Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Det var absolut inte menat som en pik. Min kritik handlar bara om att ifall FB ska bli läsbart så kan man inte förvänta sig att alla fattar vad "Rodriguez är klar för oss" innebär. Det hade lika gärna kunnat vara Gonzalo som skrivit på för Roma.
Min kritik mot dig är snarare ett annat inlägg där du hävdar att det skulle vara en styrka att alla namnen i U21-landslaget är italienska & saknar utländska inslag. Du bara förutsätter att folk fattar vad du menar. Ricardo Rodriguez har spansk far & chilensk mor. Han är född i Zürich. Hade såklart varit fantastiskt för oss Italien-älskare om han varit född i Turin istället. Vad spelar det för roll om han heter Rodriguez?
Jag delar fullt ut din kritik mot fanatiska, inskränkta & efterblivna kulturer. Ditt snack om hotet ifrån ett visst håll är berättigat & baserat på historisk & religiös verklighet. Ditt snack stämmer & är inget hittepå. Det är inte ett kontroversiellt påstående utan det är vedertaget att Sardinien har varit utsatt för attacker. I min bok "Södra Europa" utgiven av förlaget Readers Digest AB, så inleds kapitlet om Sardinien just med frasen "Den som kommer från havet är en tjuv". Det är inget kontroversiellt påstående, precis som sardiska flaggan baseras på historisk verklighet.
Du svingar dock alltför brett anser jag. Vad spelar det för roll om någon hade hetat Ricardo Rodriguez & spelat för Italien? Eller för den delen Samir Handanovic? Frånsett då självklart att italienska är ett oerhört vackert språk & Roberto Gagliardini givetvis ligger ljuvligt i munnen till skillnad från den stackars Kamil Glik som man ju avskytt i alla år delvis pga det fruktansvärda namnet.
Jag tycker att det är bra att du vågar gå ut & markera mot vissa företeelser i samhället & vissa specifika religiösa inriktningar. Men jag tycker att det slår fel om man inte specificerar vad det är man svingar mot. Är det ett problem om Ricardo Rodriguez spelat för Italiens landslag? Särskilt nu 2017 så blir det tydligt vilka sprickor som finns även inom "våran svär". Det är 500-årsjubileum för Martin Luthers intåg på den globala scenen. Som du vet så har det påverkat Sverige något enormt. 1517 var året då Luther offentliggjorde det som ledde till reformationen & skapade en enorm spricka mellan Sverige & Italien.
För min del så får du gärna berätta om den roll som Italien spelat i att försvara Europa gentemot islam. Det är verkligen intressant & bildande. Dra dig inte för att prata på om det här. Jag är så jävla less på den korkade svenskens uppfattning om att "italienare inte är något vidare bra på krig". Den uppfattningen spyr jag på. Men kom igen, vad hade det gjort om någon hetat Rodriguez i Italiens landslag?
Flott
Stivali, du är nästan trevlig i överkant men jag uppskattar det verkligen. Jag har en tendens att dra allt till sin kant för att provocera fram en diskussion.
Men som du kanske märkte så valde jag namn och inte färg. Många som surnar till på Balotelli, vilket man såklart kan göra på hans omogna beteende som inte alls matchar hans talang. Men han är uppvuxen i Italien, i en övre medelklass av judiskt ursprung. Att han beter sig som Cassano är bara tragiskt.
Och på samma vis anses El Shaarawy italienare eftersom han är född i italien av en italiensk mamma som gifte sig med en egyptisk akademiker (arbetar inom universitetet men alla jävlar är ju professorer i Italien).
Återigen inget stort problem. Problemen kommer när du har subgrupper som inte har kontakt med värdlandet och kanske tom föraktar landet de bor i. Deras drivkraft är ett hat för att därigenom visa att man är bättre.
Du finner dem i alla no-go-zoner i Sverige men även i Italien. Man har anställt kinesiska poliser i Milano, som inte ens kan italienska, för att hålla koll på asiaterna. Och då kan du ana poblemen med afrikaner och araber som är oändligt mycket våldsammare.
Poängen med ett landslag är att skapa en gemenskap. Samlas för landet. Det handlar inte om individer, klaner eller religion. Du ska stå upp för landet och dess flagga. Helhjärtat.
Och vi kommer alla ihåg (och försök finna bilderna via google

)när det framgångsrika U21-landslaget för Sverige firade mål med muslimska böner och albanska örnar. Men de hjälper inte nu det riktiga landslaget. Och det enda syftet med ungdomslandslagen är att hjälpa det riktiga landslaget i framtiden. Allt annat är fluff fluff…