2017-11-01, 22:50
Medlem
cyberkalles avatar
Det går bra för dom tyska lagen i Europa nu.
Som så många gånger förr så är det bara Bayern som i alla fall inte klappar igenom.

Förlorar Dortmund mot oss i helgen så borde dom se över tränarn jag även vid en vinst så kanske det är dags.
Citera
2017-11-01, 22:55
Medlem
xtroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Som så många gånger förr så är det bara Bayern som i alla fall inte klappar igenom.

Förlorar Dortmund mot oss i helgen så borde dom se över tränarn jag även vid en vinst så kanske det är dags.

Så jävla tydligt att Dortmunds spel ej funkar när Auba inte är i superform, men framförallt har dom ingen ersättare till Piszczek. Bartra kan vara en av de sämre spelarna att spela på högerkanten, bidrar inte med något offensivt(vet inte hur många inlägg idag som han inte lyckades slå över första försvarare), och har noll koll på när han bör stöta eller inte, går bort sig så mycket och skapar onödiga ytor tyvärr. Zagadou gjorde det iaf godkänt när han spelade högerback, ska Bartra spela så är det som mittback.

För att inte tala om hur många poäng Bürki kostat Dortmund denna säsong, idag gjorde väl inte han något misstag dock.

Nä Bosz ser inte ut att vara rätt tränare för Dortmund, försvarspelet fortfarande under all kritik och nu har även offensiven låst sig. Tufft! Svårt att se att dom ska ta poäng i helgen, så var ligan avgjord igen då.
Citera
2017-11-02, 06:51
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Ja. Mest besviken på Dortmund är man ju. Att inte kunna ta en seger på två matcher mot cypriotiskt motstånd är ta mig fan uselt.

Leipzig har ett förhållandevis orutinerat lag i dessa sammanhang samt har ännu bra chans att gå vidare.

Det är tur för Bundesliga att Bayern kom över sin lilla kris.
Citera
2017-11-02, 07:10
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
Så jävla tydligt att Dortmunds spel ej funkar när Auba inte är i superform, men framförallt har dom ingen ersättare till Piszczek. Bartra kan vara en av de sämre spelarna att spela på högerkanten, bidrar inte med något offensivt(vet inte hur många inlägg idag som han inte lyckades slå över första försvarare), och har noll koll på när han bör stöta eller inte, går bort sig så mycket och skapar onödiga ytor tyvärr. Zagadou gjorde det iaf godkänt när han spelade högerback, ska Bartra spela så är det som mittback.

För att inte tala om hur många poäng Bürki kostat Dortmund denna säsong, idag gjorde väl inte han något misstag dock.

Nä Bosz ser inte ut att vara rätt tränare för Dortmund, försvarspelet fortfarande under all kritik och nu har även offensiven låst sig. Tufft! Svårt att se att dom ska ta poäng i helgen, så var ligan avgjord igen då.

Helt enig med dig det vettefan vad det är med Dortmund och det där rätt viktiga inom fotbollen nämligen försvarsspelet. Dom fortsätter att gå i Klopps kamikazefotboll och är jävligt sårbara bakåt.
Även om dom gick som tåget i inledningen av säsongen så läste jag då att många BvB-fans var inte alls nöjda med hur spelet såg ut.

Dortmund borde åka över bergen till Italien och studera taktik.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Mest besviken på Dortmund är man ju. Att inte kunna ta en seger på två matcher mot cypriotiskt motstånd är ta mig fan uselt.

Leipzig har ett förhållandevis orutinerat lag i dessa sammanhang samt har ännu bra chans att gå vidare.

Det är tur för Bundesliga att Bayern kom över sin lilla kris.

Håller med helt, i dessa sammanhang är rutin viktigare än många tror så ingen skugga ska egentligen kastas på Leipzig då det är klubbens första säsong och nyss så spelade man i zweite.
Citera
2017-11-02, 09:55
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Helt enig med dig det vettefan vad det är med Dortmund och det där rätt viktiga inom fotbollen nämligen försvarsspelet. Dom fortsätter att gå i Klopps kamikazefotboll och är jävligt sårbara bakåt.
Även om dom gick som tåget i inledningen av säsongen så läste jag då att många BvB-fans var inte alls nöjda med hur spelet såg ut.

