2017-04-22, 22:04
Medlem
Germanofils avatar
(saxat från matchtråden)
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Min blygsamma åsikt är att om inte H96 klara slå bottenlaget Aue så är de inte värda en direktuppflyttning.
Ligger tyvärr något i det. När Aue kvitterade i 94:e kändes det som att uppflyttningsplatsen rann "oss" ur händerna. Dåligt av Hannover att inte kunna stänga matchen efter 2-1 när man möter ett bottenlag. Å andra sidan är det förstås alltid en nackdel att möta lag som kämpar för sin överlevnad i ligan. De krigar till sista blodsdroppen. Men jag kan ändå känna att Hannover kanske inte är starka nog mentalt. Konkurrenterna Braunschweig och Stuttgart har vunnit poäng på övertid i flera matcher nu under våren medan H96 släpper in mål istället. Sådant kan bli avgörande när tabellen summeras efter 34 omgångar.

Om Braunschweig och Union vinner sina matcher står samtliga fyra topplag på 57 poäng efter 30 spelade omgångar. Vore i så fall helt unikt för toppstriden i Zweite (och förmodligen alla andra ligor också). Men jag hoppas såklart att de båda förlorar. På måndag är jag på din sida Orangina!
Citera
2017-04-22, 23:07
Medlem
Oranginas avatar
2-2 mot Mainz

Det uppskattas Germanofil! Om jag kan välja ett lag att gå upp tillsammans med oss så väljer jag självklart H96. Likt oss så har de ingenting att göra i Zweite. Dock går vårat avancemang i första hand, så det var glädjande att se att ni tappade poäng idag

För övrigt hoppas jag att Augsburg och Ingolstadt börjar ta poäng snart. Vill gärna att Wolfsburg och Hamburg åker ner Augsburg - Hamburg nästa omgång
Citera
2017-04-24, 13:58
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
2-2 mot Mainz

Det uppskattas Germanofil! Om jag kan välja ett lag att gå upp tillsammans med oss så väljer jag självklart H96. Likt oss så har de ingenting att göra i Zweite. Dock går vårat avancemang i första hand, så det var glädjande att se att ni tappade poäng idag

För övrigt hoppas jag att Augsburg och Ingolstadt börjar ta poäng snart. Vill gärna att Wolfsburg och Hamburg åker ner Augsburg - Hamburg nästa omgång

Du skrattar du, jag skulle vara rätt ödmjuk innan jag vet om mitt lag ens spelar i samma division som Mainz och Bayern. Ikväll så kan fyra lag står på samma poäng.
Citera
2017-04-24, 14:45
Medlem
cyberkalles avatar
Fyra omgångar kvar.

Bayern kommer vinna
Leipzig kommer bli tvåa
Dortmund och Hoffenheim kämpar om den viktiga tredjeplatsen

I botten så kommer helgens match mellan Augsburg och Hamburg vara avgörande för vem som får kvala för efter det så har Augsburg tre otroligt svåra motståndare kvar så där kommer dom knappast ta poäng, dom har Gladbach Dortmund och Hoffenheim kvar.

I och för sig så möter Hamburg Mainz i omgången efter så där har vi ännu en ångestmatch om Augsburg skulle ha vunnit mot Hamburg.

Jag ger Augsburg 10% chans att klara sig kvar.
Citera
2017-04-24, 17:56
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Fyra omgångar kvar.

Bayern kommer vinna
Leipzig kommer bli tvåa
Dortmund och Hoffenheim kämpar om den viktiga tredjeplatsen

I botten så kommer helgens match mellan Augsburg och Hamburg vara avgörande för vem som får kvala för efter det så har Augsburg tre otroligt svåra motståndare kvar så där kommer dom knappast ta poäng, dom har Gladbach Dortmund och Hoffenheim kvar.

I och för sig så möter Hamburg Mainz i omgången efter så där har vi ännu en ångestmatch om Augsburg skulle ha vunnit mot Hamburg.

Jag ger Augsburg 10% chans att klara sig kvar.
Jag skulle ge dem 60% att hålla sig undan kvalplatsen.

Till viktigare saker: Freiburg har chans på Europaspel.

