Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Men vad som gör mig mest bekymrad är att det visst gick att göra DNA-profileringsanalyser i Sverige redan 1996, och att vi, när fallet preskriberades med gärningsman under 21 år, 2009, sedan mycket länge hade haft en alldeles utmärkt DNA-profileringsverksamhet vid SKL i Linköping. Om inte provet förstördes första gången på ren klantighet (man måste extrahera DNA från spermier i reducerande miljö, annars sabbar man allting, men det var välkänt långt före 1996) så kan jag faktiskt inte alls förstå varför inte en DNA-analys gjordes innan fallet preskriberades.
En uppenbar risk är väl att anledningen till att DNA-analys inte gjordes är ren jävla klantighet? Det är väl inte säkert att förundersökningsledaren så att säga får någon typ av varning som säger att "Hörru du du, om den tidigare misstänkte är skyldig till detta så är det hög tid att styra upp ett DNA-prov!".
Spaningsmord utgör trots allt en mycket liten del av arbetstiden för länskriminalen (som jag antar detta ligger på?), och det är inte alls säkert att den som leder denna utredning ens har koll på att man efter 15 år inte kan döma en person som vid tidpunkt för mordet var under 21 år.