Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Tror nog att några är värre än resten. Brukar vara 1-3 st drivande, resten följer flocken och gör som ledarna tycker.
Det undantar inte ansvar men förklarar varför så många kunde involvera sig i något så korkat.
Att 11 pers är involverade ger en sannolikhet på 100 % att saker läcker ut. Sen att mörda för att komma undan småskulder.

Jag delar din uppfattning. Det finns många grader i helvetet och det är svårt att tänka sig att elva stycken i ett vän-gäng skulle vara kallblodiga mördare. Som sagt, det fritar dem inte från sin del av ansvaret men sannolikt är det några som varit drivande. Mats verkar exempelvis bara vara en snäll kille som ställer upp som chaufför och som har svårt att säga nej även när det blir allvar. Hessling verkar däremot tvärtom vara en ren galning som har lätt att ta till våld och har svårt att besinna sig. Övriga är nog någonstans mittemellan.
Alla har av allt att döma känt till mordplanerna. Jag spekulerar, men några av dem har hållit sig i utkanten och hoppats att det bara varit tomt prat. För att gissa ännu mer vilt, hade inte Hessling varit med hade nog mordet inte blivit av. Det krävs mycket för att gå från ord till handling, men när det hela väl inleddes deltog Hessling, Wahlgren, Broling och Benita aktivt i mordet. Ännu fler av dem inklusive Mats deltog när de skulle gömma kroppen.
Det som ändå skiljer ut flera av dem från "normala" människor är hur de i efterhand kallt länsade hennes kort, handlade på köpcentrumet för Madeleines pengar och gjorde inbrott i hennes lägenhet och stal grejor. Lill-Marie bestämde sig snabbt för att hon ville ha Maddes telefon. Själv skulle jag knappast vilja ha en mördad persons telefon i min ägo. De flesta i gänget verkar lite "småstörda", men många av dem är ändå tämligen normala människor som man knappast förväntas ska delta i mord. Det psykologiska bakom det är enligt min mening mer intressant än övriga rättegången
Edit: Förväxlade Lill-Marie med Erika Axelsson som är den som lagt beslag på Maddes telefon.