2016-10-01, 08:11
Medlem
Germanofils avatar
Äntligen lördag och dags för "ett litet nordderby" i Zweite. Hannover tar emot St. Pauli och undertecknad tillhör den lyckliga skara som säkrat biljett till denna utsålda match. Kommer nog att bli grym stämning på läktarna även om vädret tyvärr ser ut att bli halvdassigt (15 grader, gråmulet med risk för skurar).

Gissar på att Hannover starta med samma elva som senast, vore ju dumt att ändra på ett vinnande lag. Såg riktigt bra ut förra veckan men idag är det ny match. St. Pauli har gått knackigt i inledningen av serien men samtidigt haft lite otur i vissa matcher.

Blir förstås en speciell match för Hannovers Maier och Tschauner som ju båda hämtats från kiezklubben. Tschauner har till och med gjort ett mål i St. Pauli-tröjan. Inte många målvakter som lyckats med den bedriften.

Avspark 13:00.
Citera
2016-10-01, 15:25
Medlem
motvalls avatar
Eftersom cyberkalle antagligen oktoberfestar i München så blir det jag som får skriva att vår älskade Uli Hoeneß idag enhälligt föreslagits av Bayerns valberedning som ny ordförande efter Karl Hopfner. Han är alltså tillbaka och det känns förbannat bra.
Citera
2016-10-01, 16:28
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Eftersom cyberkalle antagligen oktoberfestar i München så blir det jag som får skriva att vår älskade Uli Hoeneß idag enhälligt föreslagits av Bayerns valberedning som ny ordförande efter Karl Hopfner. Han är alltså tillbaka och det känns förbannat bra.
Absolut. Han behövs. Det har känts tomt utan honom. Rummenigge är inte heller lika stark som ansikte utåt som sammanhållande länk. Det är viktigt och genomsyrar hela verksamheten.
Citera
2016-10-01, 22:21
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Så dålig är väl inte DAB? I sin prisklass (12,90 SEK + pant) lätt Bolagets bästa öl, tycker inte att Spaten alltid är värt 7 SEK mer eller tar hellre 3 DAB än 2 Spaten.
Jag är inte heller så förtjust i DAB (en öl som i Tyskland inte alls är speciellt utbredd överregionalt). Om vi snackar öl från Ruhr så är då König Pilsner från Duisburg ett betydligt bättre alternativ. Underskattad öl i Sverige. Mycket omtyckt i (nord)Tyskland.

Duisburgs fotbollsslag åkte ju som bekant ur Zweite i våras men ser ut att kunna göra en snabb comeback. Idag vann man hemma mot Chemnitz och man leder ligan på 21 poäng efter 10 spelade omgångar.

Dortmund fick ju däremot stryk. Synd tycker jag. Hade gärna sett att de tagit en trepoängare nu när Bayern tappade poäng. Hade i så fall bara skiljt en poäng mellan lagen. För mig som neutral är spänning i toppen av ligan någonting önskvärt. Men säsongen är lång och mycket kan hända!
Citera
2016-10-01, 22:50
Medlem
Ewrus avatar
Enligt uppgifter kommer Nouri skriva på som tränare för Bremen imorgon. En fullkomligt galen lösning. Han visade tydligt idag att han inte har vad som krävs. Laguttagningen va märklig och bytena va inget bra, det såg ut som under Skripnik. Man behöver verkligen någon utifrån! Bara hoppas det går hålla sig kvar ändå, finns några lag som är riktigt dåliga i år (inkl Bremen just nu).
Citera
2016-10-02, 14:55
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Enligt uppgifter kommer Nouri skriva på som tränare för Bremen imorgon. En fullkomligt galen lösning. Han visade tydligt idag att han inte har vad som krävs. Laguttagningen va märklig och bytena va inget bra, det såg ut som under Skripnik. Man behöver verkligen någon utifrån! Bara hoppas det går hålla sig kvar ändå, finns några lag som är riktigt dåliga i år (inkl Bremen just nu).
Då va det klart, Nouri tar över resten av säsongen. Hoppas man kan klara sig kvar ändå. Baumann har hintat om att tränaren man vill ha är under kontrakt. Förhoppningsvis är då detta bara en kortsiktig lösning och man till sommaren kan hitta en riktigt tränare.
Citera
2016-10-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Man får komma ihåg att Uli torskade för skattebrott, ett rätt harmlöst brott enligt mig. Media fick honom att framstå som någon knarkbaron.

Uli är den mest framgångsrika presidenten genom tiderna och en av de främsta anledningarna till att Tysk fotboll mår så bra. För om inte Bayern hade varit på den här nivån - främst status och ekonomiskt så hade Bundesliga varit på samma nivå som Ligue 1 och Primeira Liga. Bundesliga hade varit en plantskola för de största lagen i Europa.

