2016-11-21, 19:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De påstår att de var skyldiga skitsummor och det har bara hittats skriftliga uppgifter om låga summor, dock finns det ju uppgifter från banken att det under April-Juni förbrukats 220 000 kr från Maddes konto. 220 000 kr på knappt 3 månader för en person som precis fått en liten bostad som inte innehöll mer än några få ägodelar, var och en förstår ju att andra tagit merparten av dessa pengar.
Jag håller förstås med i det. Men en skuld måste också kunna bevisas om det blir en tvist och det Madeleine antecknat var inga stora summor i sammanhanget. Sedan kan man alltid spåra händelser på konton, men det troliga är att pengar överlämnats i kontanter då flertalet av dem verkade gå på försörjningsstöd. Nu verkar ingen av de inblandade vara några snillen direkt, men är man kall så bestrider man skulden och vägrar betala om den inte går att bevisa. Jag har svårt att tro att mordet bara skulle röra sig om att de var skyldiga henne pengar. Knark är bevisligen inte bra och om några av dessa nojiga människor uppfattar det som att hon vill skicka folk för att slå ut tänderna på henne så blir det åtminstone mer förståeligt. Bättre att förekomma än att förekommas.
Citera
2016-11-21, 19:21
Medlem
Väldigt vad mycket skäll det brukar bli på Passepartoutes inlägg.
Jag håller inte med om alla Passepartoutes idéer men tycker att Passepartoute gör en sak bättre än många andra av oss:
-Att leta förklaringar och söka förståelse till det som hänt, vilka mekanismer som ligger bakom.
För att göra det måste man testa idéer och våga prova annan ståndpunkt. Man får kanske aldrig hela förklaringen men en del och det leder ju framåt.

Vi har nog alla olika syften med tråden, olika metoder och olika syn på T och OT. Sen får vi se till att bemöta och lyssna på sakligt sätt. Tolerans!
Citera
2016-11-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Var inte det samma person som föreslagit att kväva BO med en påse? Eller har jag blandat ihop namnen i röran?
du har rätt. påse för kvävning var hennes bidrag- men sedan har hon glömt all planering, hon mindes då ingenting - av detta när hon satt i förhör. käck jänta, det.
Citera
2016-11-21, 19:23
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilken roll menar du att det har spelat då?

Anser du att de här personerna inte är kapabla att mörda i nyktert tillstånd?

Nej, jag tror faktiskt inte att de är kapabla till det, genom att berusa sig kunde de genomföra mordet. I förhör med Daniel W., säger han att han efteråt åt

Citat:
"mediciner och grejer liksom, antidepp och grejer. Jag mådde så jävla dåligt." (FUP s. 812)

Jag förmodar att han hade medicinerna innan, det står inget om något läkarbesök. Vet ej om han gick på normaldos innan, men efter mordet verkar han ha tagit en hel del för att dämpa ångesten. Om han gick på bensodiazepiner är det ytterligare en indikator för våld om han blandat det med droger och alkohol.

Citat:
Under de senaste 20 åren har det årligen i Sverige skett i genomsnitt 95 fall av dödligt våld i form av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Antalet har dock minskat något under denna period. Ofta är både gärningspersonerna och offren missbrukare eller/och har psykiska problem. I 75 procent av fallen känner de inblandade varandra sedan tidigare, antingen som familjemedlemmar eller på annat sätt. Drygt 80 procent av brotten med dödligt våld klaras upp. (enl. BRÅ) http://www.mysterium24.se/?p=2978
Citera
2016-11-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Jag är väldigt nyfiken på hur dessa personer nu ställer sig till varandra. Så mycket som kommit fram under utredningen gällande snedstegen åt olika håll.. Och hur de som ej är mordåtalade ser på allting. Gissar väl tyvärr att ingen vet något? Att POH och hans sambo gått isär vet jag iallafall.

Någon skrev att hela gänget säkert är på fri fot om 8-10 år. Någon eller ett par får sitta 15-20 år, lägger jag till.
Gänget är upplöst då, det vet man utan att vara raketforskare. Det skulle bli en journalistisk bestseller om någon följde upp de förtappade med en bok... dagen de ska plocka midsommarblomster nästa gång.
Citera
2016-11-21, 19:26
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCrowley1986
Någon kanske redan skrivit detta? en tanke är att låten är startsignalen för att inleda strypningen?
Någon som vet om det är utrett vem som startade den.

B*nita svarar så här i förhör, så sanningshalten lämnar jag åt andra att bedöma:

B:Nä, alltså vi spela via en högtalare från jag vet inte om det var M*rtins eller Ann*lis telefon.

