2016-11-21, 19:46
Medlem
Hela WT-gänget är helt rökta, jag skulle tippa att de inblandade åker in mellan 4 år till livstid. Så bra era liv blev.
Citera
2016-11-21, 19:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag delar din uppfattning. Det finns många grader i helvetet och det är svårt att tänka sig att elva stycken i ett vän-gäng skulle vara kallblodiga mördare. Som sagt, det fritar dem inte från sin del av ansvaret men sannolikt är det några som varit drivande. Mats verkar exempelvis bara vara en snäll kille som ställer upp som chaufför och som har svårt att säga nej även när det blir allvar. Hessling verkar däremot tvärtom vara en ren galning som har lätt att ta till våld och har svårt att besinna sig. Övriga är nog någonstans mittemellan.

Alla har av allt att döma känt till mordplanerna. Jag spekulerar, men några av dem har hållit sig i utkanten och hoppats att det bara varit tomt prat. För att gissa ännu mer vilt, hade inte Hessling varit med hade nog mordet inte blivit av. Det krävs mycket för att gå från ord till handling, men när det hela väl inleddes deltog Hessling, Wahlgren, Broling och Benita aktivt i mordet. Ännu fler av dem inklusive Mats deltog när de skulle gömma kroppen.

Det som ändå skiljer ut flera av dem från "normala" människor är hur de i efterhand kallt länsade hennes kort, handlade på köpcentrumet för Madeleines pengar och gjorde inbrott i hennes lägenhet och stal grejor. Lill-Marie bestämde sig snabbt för att hon ville ha Maddes telefon. Själv skulle jag knappast vilja ha en mördad persons telefon i min ägo. De flesta i gänget verkar lite "småstörda", men många av dem är ändå tämligen normala människor som man knappast förväntas ska delta i mord. Det psykologiska bakom det är enligt min mening mer intressant än övriga rättegången
Jag tror att det förhållandevis stora umgänget gör att det blir " normalt" att likt gamar ta för sig.
Sen är ett antal missbrukare och sådana brukar inte direkt ha någon moralisk kompass att tala om, jag jag jag för hela slanten.
Citera
2016-11-21, 19:52
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Hela WT-gänget är helt rökta, jag skulle tippa att de inblandade åker in mellan 4 år till livstid. Så bra era liv blev.

Var inte så säker på det. Detta kan vara räddningen för några av MGM. De kanske äntligen får den hjälp som de behöver för att styra upp sina liv. Att det sker till priset av Madeleine Delboms liv är inget annat än en fruktansvärd tragedi.
Citera
2016-11-21, 19:58
Medlem
Citat:
Jag delar din uppfattning. Det finns många grader i helvetet och det är svårt att tänka sig att elva stycken i ett vän-gäng skulle vara kallblodiga mördare. Som sagt, det fritar dem inte från sin del av ansvaret men sannolikt är det några som varit drivande. Mats verkar exempelvis bara vara en snäll kille som ställer upp som chaufför och som har svårt att säga nej även när det blir allvar. Hessling verkar däremot tvärtom vara en ren galning som har lätt att ta till våld och har svårt att besinna sig. Övriga är nog någonstans mittemellan.

Alla har av allt att döma känt till mordplanerna. Jag spekulerar, men några av dem har hållit sig i utkanten och hoppats att det bara varit tomt prat. För att gissa ännu mer vilt, hade inte Hessling varit med hade nog mordet inte blivit av. Det krävs mycket för att gå från ord till handling, men när det hela väl inleddes deltog Hessling, Wahlgren, Broling och Benita aktivt i mordet. Ännu fler av dem inklusive Mats deltog när de skulle gömma kroppen.

Det som ändå skiljer ut flera av dem från "normala" människor är hur de i efterhand kallt länsade hennes kort, handlade på köpcentrumet för Madeleines pengar och gjorde inbrott i hennes lägenhet och stal grejor. Lill-Marie bestämde sig snabbt för att hon ville ha Maddes telefon. Själv skulle jag knappast vilja ha en mördad persons telefon i min ägo. De flesta i gänget verkar lite "småstörda", men många av dem är ändå tämligen normala människor som man knappast förväntas ska delta i mord. Det psykologiska bakom det är enligt min mening mer intressant än övriga rättegången