5 Hertha . . . . . . +3 . . . 46
6 Freiburg . . . . . -14 . . .44
7 Bremen . . . . . . -1 . . . 42
8 Köln . . . . . . . .+6 . . . 41
9 Frankfurt . . . . . -2 . . . 41
10 Gladbach . . . .-5 . . . 39
11 Schalke . . . . .+4 . . .38
12 Leverkusen . . .-3 . . .36

Hertha - Bremen (b) - Leipzig (h) - Darmstadt (b) - Lever. (h)
Freiburg - Darmstadt (b) - Schalke (h) - Ingolstadt (h) - Bayern (b)
Bremen - Hertha (h) - Köln (b) - Hoff. (h) - Dortmund (b)
Köln - Dortmund (b) - Bremen (h) - Lever. (b) - Mainz (h)
Frankfurt - Hoff. (b) - Wolfsburg (h) - Mainz (b) - Leipzig (h)
Gladbach - Mainz (b) - Augsburg (h) - Wolfsburg (b) - Darmstadt (h)
Schalke - Lever. (b) - Freiburg (b) - Hamburg (h) - Ingolstadt (b)
Leverkusen - Schalke (h) - Ingolstadt (b) - Köln (h) - Hertha (b)

Kursivt och understruket är topp 4, fet text är direkta konkurrenter. Vi kan se direkt att Leverkusen inte kommer ha något med EL-platserna att göra om de inte storpresterar.

Gladbach har chans på 12 poäng, det vill säga full pott.

Frankfurt har det tufft, men inte lika tufft som Bremen.

Freiburg och Hertha har typ lika svårt schema. Köln har något svårare.

Jag gissar att Freiburg och Hertha tar direktplatserna, medan Gladbach kämpar till sig en sjundeplats.

Mainz ser för övrigt ut att ha ett tufft spelschema. Kandidat för nedstigning?
Senast redigerad av Lekmand 2017-04-24 kl. 18:13.
Citera
2017-04-24, 19:22
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
..
Till viktigare saker: Freiburg har chans på Europaspel.
..
Tror du ärligt att Freiburg har där att göra? Jag gör det inte, dels eftersom ni säljer alla bra spelare varje år och inte har en arena för stor publik så matcherna lär då vara för en utvald skara, dels för att ni inte är tillräckligt bra av vad sett denna säsong. Positionen i ligan är alltid rättvis då sista matchen spelats, men det i Europa spelas nästa säsong. Er trupp är för svag för sådan belastning redan idag.

Werder tror jag mer på i EL, om Kruse stannar. Köln tror jag mer på i EL, de kan fegspela. Hertha tror jag mer på, de kan inte göra om förra årets debackel igen. Gladbach, S04 och fixar det, men tror inte mer än nått av lagen når dit, en EL-plats.

SCF är inte redo. Ni är nykomlingar.
Citera
2017-04-24, 21:03
Avstängd
Halloween2s avatar
– Jag stannar. Just nu kan jag inte komma på en bättre klubb. Allt kan hända i fotboll men jag har förlängt mitt kontrakt med klubben eftersom jag trivs väldigt bra i Leipzig. Det gör min fru också, vilket är det viktigaste. I Leipzig har allt känts rätt från början och det är det viktiga, säger Forsberg till Bild.

Även om det är en små äcklig klubb är det ändå små kul att se, de har inte värvat sönder från andra klubbar? eller köpt mega stjärnor och ändå spelar underhållande och bra, ska bli intressant att se dom i europa spel nästa säsong, men vart vill vi se Forsberg egentligen? Han har ju ändå det som krävs (tycker jag) för de stora klubbarna i Europa.
Citera
2017-04-24, 21:06
Medlem
Germanofils avatar
Tack för en bra sammanställning av striden om Europaplatserna Lekmand. Jag kompletterar denna med att dra bottenstriden också:

13. Mainz, 33p, -10
14. Wolfsburg, 33p -13
15. Hamburg, 33p, -25
---------------------------
16. Augsburg, 32p, -20
-----------------------
17. Ingolstadt, 28p, -21

Restprogram Ingolstadt: Leipzig (A), Leverkusen (H), Freiburg (A), Schalke (H)

Restprogram Augsburg: Hamburg (H), Mönchengladbach (A), Dortmund (H), Hoffenheim (A)

Restprogram Hamburg: Augsburg (A), Mainz (H), Schalke (A), Wolfsburg (H)

