2012-04-05, 22:08
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man blir inte vuxen över en dag. Man mognar successivt. Därför är det vettigt med ungdomsrabatter.

Man måste ju dra gränsen någonstans. Och med tanke på att straffmyndighetsålder är 15, och myndighetsålder är 18, känns det konstigt att få straffrabatt för att man är under 21. Kan man köra bil, gifta sig, strida i krig och starta eget företag ska man fanemig kunna dömas som en vuxen också.

Är man 18 eller 20 år vet man hur fruktansvärt fel det är att mörda någon. Om man inte är utvecklingsstörd då , förstås. Utvecklingsstörda bör naturligtvis inte straffas lika hårt.
Citera
2012-04-05, 22:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Man måste ju dra gränsen någonstans. Och med tanke på att straffmyndighetsålder är 15, och myndighetsålder är 18, känns det konstigt att få straffrabatt för att man är under 21. Kan man köra bil, gifta sig, strida i krig och starta eget företag ska man fanemig kunna dömas som en vuxen också.
På Systembolaget är du inte vuxen förrän 20. Det finns många åldersgränser. Jag tycker fortfarande att det är berättigat med en successiv straffskärpning kring vuxenåldern.

Men nu börjar vi gå OT. Såvitt jag kan tolka lagparagraferna är brottet preskriberat om GM var under 21. Men det blir en domstol som får fälla det slutliga avgörandet. Såvitt jag vet har inte den här preskriptionsregeltolkningen varit uppe tidigare.
Citera
2012-04-05, 23:06
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
P
Men nu börjar vi gå OT. Såvitt jag kan tolka lagparagraferna är brottet preskriberat om GM var under 21.

Ja, absolut. Det var detta som fick mig att ilsket utgjuta mina åsikter om detta. Jag uttryckte ilska.

Det är synd att de inte tagit upp detta med preskribering när fallet avhandlats i retroperspektiv i t ex Efterlyst eller i Veckans brott på Svt. Det hade isåfall kunnat väcka en offentlig debatt kring detta bisarra faktum.
Senast redigerad av swimp78 2012-04-05 kl. 23:09.
Citera
2012-04-06, 14:02
Medlem
olovpalmes avatar
Även om OW slipper undan straff borde det kunna finnas chans att det klarläggs att OW är den skyldige.Men det är väl inte stor chans eftersom han har saboterat utredningen allt va han kunnat på olika vis.Undrar om det är advokaten som instruerat OW vad han skulle säga eller om han funderat ut det själv.OW är inte helt borta i skallen sägs det.
Vi är inte lika inför lagen en som är mer slipad klarar sig tydligen bättre.
En jurist ville fälla OW i hovrätten.Så det va snubblande nära.
Citera
2012-04-06, 16:06
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Men det är väl inte stor chans eftersom han har saboterat utredningen allt va han kunnat på olika vis.

Det vet jag väl inte direkt, men om vi ska prata om varför mordet aldrig klarades upp så är Örnsköldsviks tingsrätt ingenting att hylla ur den aspekten - genom att släppa honom fri från häktning - trots att sannolika skäl förelåg - gav man honom chansen att göra sig av med bevis. Se mitt inlägg #281.
Citera
2012-05-30, 08:01
Medlem
tror dom flesta i husum har dömt han redan och han kommer alltid vara dömd
Citera
2012-05-30, 08:05
Medlem
2004-08-17, 13:39
UMEÅ.
Det var Rickard Gidlöfs sista dag på sommarjobbet.
Det kunde ha blivit hans sista dag i livet.
I själva verket är det svårt att förstå att 18-åringen lever – sedan hans kropp dragits mellan en vals och en järnbalk.
Mellanrummet är 14(!) centimeter.
– Jag har inte vågat tänka så mycket på vad som kunde ha hänt, säger Rickard i en säng på sjukhuset i Umeå.

Jag säger bara fyfan. Tänk att se det där lilla hålet komma närmre och närmre.. 14cm är samma som höjden på ett stående cd-fodral.
Det här är en av mina värsta mardrömmar.

Citat:

När Rickards hand fastnat i valsen var det kört. Hela hans kropp åkte med, upp och igenom mellan vals och balk.
Det gick på några få sekunder. Tack och lov var hans arbetskamrat snabbtänkt. Han slog på nödstoppet när nästan hela Rickards kropp dragits igenom.
Arbetskompisen lyckades få tag i Rickard innan han föll ned i betonggolvet, och lyfte ned
Citera
2012-05-30, 08:06
Medlem
kan ni gissa vem arbetskamraten var som hjälpte den här killen?
Citera
2012-06-18, 21:42
Medlem
mallorcamanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andre2008
kan ni gissa vem arbetskamraten var som hjälpte den här killen?

Svårgissat? OV?
Citera
2012-06-21, 11:59
Medlem
snoflingan1s avatar
Någon som vet när han flyttade till Sveg ?
Citera
2012-06-22, 01:42
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av water
Njae, han kan nog uppbringa lite styrka om han blir galen. Typ rätt breda axlar/underarmar, arvsmässigt enda anledningen jag kan se. Han är dock kort i rocken.. skulle fan tippa på 165+.

Jo, du skulle inte ta miste på människan på 100m.
Jaså är det så han ser ut?
Är han född 28 januari 1978 eller är det fel?
Citera
2012-06-23, 12:15
Medlem
snoflingan1s avatar
är det ingen som har nåt kort på honom ?
Eller vet vart det finns ?
Jag tror att jag jobbar med honom .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in