Trasparansen med videodomare är inte på topp. I matchen Stuttgart och Freiburg i helgen gick VAR in i en situation som inte var ett klart feldomslut, tvärt mot vad som sagts inför årets säsong. Domaren Stieler blåste plötsligt av i mitten av ett anfall för Freiburg, för att VAR ringde i hans öra om en situation som hände en hel minut tidigare. Stieler sprang till skärmen för att kolla igenom situationen och gav Freiburgs Söyüncü ett rött kort.
Situationen hade inte Stieler gjort en klar felbedömning på - faktum är att Kicker och Wahretabelle (jag har inte kollat fler medier) ser det
röda kortet som en klar felbedömning. Till och med Stieler själv ångrade beslutet efter matchen (!), men den hetsiga stämningen på Stuttgarts arena i samband med VARs indirekta åsikt om att han hade gjort fel påverkade honom så att han ändrade sitt beslut.
Allt detta samtidigt som publiken i arenan är helt utanför processen, man fattar helt enkelt inte vad som händer, och får ingen förklaring till vad som hänt. En kille åkte hela vägon från England för att se sitt Freiburg spela, för att efter tio minuter mötas av det där. Bristen på transperens gör att många freiburgfans blir less och kanske till och med drar sig för att gå på en match.
Idag kan
Kicker avslöja att domarna fått ett hemligt direktiv redan efter den femte omgången om att VAR ska användas när de tror att matchdomaren gjort ett felaktigt beslut.
Så många fel. Nu är det alltså inte längre domaren på plan som bestämmer med fingertoppkänslan. Nu klankar VAR ner såfort han tycker något ser fel ut från datorskärmen, och det blir en helt ny dimension för matchdomaren, som måste ignorera VARs åsikt för att se till att se situationen på nytt genom neutrala glasögon. Att blåsa av en minut efter är också inte helt okomplicerat. Om det hade varit ett mål under tiden hade det antagligen tagits bort (domaren lade på fyra tilläggsminuter på första halvlek, vilket måste inkluderat tiden som gick innan VAR anmälde sig), vilket bidrar till onödig och konfunderande dramatik på planen.
Väldigt konstigt beslut om man bryr sig om transparens. Inför ligan hade DFB flera möten med de ansvariga från alla klubbar, för att förklara VAR och hur det kommer att användas. Att sedan helt ändra på det efter fem omgångar - i hemlighet - är respektlöst mot klubbarna. Idag står fortfarande på DFBs websida att VAR endast ska användas när domaren gjort en klar felbedömning.
Jag köper att DFB vill testa sig fram för att hitta det bästa systemet, men Bundesliga är inte vilken testkanin som helst. Och helt ofattbart att man gör det i hemlighet.
Nu bygger mycket av detta jag skrivit på den Kicker-artikel jag länkat, och DFB har inte direkt gett en tydlig bild av hur saken är från deras håll (suprise..). Det kanske finns bra skäl och det kanske inte gått till som det står i artikeln. Men som jag uppfattar situationen nu är inte bra alls. Och jag är orolig för att godtyckligheten kommer att drabba mindre klubbar som Freiburg ännu mer, att det kommer att bli mer orättvisa domslut. Att vi kommer åka ut, och att det inte är på grund av våra insatser.