Restprogram Wolfsburg: Bayern (H), Frankfurt (A), Mönchengladbach (H), Hamburg (A)

Restprogram Mainz: Mönchengladbach (H), Hamburg (A), Frankfurt (H), Köln (A)

Svåra motståndare för alla lag. Undantaget är Hamburg som möter 3 bottenkonkurrenter. Om detta alltid är en fördel kan man dock inte veta. Förlorar man dessa sexpoängsmatcher är det stor risk att man landar på kvalplatsen eller till och med åker ur när tabellen summeras.
Citera
2017-04-24, 21:34
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
– Jag stannar. Just nu kan jag inte komma på en bättre klubb. Allt kan hända i fotboll men jag har förlängt mitt kontrakt med klubben eftersom jag trivs väldigt bra i Leipzig. Det gör min fru också, vilket är det viktigaste. I Leipzig har allt känts rätt från början och det är det viktiga, säger Forsberg till Bild.

Även om det är en små äcklig klubb är det ändå små kul att se, de har inte värvat sönder från andra klubbar? eller köpt mega stjärnor och ändå spelar underhållande och bra, ska bli intressant att se dom i europa spel nästa säsong, men vart vill vi se Forsberg egentligen? Han har ju ändå det som krävs (tycker jag) för de stora klubbarna i Europa.
Tycker han ska stanna minst ett år till. Inte för att undervärdera hans spel under året men det har varit en väldigt konstig och udda säsong i Bundesliga. Är Forsberg och Leipzig lika bra. eller åtminstone nästan, nästa säsong så är det andra bullar. För jag har svårt att se stora klubbar som BVB, S04, Bayer, mm underprestera ett år till.

Minst lika intressant är förresten vad som händer med Nagelsmann i Hoffenheim. Det han presterat är mer oväntat än vad Foppa/RBL utfört. Killen är född 1987 och är tränare på denna nivå!!!
Senast redigerad av motvall 2017-04-24 kl. 21:38.
Citera
2017-04-24, 23:32
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Tror du ärligt att Freiburg har där att göra? Jag gör det inte, dels eftersom ni säljer alla bra spelare varje år och inte har en arena för stor publik så matcherna lär då vara för en utvald skara, dels för att ni inte är tillräckligt bra av vad [jag] sett denna säsong. Positionen i ligan är alltid rättvis då sista matchen spelats, men det i Europa spelas nästa säsong. Er trupp är för svag för sådan belastning redan idag.

Werder tror jag mer på i EL, om Kruse stannar. Köln tror jag mer på i EL, de kan fegspela. Hertha tror jag mer på, de kan inte göra om förra årets debackel igen. Gladbach, S04 och fixar det, men tror inte mer än nått av lagen når dit, en EL-plats.

SCF är inte redo. Ni är nykomlingar.
Förra gången blev man av med halva startelvan. Ändå hade man gått vidare från en grupp med Sevilla (som sedan vann EL) om det inte hade varit för Guedes olyckliga byte, där han på en kvart lyckades med att orsaka ett mål mot oss, se Mehmedi göra självmål och sedan åkte ut på två gula.

Det var tal från några fans om att Streich inte ville ut i europa igen, och att han inte skulle ställa upp med bästa trupp och taktik mot Leverkusen. Men man spelade ju bort Leverkusen. I och med det är vi där uppe och krigar om europaspel, med allt vad det innebär.

Mot Leverkusen var vi utan de två som ryktas bort, Grifo och Philipp. Kempf är den tredje som antagligen kommer att försvinna, men han har vi klarat oss utan den större delen av säsongen.

Spelmässigt har man ibland spelat mindre bra, som i början när Streich försökte genomföra fembackslinjen. Men oftast har spelet varit övertygande.

Så, nu kan jag börja svara på din fråga. Kommer Freiburgs trupp kunna vara tillräckligt bra nästa säsong, för att konkurrera i europa?

Till att börja med, rent kvalitetsmässigt är vi tillräckligt bra iår (vilket vi bevisar om vi kniper åt en EL-plats till att börja med). Men vi behöver en hel elva till, som också kan prestera i Bundesliga, för att kunna vara med och tävla på tre fronter.

Förutsatt att de tre jag nämnt lämnar kommer laget se ut såhär innan vi värvar nya spelare.