Men vem anser ni har störst del i Bayerns framgångar, Uli eller Hopfner? Hopfner har ju skött ekonomin om jag förstått det rätt.
Citera
2016-10-02, 18:18
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
....
Men vem anser ni har störst del i Bayerns framgångar, Uli eller Hopfner? Hopfner har ju skött ekonomin om jag förstått det rätt.

Robert Schwan är mannen bakom FCB:s framgångar, men Uli Hoeness och Hopfner har förvaltat och utökat det arvet. De senare har funnits där sedan 80-talet och t ex aldrig låtit utgifterna skena iväg som exempelvis S04 och BVB. Ingen annan fotbollsklubb kan visa denna stabilitet i ledningen.
Citera
2016-10-02, 23:57
Medlem
Lekmands avatar
Får väll försöka skriva någon slags reseberättelse om matchen igår!

Hälsar på en kompis som läser här, och jag märkte förra fredagen att det blev en lucka denna vecka i mitt schema. Beställde flygbiljett och åkte ner några dagar efter. Eftersom samtliga hemmamatcher varit slutsålda en månad i förväg var det ingen idé att försöka komma åt någon biljett (ståplats gick för upp mot 50 euro på viagogo). När jag skrev på klubbens forum var det nära att jag fick biljett, men omständigheter som att personen bodde långt utanför Freiburg gjorde att det blev för svårt.

En timma innan matchstart cyklade jag mot stadion, lade undan cykeln, hittade en lapp där någon hade skrivit "Suche Karte", tog upp den, gick tio meter, fick en biljett för huvudklacken till orginalpris. Så som det ska vara.

Vet att många här hyser ett hat mot låtsasvalutor på arenorna. Glädjande nog gäller fortfarande kontanter på Schwarzwald Arena. 6 euro för Rothaus och stor korv med bröd, som båda var riktigt goda.

Eftersom jag kom till stadion ganska sent - halv tre - var hela ståklacken helt fylld, och trots att jag frågade lite här och var om det fanns plats fick jag nöja mig med en knappt över markhöjd. Men när både das Badnerlied och sedan klubbens egen sång gick igång var jag så glad över att vara där och kunna sjunga med, så allt kändes hur bra som helst.

Matchen i sig var inte den vackraste jag sett. Faktiskt den fulaste. Freiburg hade bra spel första 10, sedan pressade faktiskt Frankfurt tillbaka bra - även fast de inte fick så många bra lägen (inget?). Freiburgs tränare Christian Streich sa också efter matchen att Frankfurt imponerade taktiskt, och att han faktiskt hade lärt sig något nytt under matchen.

Något annat som diskuterades efter matchen var det ofta spelförstörande spelet, och det väldigt hårda spelet. Streich tyckte att domaren - Marco Fritz - gjorde ett ganska bra spel, att han gjorde misstag, men inga ödestigna. Frågan är om han tyckt samma om vi inte hade vunnit.

Frankfurts huvudtränare Niko Kovač passade också på att under presskonferensen skydda sina spelare. Många gånger hade freiburg blivit väldigt hårt angripna, så att de låg ned en längre tid. Samtliga gånger lät domaren spelet fortsätta, och Frankfurt likaså. Kovač förklarade att DFB, FIFA och UEFA hade satt väldigt tydliga riktlinjer för klubbarna innan säsongsstarten; det är domaren som ska avbryta spelet, inte spelarna.

Att låta hemmalagets spelare ligga och låta spelet fortsätta, det var inte något som riktigt gick hem för publiken. Har nog aldrig varit så arg på under en fotbollsmatch

En gif som kan beskriva domarens insats i matchen - och matchen som helhet - är själva crescendot av matchens hets. Efter en ful tackling av en frankfurtare springer freiburgarna fram till domaren och kräver ett kort. Frankfurtspelarna protesterar och det blir snabbt hetsigt. När det bildas klungor blir det ofta ett gult till båda lagen. Så också här. Men domaren missar en ful hand i Vincenzo Grifos ansikte, och måste egentligen ge rött till David Abraham. Trots att domaren står rakt framför - och kollar på Grifo - missar han situationen helt.

http://www.pic-upload.de/view-31810758/test.gif.html

Man kan säga att domen tappade matchen redan i 12e minuten, då Maximillian Philipp återigen tar sig förbi Jesus Vallejo som återigen fäller samma spelare. Klar taktisk tackling, och Philipp måste återigen behandlas. Fritz låter spelet fortsätta. Här ska Vallejo få ett till kort, och Frankfurt spela med 10 man.

Den hårda linjen domaren håller blir bara värre och värre, och i andra halvlek ligger Freiburgs nya högerytter Onur Bulut ned tre gånger, och Grifo en. Bulut får varning en av gångerna, antingen för filmning eller för att han klagar hos linjedomaren, som står rakt framför situationen och inte avbryter spelet. Grifo får en armbåge hårt i ansiktet, domaren låter spelet gå. Nästa gång ligger Bulut ner. Han är medvetslös och linjedomaren står två meter bort och ser på honom. Spelet fortsätter.

