Citat:
Ursprungligen postat av
Saitoo
Alltså med ödet menar jag att tiden är rullband där allt som sker i universum ska hända allt från minsta atom och energi till tankeenergi samt handling.
Jag fick tanken av detta citatet om det nu är sant
http://www.quotehd.com/imagequotes/T...ing-doesnt.jpg
Einstein var determinist vad jag förstår. Dvs han trodde att allt som sker, ned t o m minsta elementarpartikel, bara kan ske på ett sätt, beroende vilka positioner och hastigheter (etc) som alla partiklar har just nu. En uppfattning som går tillbaka till
Laplace som baserade den på Newtons mekanik. Men som strider mot iaf en bland dagens fysiker väldigt vanlig tolkning av kvantfysik (bl a
Köpenhamnstolkningen som Bohr stod för -- han som svarade Einstein att han inte skulle tala om för Gud vad han fick göra med sin tärning).
Men jag vill också invända mot din användning av ordet "ödet". Begreppet ödet uppfattar jag som betydligt friare än Laplaces detaljerade determinism. Idén är väl ungefär att man är fri att göra i stort sett vad man vill just nu, men ÄNDÅ kommer det sluta på samma sätt om när du dör eller vem du gifter dig med osv. Ungefär som med
Oidipus som fick höra en obehaglig spådom som ung om sitt liv, sedan gjorde allt för att undvika den, och till slut ÄNDÅ besannade allt i den obehagliga spådomen.
Var lite om sånt jag ville tala om i en annan tråd, som dock aldrig tog fart.
(FB) Är ödestro samma som tro på determinism?