Första elvan:
Schwolow
Stenzel Söyüncü ????? Günter
Haberer Höfler Frantz ?????
Niederlechner Petersen
I stort sett det lag man vann mot Leverkusen med. Dessa kommer man att behålla, och de alla kan prestera på hög nivå. Freiburg håller på om att förhandla med Dortmund om Stenzel.

Man behöver antingen övertyga Kempf eller Torrejon om att stanna, eller så behöver man hitta en ny mittback. Grifo kommer att bli svår att ersätta. Mats Möller Daehli är inte på samma nivå, även fast han gjort det bra som hjälpt St. Pauli upp från bottenträsket i andraligan.

Andra elvan:
?????
Ignjovski Föhrenbach Gulde Kübler
Bulut Abrashi Sierro MMD
Nielsen Kleindienst
Freiburg får tillbaka flera spelare som man lånat ut till andraligan.

Reservmålvakterna Freiburg har är rakt ut dåliga just nu, och jag vet inte om det kommer att förändra sig.

Backlinjen har alla spelat Bundesliga iår, så de kan man använda utan problem.

Abrashi har inte övertygat, inte heller Meffert som tvärtmot MMD inte fått upp sitt Karlsruhe från botten. Sierro kom från Schweiz i vintras och har inte prövats än, och det går rykten om att man ska ta in Dorsch från Bayern. Jag är helt enkelt inte särskilt övertygad av innermittfältet som jag ser som den svagaste delen tillsammans med anfallet, men tror inte man kommer förändra så mycket.

Hufnagel hade jag velat sätta på yttermittfältet, men han har helt enkelt inte presterat nog för det iår. Bulut har fungerat i Bundesliga, extremt bra defensivt arbete vilket ger en god kontrast till hans offensiva insatser. MMD tror jag kan prestera på Bundesliganivå, han är en fröjd att se med sin teknik.

Kleindienst må ha varit en av Heidelheims bästa spelare iår, men det är tveksamt om han platsar. Även Nielsen har inte hittills kunnat övertyga. Kleindienst har dock fortfarande stor utvecklingspotential med sina 21 år, och Nielsen har helt enkelt inte kunnat komma förbi Philipp, Haberer, Petersen och Niederlechner som alla spelat på topp under hela säsongen.

Innan vi har värvat nya spelare kommer vi alltså knappast kunna utmana på tre fronter. Andraelvan är inte riktigt ett stabilt Bundesligalag än, och vi saknar åtminstone en riktigt bra yttermittfältare. Vi får sätta hoppet på scoutavdelningen, som överraskade positivt med Söyüncü iår.

Som tur är ser läget mycket bättre ut än förra gången, vi har en större budget (tack vare större TV-intäkter), en erfarnare ledning som vet vad EL innebär, och vi kommer inte att tappa halva laget. Långsiktigt är klubben redo att ta steget att etablera sig helt och hållet som ett Bundesligalag, i och med bygget av den nya stadion.

Långt och antagligen lite rörigt inlägg, men alltså: Det spelar ingen roll om jag tycker att de har där att göra eller inte. Det blir kanske ett europaäventyr igen, och jag ser fram mot det, denna gång utan oro
Citera
2017-04-24, 23:52
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Tycker han ska stanna minst ett år till. Inte för att undervärdera hans spel under året men det har varit en väldigt konstig och udda säsong i Bundesliga. Är Forsberg och Leipzig lika bra. eller åtminstone nästan, nästa säsong så är det andra bullar. För jag har svårt att se stora klubbar som BVB, S04, Bayer, mm underprestera ett år till.

Minst lika intressant är förresten vad som händer med Nagelsmann i Hoffenheim. Det han presterat är mer oväntat än vad Foppa/RBL utfört. Killen är född 1987 och är tränare på denna nivå!!!
Det vore intressant att se hur Forsberg skulle klara det i ett toppgäng i England, ser dock gärna att han är kvar i BL ett år till. När hade vi en så bra svensk spelare i Tyskland senast?
Citera
2017-04-25, 00:13
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
En film med en amerikan som var på derbyt mellan Hannover och Braunschweig från uppladdning till match.
https://www.youtube.com/watch?v=wgbYQRdq4-0

Edit: ser att han även varit i Stuttgart och kollat derbyt mellan dom och Karlsruhe.
Hehe kul video. 8.29 ''You thought that was the derby?'' This is the derby!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in