Domarens märkliga linje ledde alltså att en spelare fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter.

Den finaste stunden på arenan var efter matchen. När laget då går till vår klack (huvudklacken) brukar laget ropa fram den spelare som man sett som den bästa. Den spelare får sätta sig på en bur bakom målet och ropa ramsor till klacken, och i slutet dansar alla i klacken runt och har kul. Nu ropade klacken istället "Onur Bulut!" i ett bra tag, och det blev ingen dans efteråt. Men det verkar som att det gått honom bra nu iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Bara hoppas det går hålla sig kvar ändå, finns några lag som är riktigt dåliga i år (inkl Bremen just nu).
Det spel som jag har sett har varit av hög klass. Ioförsig har Freiburg mött 5 lag som ligger på den övre halvan i tabellen (förutom Hamburg då) och som vid matchtillfället var vid väldigt bra form (förutom Hamburg då). Att ha 9 poäng på 6 matcher mot den övre halvan talar också för att Freiburg kommer stå sig bra i år Ingolstadt har mött ungefär samma lag, och ligger 8 poäng bakom. Det talar också för att man inte ska räkna ut Ingolstadt än, de har ännu god chans att klara sig från den understa delen av tabellen.
Citera
2016-10-03, 08:59
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
6 euro för Rothaus och stor korv med bröd, som båda var riktigt goda.
Mycket bra öl!
Citat:
Frankfurts huvudtränare Niko Kovač passade också på att under presskonferensen skydda sina spelare. Många gånger hade freiburg blivit väldigt hårt angripna, så att de låg ned en längre tid. Samtliga gånger lät domaren spelet fortsätta, och Frankfurt likaså. Kovač förklarade att DFB, FIFA och UEFA hade satt väldigt tydliga riktlinjer för klubbarna innan säsongsstarten; det är domaren som ska avbryta spelet, inte spelarna.

Att låta hemmalagets spelare ligga och låta spelet fortsätta, det var inte något som riktigt gick hem för publiken. Har nog aldrig varit så arg på under en fotbollsmatch
Stämmer verkligen det som Kovac säger? Om det nu är sant och i framtiden kommer att tillämpas konsekvent så tycker jag att det är positivt. Men då måste som sagt alla lag och domare förhålla sig likadant för att det ska vara rättvist.
Citera
2016-10-03, 18:08
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Det spel som jag har sett har varit av hög klass. Ioförsig har Freiburg mött 5 lag som ligger på den övre halvan i tabellen (förutom Hamburg då) och som vid matchtillfället var vid väldigt bra form (förutom Hamburg då). Att ha 9 poäng på 6 matcher mot den övre halvan talar också för att Freiburg kommer stå sig bra i år Ingolstadt har mött ungefär samma lag, och ligger 8 poäng bakom. Det talar också för att man inte ska räkna ut Ingolstadt än, de har ännu god chans att klara sig från den understa delen av tabellen.
Freiburg räknade jag inte med bland lagen (de och Frankfurt har presterat över förväntan), men av det jag sett är iaf Darmstadt och Augsburg riktigt usla. Jag hade nog räknat med Inglostadt där också, just nu även Hamburg men de borde inte behöva ligga där (dock inte sett dem men känns som de är bättre).

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Stämmer verkligen det som Kovac säger? Om det nu är sant och i framtiden kommer att tillämpas konsekvent så tycker jag att det är positivt. Men då måste som sagt alla lag och domare förhålla sig likadant för att det ska vara rättvist.
Detta har man försökt få till i flera år, men det är svårt att få med sig alla spelare och publik på det. Men det vore riktigt bra om man kunde lyckas
Senast redigerad av Ewru 2016-10-03 kl. 18:10.
Citera
2016-10-03, 18:58
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Mycket bra öl!
Oh, ja!
Citat:
När jag nu faktiskt skriver av hans svar framgår det inte riktigt vad han menar. Ni som bättre kan Kovacs dialekt, som verkar vara en blandning av östtyska och österrikiska, kan rätta mig om ni har lust.

Som jag förstår det säger han att Frankfurt sen början av säsongen inte längre spelar ut bollen när en motståndare ligger skadad, eller "skadad". Och enligt domarna, Dfb, Uefa samt Fifa är detta rätt sak att göra. Speciellt ska de tre förbunden klart och tydligt ha kommunicerat ut att detta är vad som skall gälla. Nedan är ett förkortat citat.

Citat:
Ursprungligen postat av Niko Kovac
Wir haben am Anfang der Saison eine Einstellung. Die Schiedsrichter waren bei uns. Es ist von Uefa, Fifa und Dfb ganz klar kommuniziert worden, dass wenn ein Schiedsrichter der meinung ist, da liegt einer schwer blutend am Platz und er es weiterspielen lässt. Die Mannschaften sind dann auch angehalten, weiterzuspielen, bis der Schiedsrichter unterbricht.

Hela svaret i sin helhet, som han sa det runt 7:30 i presskonferensen:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in