Dortmund borde åka över bergen till Italien och studera taktik.
Ja, Dortmunds problem är äldre än vad många tror. Såg i princip likadant ut under Klopps sista tid och under Tuchel som det gör idag med Bosz. Verkar alltså inte ha så stor betydelse vad tränaren heter utan något som sitter i väggarna. Möjligen med den skillnaden att Tuchel kunde spela väldigt defensivt och tillbakadraget vissa enstaka matcher, som mot Bayern.

Men annars så har vilket skräpgäng som helst kunnat slå dem genom att ha ett par snabba kontringsspelare som får långa bollar slagna över mittfältet. Lägg så till att de dessa år haft ganska mediokra backar, främst mittbackar, och en keeper som varit sådär (oavsett Weidenfeller/Bürki)

Nu ska väl varken du eller jag klaga egentligen, för hade de spelat en mer förnuftig fotboll skulle inte Bayern vunnit BL de senaste åren. Men för deras egen skull är det som sagt var obegripligt att man inte skaffat bättre defensiva spelare och taktiskt satt försvarsspelet.

Tror inte det har någon betydelse om de kickar Bosz nu, för sådana diskussioner lär förekomma. Det är annat än tränaren som behöver förändras.
Citera
2017-11-02, 10:21
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
...txt...

Tror inte det har någon betydelse om de kickar Bosz nu, för sådana diskussioner lär förekomma. Det är annat än tränaren som behöver förändras.

Jag tror att det har stor betydelse om de kickar Bosz nu: Han, som många men långtifrån alla tränare, verkar vara analys- och faktaresistent. Det borde vara uppenbart för honom att hans spelstil är sönderläst, när de negativa resultaten hopar sig och de flesta mål kommer till pga försvarsmissar/ställningsfel i försvaret.

Tuchel hade fler taktiska alternativ att spela och Klopp lät spelarna springa mer för att ta försvarsjobbet. Jag trodde mer på Bosz i början, när resultaten också kom, undrar vad som har hänt med laget? Man kan ju jämföra med gårdagens Liverpool-Maribor match.

Trots förkrossande överlägsenhet på plan, så gör BVB ett mål och lyckas kassera ett på hemmaplan. Liverpool, med lika förkrossande överlägsenhet på plan, gör tre mål och håller tätt bakåt. Liknande styrkeförhållanden i båda fall, så det handlar bara om spelidé och motivation.

I respektive bortamatch så kryssade BVB medan 'Pool bättrade på målskillnaden med 0-7. Det är alltså ingen engångsföreteelse.
Citera
2017-11-02, 14:57
Medlem
Lekmands avatar
Trasparansen med videodomare är inte på topp. I matchen Stuttgart och Freiburg i helgen gick VAR in i en situation som inte var ett klart feldomslut, tvärt mot vad som sagts inför årets säsong. Domaren Stieler blåste plötsligt av i mitten av ett anfall för Freiburg, för att VAR ringde i hans öra om en situation som hände en hel minut tidigare. Stieler sprang till skärmen för att kolla igenom situationen och gav Freiburgs Söyüncü ett rött kort.

Situationen hade inte Stieler gjort en klar felbedömning på - faktum är att Kicker och Wahretabelle (jag har inte kollat fler medier) ser det röda kortet som en klar felbedömning. Till och med Stieler själv ångrade beslutet efter matchen (!), men den hetsiga stämningen på Stuttgarts arena i samband med VARs indirekta åsikt om att han hade gjort fel påverkade honom så att han ändrade sitt beslut.

Allt detta samtidigt som publiken i arenan är helt utanför processen, man fattar helt enkelt inte vad som händer, och får ingen förklaring till vad som hänt. En kille åkte hela vägon från England för att se sitt Freiburg spela, för att efter tio minuter mötas av det där. Bristen på transperens gör att många freiburgfans blir less och kanske till och med drar sig för att gå på en match.

