2020-11-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retiarius1
Jag tror jag har FUP på en annan hårddisk. Ska se om jag kan få fram den och ladda upp.

Hej
Har du FUPen om mordet på Malin?
Skulle verkligen vilja läsa den.
Citera
2020-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Kan du skicka länk i PM
(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996
Citera
2020-12-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunae
Hörde du det av din brors väns kusins hårfrisör eller?
f
Däremot så tog Olofs bästa vän bort sig då han inte orkade bära på erkännandet från Olof. Så är det.
Citera
2020-12-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lussens
f
Däremot så tog Olofs bästa vän bort sig då han inte orkade bära på erkännandet från Olof. Så är det.
Va? Kan du berätta mer?
Citera
2020-12-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokiig
Min klasskamrat bor granne med äcklet. Försökte få ut nåt skvaller, men det mesta som sas var att han var en läskig och vidrig människa.

Vill ni att jag ska fråga nåt speciellt?
Har du bildpå honom?
Citera
2020-12-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zigi
Nu diskuteras samma hårklyverier som tuggats till leda i den här tråden genom åren.

Har det diskuterats till leda i tråden om polisen gjorde någon ansats i att försöka spåra upp de fem andra jackorna?
Citera
2020-12-03, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Har det diskuterats till leda i tråden om polisen gjorde någon ansats i att försöka spåra upp de fem andra jackorna?

Det är mycket möjligt att just din fråga inte har stötts och blötts till leda. Jag tänkte på diskussionen i allmänhet om fibrerna men egentligen allt som har med de två rättegångarna. Dessa bör ha granskats och utvärderats av tillräckligt många sakkunniga för att lyfta fram svagheter i förundersökning o.s.v. De två aspekter som brukar lyftas fram är vallningen av Ol*f som tillämpades på ett sätt som reducerar dess bevisvärde, samt att hovrätten värderade varje bevis var för sig på ett sätt som inte är eller var brukligt. Jag har förstått redovisningen av sålda tröjor som att åklagaren försökte visa på hur liten sannolikheten är att fibrerna ska kunna komma från någon av de andra tröjorna. Hovrätten såg det som att det finns en liten chans att det kom från någon av de andra tröjorna och då var inte det ställt utom rimligt tvivel o.s.v.

Men du kanske kan redogöra för vad som kan (kunde) åstadkommas med hjälp av om de fem andra tröjorna hade lokaliserats? Hade övriga 790(?) tröjor som såldes i Sverige varit ointressanta i jämförelse?
Citera
2020-12-03, 15:36
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt att just din fråga inte har stötts och blötts till leda. Jag tänkte på diskussionen i allmänhet om fibrerna men egentligen allt som har med de två rättegångarna. Dessa bör ha granskats och utvärderats av tillräckligt många sakkunniga för att lyfta fram svagheter i förundersökning o.s.v. De två aspekter som brukar lyftas fram är vallningen av Ol*f som tillämpades på ett sätt som reducerar dess bevisvärde, samt att hovrätten värderade varje bevis var för sig på ett sätt som inte är eller var brukligt. Jag har förstått redovisningen av sålda tröjor som att åklagaren försökte visa på hur liten sannolikheten är att fibrerna ska kunna komma från någon av de andra tröjorna. Hovrätten såg det som att det finns en liten chans att det kom från någon av de andra tröjorna och då var inte det ställt utom rimligt tvivel o.s.v.

Trodde att du pratade om mig när du skrev om rundgången i tråden.

Varför menar du att hovrättens sätt att värdera bevisen inte är eller var brukligt?

Citat:
Men du kanske kan redogöra för vad som kan (kunde) åstadkommas med hjälp av om de fem andra tröjorna hade lokaliserats? Hade övriga 790(?) tröjor som såldes i Sverige varit ointressanta i jämförelse?

Uteslutningsmetoden. Man verkar säker på att de fiber man hittat kommer från en speciell tröja. Ju fler av alla som sålts som man kan utesluta borde öka sannolikheten att man kan dra sig till slutsatsen att de fiber man hittat kommer från offrets tröja.

Du håller inte med eller?

Man kanske måste läsa FUP för att kunna vara säker men polisen verkar ha klantat sig här. Kroppen efter Malin borde hittats tidigare än den gjorde. Någon virrig professor i psykologi skulle inte ha varit med i rekonstruktionen. Man skulle jobbat hårdare med att utesluta andra kläder.

Många i tråden verkar arga på hovrätten men jag tycker det är polisen som gjort bort sig mest.
Citera
2020-12-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Trodde att du pratade om mig när du skrev om rundgången i tråden.
Varför menar du att hovrättens sätt att värdera bevisen inte är eller var brukligt?
Uteslutningsmetoden. Man verkar säker på att de fiber man hittat kommer från en speciell tröja. Ju fler av alla som sålts som man kan utesluta borde öka sannolikheten att man kan dra sig till slutsatsen att de fiber man hittat kommer från offrets tröja.
Du håller inte med eller?
Man kanske måste läsa FUP för att kunna vara säker men polisen verkar ha klantat sig här. Kroppen efter Malin borde hittats tidigare än den gjorde. Någon virrig professor i psykologi skulle inte ha varit med i rekonstruktionen. Man skulle jobbat hårdare med att utesluta andra kläder.
Många i tråden verkar arga på hovrätten men jag tycker det är polisen som gjort bort sig mest.

Sorry, jag har följt den här tråden i snart femton år och du ser hur många inlägg jag gjort. Jag är inte här för att diskutera och jag har ingen lust att kasta mer bränsle till den här brasan. Hoppas det är OK.
Simma lugnt!
Citera
2020-12-03, 23:31
Medlem
Kan nån hämta ut FUP'en baraaaaa?

Sen lägger du upp swish för donationer, tyvm bb
Citera
2020-12-04, 03:13
Medlem
Tror ni att GM hade återfallit i brott med tanke på att han är minst sagt "seriemördarmaterial" om han bott i en större stad?

Fy fan vilken sjuk människa. Han borde fått RPU i många år
Citera
2020-12-04, 20:23
Medlem
Knepig figur. Tidigare ostraffad med minst sagt bisarra hobbies begår lustmord för att därefter hålla sig i skinnet i 25 år.Måste vara un ikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in