F:Var det planerat i förväg?
B:Nej

Huvudprotokoll s498 (s516 i pdf)
Citera
2016-11-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det håller jag för uteslutet, men eftersom du verkar veta mer än jag. Vilken försäkring har hon försökt få ut pengar på som är beroende av att hennes pojkvän bott där?
Inte försäkringsbedrägeri. Hon hade bostadsbidrag och det skulle hon blivit av med om någon annan skrivit sig på samma adress.
Citera
2016-11-21, 19:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
du har rätt. påse för kvävning var hennes bidrag- men sedan har hon glömt all planering, hon mindes då ingenting - av detta när hon satt i förhör. käck jänta, det.
Hon hade väl mistat vårdnaden om sina barn med, ger en signal om att något inte är helt rätt i hjärnkontoret.
Som redan upprepats gång på gång i tråden, inga genier någon av dem.
Citera
2016-11-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Enligt uppgifter I Fup så drack bara offret cider denna kväll.
Kvällen innan mordet begicks, då de begick hemfridsbrott -och skulle yxa offret, så var offret också nykter.
Mordkvällen var offret trött, vilket B.H noterade och kommenterade i sin mobil.
Kanske hade mordoffret ändå en känsla av annalkande fara, inom sig.
Tycker att Peo är den som ändå visar känsla för offret i förhören, beskriver att offret var snäll, inlyssnade som en psykolog och på något sätt är han den som svajar mot ånger.
Och hade kanske uppriktiga planer att betala tillbaka sina skulder, nu skulle han visst betala till offrets ex.make- hur det nu ska gå till.
Motsägelsefullt att han var aktiv i införskaffandet av tillbehören.
Klart man sitter inför folk och låtsas visa känslor. Det är mest sig själv han tycker synd om och det fanns väldigt mycket tid att tänka till innan mordet om han var så känslosam. Nu är dom här människorna riktiga trashankar som lever på sprit och skräpmat. Noll hjärnceller i behåll.
Citera
2016-11-21, 19:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror nog att några är värre än resten. Brukar vara 1-3 st drivande, resten följer flocken och gör som ledarna tycker.
Det undantar inte ansvar men förklarar varför så många kunde involvera sig i något så korkat.

Att 11 pers är involverade ger en sannolikhet på 100 % att saker läcker ut. Sen att mörda för att komma undan småskulder.
Jag delar din uppfattning. Det finns många grader i helvetet och det är svårt att tänka sig att elva stycken i ett vän-gäng skulle vara kallblodiga mördare. Som sagt, det fritar dem inte från sin del av ansvaret men sannolikt är det några som varit drivande. Mats verkar exempelvis bara vara en snäll kille som ställer upp som chaufför och som har svårt att säga nej även när det blir allvar. Hessling verkar däremot tvärtom vara en ren galning som har lätt att ta till våld och har svårt att besinna sig. Övriga är nog någonstans mittemellan.

Alla har av allt att döma känt till mordplanerna. Jag spekulerar, men några av dem har hållit sig i utkanten och hoppats att det bara varit tomt prat. För att gissa ännu mer vilt, hade inte Hessling varit med hade nog mordet inte blivit av. Det krävs mycket för att gå från ord till handling, men när det hela väl inleddes deltog Hessling, Wahlgren, Broling och Benita aktivt i mordet. Ännu fler av dem inklusive Mats deltog när de skulle gömma kroppen.

Det som ändå skiljer ut flera av dem från "normala" människor är hur de i efterhand kallt länsade hennes kort, handlade på köpcentrumet för Madeleines pengar och gjorde inbrott i hennes lägenhet och stal grejor. Lill-Marie bestämde sig snabbt för att hon ville ha Maddes telefon. Själv skulle jag knappast vilja ha en mördad persons telefon i min ägo. De flesta i gänget verkar lite "småstörda", men många av dem är ändå tämligen normala människor som man knappast förväntas ska delta i mord. Det psykologiska bakom det är enligt min mening mer intressant än övriga rättegången

Edit: Förväxlade Lill-Marie med Erika Axelsson som är den som lagt beslag på Maddes telefon.
Senast redigerad av Kämpendahl 2016-11-21 kl. 20:12.
Citera
2016-11-21, 19:42
Medlem
Passepartouts avatar
Här ett fall som tas upp i Läkartidningen, en man mördade, och fick en mildare bedömning i domstol pga. blandmissbruk kombinerat med psykofarmaka. Det är inte oväsentligt om blandmissbruk hos MGM är kombinerat med psykofarmaka, och det verkar uppenbarligen föreligga en risk att så är i fallet i mordet som diskuteras i denna tråd:

Citat:
Patienten fick diagnosen hasch/blandmissbruk, skrevs in på ett haschprogram, fick en stödkontakt och sattes in på Remeron. 2007 blev han insatt på Iktorivil, året därpå på Oxascand, Imovane och året därpå på Lyrica. 2008 fick han Xanor i stället för Oxascand – då det senare inte gett avsedd effekt – i samband med en krisreaktion. 2013 diskuterades en nedtrappning av bensodiazepinerna, som då bestod av Xanor, Stesolid och Flunitrazepan, men nedtrappningen påbörjades inte.

Samma år dödade mannen sitt ex på ett behandlingshem och knivhögg en annan kvinna. Vid mordet var han påverkad av bensodiazepiner och hasch.

I häktet fick han kraftig abstinens och betedde sig aggressivt och skickades därför till sjukhus. Läkare och sjuksköterskor på häktet anmälde mannens läkare till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, eftersom de ansåg att han brustit i sin förskrivning.

Patienten dömdes till det längsta tidsbegränsade straffet för mord i både tingsrätt och hovrätt. Bägge domstolarna ansåg att brottets grymhet egentligen motiverade livstids fängelsestraff, men mildrade påföljden eftersom man bedömde att bensodiazepinerna hade påverkat mannens impulskontroll. http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Patientsakerhet/2015/09/Lakare-kritiseras-for-forskrivning-av-bensodiazepiner/
Senast redigerad av Passepartout 2016-11-21 kl. 19:48.
Citera
2016-11-21, 19:45
Medlem
Lite intressant här hur olika personer tycker si och så. En anser att den goa P-O är ångerfylld och snäll, sen kommer nästa som tycker likadant om Mats Hedin. Tur att inte Flashback är domare för då skulle det bli kaos. Enligt mig är det trasiga människor som är precis lika skyldiga allihop. Det fanns tid att ångra sig. Däremot känns det vidrigt att se sista fotot på Madde och lika illa av låtval under akten. Om man tycker synd om dessa mördare borde det vara för att dom är så totalt misslyckade individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in