Idag kan Kicker avslöja att domarna fått ett hemligt direktiv redan efter den femte omgången om att VAR ska användas när de tror att matchdomaren gjort ett felaktigt beslut.

Så många fel. Nu är det alltså inte längre domaren på plan som bestämmer med fingertoppkänslan. Nu klankar VAR ner såfort han tycker något ser fel ut från datorskärmen, och det blir en helt ny dimension för matchdomaren, som måste ignorera VARs åsikt för att se till att se situationen på nytt genom neutrala glasögon. Att blåsa av en minut efter är också inte helt okomplicerat. Om det hade varit ett mål under tiden hade det antagligen tagits bort (domaren lade på fyra tilläggsminuter på första halvlek, vilket måste inkluderat tiden som gick innan VAR anmälde sig), vilket bidrar till onödig och konfunderande dramatik på planen.

Väldigt konstigt beslut om man bryr sig om transparens. Inför ligan hade DFB flera möten med de ansvariga från alla klubbar, för att förklara VAR och hur det kommer att användas. Att sedan helt ändra på det efter fem omgångar - i hemlighet - är respektlöst mot klubbarna. Idag står fortfarande på DFBs websida att VAR endast ska användas när domaren gjort en klar felbedömning.

Jag köper att DFB vill testa sig fram för att hitta det bästa systemet, men Bundesliga är inte vilken testkanin som helst. Och helt ofattbart att man gör det i hemlighet.

Nu bygger mycket av detta jag skrivit på den Kicker-artikel jag länkat, och DFB har inte direkt gett en tydlig bild av hur saken är från deras håll (suprise..). Det kanske finns bra skäl och det kanske inte gått till som det står i artikeln. Men som jag uppfattar situationen nu är inte bra alls. Och jag är orolig för att godtyckligheten kommer att drabba mindre klubbar som Freiburg ännu mer, att det kommer att bli mer orättvisa domslut. Att vi kommer åka ut, och att det inte är på grund av våra insatser.
Citera
2017-11-02, 17:37
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Jag tror att det har stor betydelse om de kickar Bosz nu: Han, som många men långtifrån alla tränare, verkar vara analys- och faktaresistent. Det borde vara uppenbart för honom att hans spelstil är sönderläst, när de negativa resultaten hopar sig och de flesta mål kommer till pga försvarsmissar/ställningsfel i försvaret.

Tuchel hade fler taktiska alternativ att spela och Klopp lät spelarna springa mer för att ta försvarsjobbet. Jag trodde mer på Bosz i början, när resultaten också kom, undrar vad som har hänt med laget? Man kan ju jämföra med gårdagens Liverpool-Maribor match.

Trots förkrossande överlägsenhet på plan, så gör BVB ett mål och lyckas kassera ett på hemmaplan. Liverpool, med lika förkrossande överlägsenhet på plan, gör tre mål och håller tätt bakåt. Liknande styrkeförhållanden i båda fall, så det handlar bara om spelidé och motivation.

I respektive bortamatch så kryssade BVB medan 'Pool bättrade på målskillnaden med 0-7. Det är alltså ingen engångsföreteelse.
Att Bosz verkar vara, som du beskriver, resistent mot att anpassa sina idéer till verkligheten håller jag med om. Så i den bemärkelsen skulle möjligen ett byte ha påverkan. Dina ord om hur Klopp idag agerar är också läsvärda.

Men så minns jag Tuchel. Mitt intryck, som utomstående, var att han faktiskt såg lagets brister och försökte göra något åt det då spelet hackade förra säsongen och att detta inte accepterades av varken klubbledningen eller supportarna. Hur stor del detta berodde på honom som person, han hade klara kommunikationsproblem, och hur stor del det orsakades av klubbledning/fans dröm om en annan slags fotboll (läs Klopps 2010) är svårt att avgöra.

