Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Den stora bilden var också vad tingsrätten såg. Den såg bilden och passade in bitarna i bevispusslet. När de inte passade filade den på dem. Hovrätten tittade inte på bilden, den lade pusslet först och såg efteråt att det inte stämde med åklagarens bild.
Nja, några hundra tänkbara mördare fanns det nog även i det lilla samhället, även om jag inte kan namnge någon.
Jo, du tror vad du vill. Det är ett fritt samhälle.
Nej nej, så resonerar man inte. Helhetsbilden kommer förstås sist, efter att man har alla bitarna, då ser man efter lite vridande och vändande att de passar ihop. Lite som en låda med blandade pusselbitar, utan att man har bilden på kartongens framsida som vägledning. Om du förstår...
Eller anser du att tingsrätten bestämt sig i förväg att O var skyldig och sedan anpassade bevisen för att passa ett önskat scenario? Ganska allvarligt i så fall.
Jag tror inte att det finns hundra tänkbara flickmördare, med sexuella motiv, i Husum. Antalet sådana obehagliga personer i Husum kan nog en pensionerad slöjdlärare räkna upp på sina återstående fingrar...
Ett fritt samhälle... du skämtar givetvis.
Jag funderar, hur kan andra utredare vara så säkra på att O är skyldig till brottet?
T.ex. Bo Åström och Mark Safarik ("Svenska fall för FBI"), de är ju båda skapligt erfarna, och de är övertygade om O:s skuld. De är inte ensamma.