2021-06-06, 02:35
Medlem
flashOO0xxs avatar
HD beter sig som de var sinnessvaga/störda.
Hur hade deras utslag blivit om det var en av deras egna som varit offret?
Eller om det varit en medlem av samhällseliten,
då jävlar hade DNA-prov gått alldeles utmärkt.
Citera
2021-06-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han blev väl dömd i tingsrätten, men friad i hovrätten?
Ja det har du rätt i. Jag undrade bara om det spelade någon roll angående om FUP är offentlig när han blev friad i tingsrätten.
Citera
2021-06-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Ja det har du rätt i. Jag undrade bara om det spelade någon roll angående om FUP är offentlig när han blev friad i tingsrätten.
FUP blir offentlig, förrutom det som är sekretess, i samma stund som åtal väcks.
För att det ska kunna tas upp i hovrätten, så ska ny bevisning tillkommit, med tilläggsprotokoll.
Citera
2021-06-06, 18:12
Medlem
Jag är rätt säker Olof är skyldig , han har gått istort sett hela sitt vuxna liv med misstankarna mot sig och som jag fattat det typ bott kvar i samma region. Han har antagligen levt ganska eländigt liv men om han är oskyldig så hade detta ju räddat upp han och rentvått han vilket skulle kännas som en oerhörd triumf tänker jag. Men han väljer att inte lämna prov , vilket innebär att han inte rentvår sig själv när han får den chansen.

Stackars Malins föräldrar , mista sin dotter som endast var 16 år och hade hela livet framför sig, fått höra Olof ljuga om det ena och det andra och sen bara får sitta där utan att någon åker dit. Gissar att Malins föräldrar börjar bli uppåt åren?

Malin hade varit 40 år nu om hon levt.
Citera
2021-06-06, 20:43
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Stackars Malins föräldrar 16 år gammal och samhället sviker dom återigen. Klart det är Olof som mördat henne. Minns någon serien på TV4 när FBI hjälpte till och dom konfronterade Olof?
Ja, det minns jag. Han hade ett speciellt sätt som han gick på, som om han vaggade sig fram. Har han någon störning, förutom att skära hål på dockor och mörda tjejer?
Citera
2021-06-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashOO0xx
HD beter sig som de var sinnessvaga/störda.
Hur hade deras utslag blivit om det var en av deras egna som varit offret?
Eller om det varit en medlem av samhällseliten,
då jävlar hade DNA-prov gått alldeles utmärkt.
Det finns inget lagstöd för åtgärden, därmed är det inte en tillåten åtgärd. Vad är det som är sinnessvagt/stört med deras bedömning? Deras uppgift är att följa lagen, inget annat.
Citera
2021-06-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det finns inget lagstöd för åtgärden, därmed är det inte en tillåten åtgärd. Vad är det som är sinnessvagt/stört med deras bedömning? Deras uppgift är att följa lagen, inget annat.

HD kunde faktiskt ha kommit fram till att det fanns tillräckligt med lagstöd för den åtgärden. Juridik går att töja och tänja i de riktningar som man vill om man vill det.

Nu blev det inte så dock den här gången och det får vi acceptera. Undrar om det kan bli aktuellt att ändra lagen så att slika tilltag blir tillåtna i framtiden?
Citera
2021-06-06, 22:56
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Jag är rätt säker Olof är skyldig , han har gått istort sett hela sitt vuxna liv med misstankarna mot sig och som jag fattat det typ bott kvar i samma region. Han har antagligen levt ganska eländigt liv men om han är oskyldig så hade detta ju räddat upp han och rentvått han vilket skulle kännas som en oerhörd triumf tänker jag. Men han väljer att inte lämna prov , vilket innebär att han inte rentvår sig själv när han får den chansen.

Stackars Malins föräldrar , mista sin dotter som endast var 16 år och hade hela livet framför sig, fått höra Olof ljuga om det ena och det andra och sen bara får sitta där utan att någon åker dit. Gissar att Malins föräldrar börjar bli uppåt åren?

Malin hade varit 40 år nu om hon levt.

Jag tänker samma! Grabben har levt med misstanken hela livet. Här finns chansen att bli friad från misstankarna en gång för alla. Kunde sålt gråtartiklar till media och tjänat en slant.
Att neka den möjligheten blir nog det närmaste beviset som går att få för de anhöriga att rätt GM var utpekad.
Sen har väl förvisso det här ansetts vara polisiärt uppklarad så utredarna lyfter nog inte på ögonbrynen även om det givetvis hade varit nice och fått honom in för rätten.
Citera
2021-06-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tänker samma! Grabben har levt med misstanken hela livet. Här finns chansen att bli friad från misstankarna en gång för alla. Kunde sålt gråtartiklar till media och tjänat en slant.
Att neka den möjligheten blir nog det närmaste beviset som går att få för de anhöriga att rätt GM var utpekad.
Sen har väl förvisso det här ansetts vara polisiärt uppklarad så utredarna lyfter nog inte på ögonbrynen även om det givetvis hade varit nice och fått honom in för rätten.

Mm , tragiskt att se att vårat rättssystem har blivit så byråkratiskt att dom inte kan ta en mördare inför öppet mål.
Citera
2021-06-07, 19:05
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Finns det inget lagstöd för topsning av tänkbara GM.
Då bör alla kunna vägra och slippa rättegång.
DNA får inget värde.
Senast redigerad av olovpalme 2021-06-07 kl. 19:13.
Citera
2021-06-08, 16:43
Medlem
Det som komplicerar till det är att denne Olof varit föremål för rättslig prövning och frikändes av hovrätten. Därmed kan man enligt HD inte inskränka på hans grundlagsenliga rättigheter, vilket ger honom skydd att behöva måste topsas så här lång tid efteråt – det finns alltså inget lagstöd för att topsa honom.
Det är givetvis fullständigt vansinnigt – men så är det i ett land där staten är frikostig på bekostnad av de drabbade och skadelidande.

Men än är nog inte sista ordet sagt. Åklagarmyndigheten kräver en lagändring och har redan varit i kontakt med justitiedepartementet. Om inte lagen ändras inom fem år blir ärendet preskriberat.

Förhoppningsvis lyckas man få fingrarna ur arslet fort nog för att åstadkomma en lagändring.
Citera
2021-06-08, 19:29
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Finns det inget lagstöd för topsning av tänkbara GM.
Då bör alla kunna vägra och slippa rättegång.
DNA får inget värde.

Han har redan varit misstänkt och blev friad i den processen. Det påstås att topsning redan har varit aktuellt av honom. Ingen ny bevisning har kommit fram som gör att han är misstänkt ännu en gång.

Tycker det är ganska logiskt och bra. Staten ska naturligtvis inte ha rätt att jaga medborgare, som blivit friade, i hur många år som helst. Resultatet av en sådan lag blir att några få fall i den här kategorin blir olösta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in