Det väsentliga är dock att han inte lyckades, antingen spelade de sin tokoffensiv eller så kröp man tillbaka och förlitades sig på Aubameyangs snabbhet och fasta situationer ungefär. Lägg så till att laget är hemskt obalanserat, superbra offensiv (men bara en central anfallare+Isak)/och ett mediokert försvar (ett lag med Sokratis som mittbacksklippa!).

Ha en analys/faktaresistent tränare i kombination med en analys/faktaresistent klubbledning och supporterskara är förstås sämre än att bara klubbledningen/fansen är detta. Men det sista är nog huvudproblemet.
Citera
2017-11-02, 17:53
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Trasparansen med videodomare är inte på topp. I matchen Stuttgart och Freiburg i helgen gick VAR in i en situation som inte var ett klart feldomslut, tvärt mot vad som sagts inför årets säsong. Domaren Stieler blåste plötsligt av i mitten av ett anfall för Freiburg, för att VAR ringde i hans öra om en situation som hände en hel minut tidigare. Stieler sprang till skärmen för att kolla igenom situationen och gav Freiburgs Söyüncü ett rött kort.

Situationen hade inte Stieler gjort en klar felbedömning på - faktum är att Kicker och Wahretabelle (jag har inte kollat fler medier) ser det röda kortet som en klar felbedömning. Till och med Stieler själv ångrade beslutet efter matchen (!), men den hetsiga stämningen på Stuttgarts arena i samband med VARs indirekta åsikt om att han hade gjort fel påverkade honom så att han ändrade sitt beslut.
Reagerade också på det beslutet, som neutral, i matchtråden;
Citat:
Tufft och udda beslut, rött och frispark efter VAR. Medveten hands på Freiburgs Söyüncü.
Citat:
Klar hands och frispark, ett gult skulle inte vara fel. Men medveten och därför rött? Inte många gånger man ser det domslutet.
men där och då uppfattade jag situationen som
Citat:
VAR har jag inget emot, tycker det generellt är en förbättring mot förr. Men en dålig domare är en dålig domare hur många hjälpmedel denne än har.
När nu kicker http://www.kicker.de/news/fussball/bundesliga/startseite/709808/artikel_dfb-passt-videobeweis-heimlich-an.html
skriver om beslutet och att det skall ha tagits inte av en dålig domare utan av en dålig videodomare blir jag också förbannad. Tycker dock du ska sluta ta på dig en Freiburgsk offerkofta, alla lag får feldomslut emot sig. Ni ligger där ni ligger eftersom Freiburg just nu inte är tillräckligt bra.
Citera
2017-11-02, 22:04
Medlem
gato12s avatar
Köln försvarar då verkligen inte de tyska färgerna i Europa League...

Bara därför ser man ut att vinna hemma mot Bate Borisov, ligger ändå sist i gruppen
Senast redigerad av gato12 2017-11-02 kl. 22:28.
Citera
2017-11-03, 06:11
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Köln försvarar då verkligen inte de tyska färgerna i Europa League...

Bara därför ser man ut att vinna hemma mot Bate Borisov, ligger ändå sist i gruppen

Det blev 2 segrar och en oavgjord match igår.
Köln i alla ära men ingen inte ens den mest inbitna Dortmundsupportern kan komma att säga att det inte är dom som skämt ut tysk klubblagsfotboll ute i Europa denna säsong.

Till och med mitt Augsburg hade gjort bättre ifrån sig.

Kölns vinst borde ingjuta lite självförtroende i klubben säsongens första vinst förutom mot ett division 6 lag i cupen och senast mot Hertha.
Jag är ingen anhängare dock av Köln så för mig gör det inget om dom åker ut, gör man så dålig öl som Kölsch så borde det straffas med automatisk nedflyttning.
Citera
2017-11-03, 18:21
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tycker dock du ska sluta ta på dig en Freiburgsk offerkofta, alla lag får feldomslut emot sig. Ni ligger där ni ligger eftersom Freiburg just nu inte är tillräckligt bra.
Där tycker vi olika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in