Får väll försöka skriva någon slags reseberättelse om matchen igår!
Hälsar på en kompis som läser här, och jag märkte förra fredagen att det blev en lucka denna vecka i mitt schema. Beställde flygbiljett och åkte ner några dagar efter. Eftersom samtliga hemmamatcher varit slutsålda en månad i förväg var det ingen idé att försöka komma åt någon biljett (ståplats gick för upp mot 50 euro på viagogo). När jag skrev på klubbens forum var det nära att jag fick biljett, men omständigheter som att personen bodde långt utanför Freiburg gjorde att det blev för svårt.
En timma innan matchstart cyklade jag mot stadion, lade undan cykeln, hittade en lapp där någon hade skrivit "Suche Karte", tog upp den, gick tio meter, fick en biljett för huvudklacken till orginalpris. Så som det ska vara.
Vet att många här hyser ett hat mot låtsasvalutor på arenorna. Glädjande nog gäller fortfarande kontanter på Schwarzwald Arena. 6 euro för Rothaus och stor korv med bröd, som båda var riktigt goda.
Eftersom jag kom till stadion ganska sent - halv tre - var hela ståklacken helt fylld, och trots att jag frågade lite här och var om det fanns plats fick jag nöja mig med en knappt över markhöjd. Men när både das Badnerlied och sedan klubbens egen sång gick igång var jag så glad över att vara där och kunna sjunga med, så allt kändes hur bra som helst.
Matchen i sig var inte den vackraste jag sett. Faktiskt den fulaste. Freiburg hade bra spel första 10, sedan pressade faktiskt Frankfurt tillbaka bra - även fast de inte fick så många bra lägen (inget?). Freiburgs tränare
Christian Streich sa också efter matchen att Frankfurt imponerade taktiskt, och att han faktiskt hade lärt sig något nytt under matchen.
Något annat som diskuterades efter matchen var det ofta spelförstörande spelet, och det väldigt hårda spelet. Streich tyckte att domaren -
Marco Fritz - gjorde ett ganska bra spel, att han gjorde misstag, men inga ödestigna. Frågan är om han tyckt samma om vi inte hade vunnit.
Frankfurts huvudtränare
Niko Kovač passade också på att under presskonferensen skydda sina spelare. Många gånger hade freiburg blivit väldigt hårt angripna, så att de låg ned en längre tid. Samtliga gånger lät domaren spelet fortsätta, och Frankfurt likaså. Kovač förklarade att DFB, FIFA och UEFA hade satt väldigt tydliga riktlinjer för klubbarna innan säsongsstarten; det är domaren som ska avbryta spelet, inte spelarna.
Att låta hemmalagets spelare ligga och låta spelet fortsätta, det var inte något som riktigt gick hem för publiken. Har nog aldrig varit så arg på under en fotbollsmatch
En gif som kan beskriva domarens insats i matchen - och matchen som helhet - är själva crescendot av matchens hets. Efter en ful tackling av en frankfurtare springer freiburgarna fram till domaren och kräver ett kort. Frankfurtspelarna protesterar och det blir snabbt hetsigt. När det bildas klungor blir det ofta ett gult till båda lagen. Så också här. Men domaren missar en ful hand i
Vincenzo Grifos ansikte, och måste egentligen ge rött till
David Abraham. Trots att domaren står rakt framför - och kollar på Grifo - missar han situationen helt.
http://www.pic-upload.de/view-31810758/test.gif.html
Man kan säga att domen tappade matchen redan i 12e minuten, då
Maximillian Philipp återigen tar sig förbi
Jesus Vallejo som återigen fäller samma spelare. Klar taktisk tackling, och Philipp måste återigen behandlas. Fritz låter spelet fortsätta. Här ska Vallejo få ett till kort, och Frankfurt spela med 10 man.
Den hårda linjen domaren håller blir bara värre och värre, och i andra halvlek ligger Freiburgs nya högerytter
Onur Bulut ned tre gånger, och Grifo en. Bulut får varning en av gångerna, antingen för filmning eller för att han klagar hos linjedomaren, som står rakt framför situationen och inte avbryter spelet. Grifo får en armbåge hårt i ansiktet, domaren låter spelet gå. Nästa gång ligger Bulut ner. Han är medvetslös och linjedomaren står två meter bort och ser på honom. Spelet fortsätter.
Domarens märkliga linje ledde alltså att en spelare fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter.
Den finaste stunden på arenan var efter matchen. När laget då går till vår klack (huvudklacken) brukar laget ropa fram den spelare som man sett som den bästa. Den spelare får sätta sig på en bur bakom målet och ropa ramsor till klacken, och i slutet dansar alla i klacken runt och har kul. Nu ropade klacken istället "Onur Bulut!" i ett bra tag, och det blev ingen dans efteråt. Men det verkar som att det gått honom bra nu iallafall
Citat:
Ursprungligen postat av
Ewru
Bara hoppas det går hålla sig kvar ändå, finns några lag som är riktigt dåliga i år (inkl Bremen just nu).
Det spel som jag har sett har varit av hög klass. Ioförsig har Freiburg mött 5 lag som ligger på den övre halvan i tabellen (förutom Hamburg då) och som vid matchtillfället var vid väldigt bra form (förutom Hamburg då). Att ha 9 poäng på 6 matcher mot den övre halvan talar också för att Freiburg kommer stå sig bra i år

Ingolstadt har mött ungefär samma lag, och ligger 8 poäng bakom. Det talar också för att man inte ska räkna ut Ingolstadt än, de har ännu god chans att klara sig från den understa delen av tabellen.