.
Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av påföljdssystemet för vuxna och unga lagöverträdare (dir. 2009:60). Utredaren ska bl.a. ta ställning till om den som har fyllt 18 år ska be-handlas som en vuxen lagöverträdare. Uppdraget ska redovisas senast den 31 maj 2012. Mot denna bakgrund har regeringen inte funnit skäl att i detta lagstiftningsärende överväga någon annan åldersgräns än 21 år. Brott som någon begått innan han eller hon fyllt 21 år bör således även fortsättningsvis preskriberas. Detta förhållande bör tydliggöras i lagstiftningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in