Dessutom åkte de väl någon vecka efter åter ut och grillade vid en sjö och tog lite badbilder.
Citera
2016-11-21, 20:00
Medlem
Varför i helvete skyddar aftonblaskan idioternas ansikte?! Madelenes kan dom visa, men dom som mördat nä fy skam om vi visar déras ansikte.
Citera
2016-11-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Var inte så säker på det. Detta kan vara räddningen för några av MGM. De kanske äntligen får den hjälp som de behöver för att styra upp sina liv. Att det sker till priset av Madeleine Delboms liv är inget annat än en fruktansvärd tragedi.
P lär ju dömas till lagens lägsta straff=18 års fängelse.
Citera
2016-11-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Varför i helvete skyddar aftonblaskan idioternas ansikte?! Madelenes kan dom visa, men dom som mördat nä fy skam om vi visar déras ansikte.
Det är för att de inte,blivit dömda än.
Citera
2016-11-21, 20:07
Medlem
Medan många av er säkert kan koncentrera er på rättegången nu så tragglat jag än med fup'en.
Jag är helt snurrig i skallen av allt som står. Eftersom jag aldrig läst en fup förut är jag förundrad över förhören. VEM är det som skrivit ut förhören? En dyslektiker eller? Och ibland i vissa förhör upplever jag
förhörsledare och andra som är med lika efterblivna som gärningsmännen.
Jag känner ingen sympati med nån av gärningsmännen men just nu undrar jag om den mest sanningsenliga är Höfflinger, eftersom han på nåt sätt verkar vara den som på riktigt är efterbliven och därmed inte lika kapabel att fatta och ljuga osv...
De är så många som när som helst hade kunnat sätta stopp för mordet och ingen
gör det, så jag hoppas straffen blir kännbara för alla inblandade.
Citera
2016-11-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Kollat igenom senaste nyheter nu, sju person har gjort psyk-utredning, sex av dem anses/ansågs lida av psykiskt störning. Den sjunde personen anses inte ha någon psykisk-störning.
Tjejen A.L har förklarat att hon trodde att de skulle ut på spök-jakt!!!
Men i Fup anges att hon kommit med mord- förslaget, att kväva offret med en påse. Nu förnekar hon all kännedom om att ha känt till mordplanerna. Alltså ska hela rättegången bli så här.
Trots styrkt-fakta så ljuger man in absurdum .

Ja, men jag tror att när de blir förhörda i tingsrätten så kommer de inte klara sig, eftersom de antagligen kommer att köra upp förhörsprotokoll i baken på dom..
Citera
2016-11-21, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess

Ja det blir nog lite olika men här pratar vi ett antal "livstidar" samt att planeringen, utförandet och efterföljande beteende gör att 4 år är i underkant för medhjälpen.

Skulderna vi pratar om är sträcker sig från 1000-100000kr/person. Don´t do the crime if you can´t do the time?

Jag skulle tro att fängelse just i detta fall är för milt de är helt enkelt för korkade för att förstå ens när de sitter där. Öppna Marstrand igen.

Det enda jag kan ta ut på förhand är att Joakim lär slå i sitt huvud flera gånger igen på kåken och på många sätt glädjande att just kåken är fylld av blattar med bokstavskombinationer, ett liv och kultur som en redneck inte har lätt att anpassa sig till.

EDIT
En sak till. Grilla är nog inte tillåtet så inga mer förmarinerade flintastekar från Netto, det tror jag blir värst mot gärningsmännen.
Senast redigerad av tarnerdig 2016-11-21 kl. 20:12.
Citera
2016-11-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Aha, tack för förklaring.

Hade de tagit henne av daga på en gammal hemsökt avrättningsplats så hade detta nig så bisarra fall verkligen tagit priset. Milda makaroner.

Jaaa, men det är bisarrt redan som det är...
Citera
2016-11-21, 20:19
Medlem
Citat:
Flera av dem har i förhör, såväl åtalade som vittnen, berättat att Madeleine hotat att skicka folk på några i gänget. Så är det säkert, men det kan vara sagt i fyllan och villan. Men det är advokatens jobb att föra fram förmildrande omständigheter och åklagaren har ju att föra fram bevisningen. Om det funnits allvarlig rädsla med i bilden kan det teoretiskt utgöra skillnaden mellan ett livstidsstraff och ett tidsbestämt straff. Sedan ställer jag mig frågan, om de nu inte var ett dugg rädda för Madeleine och de människor hon eventuellt skulle skicka på dem, varför då döda henne? De var skyldiga henne i sammanhanget småsummor och det är bara att skita i att betala. Det krävs mer för att mörda någon. Kanske naivt av gänget, men det är nog ingen som ser någon logik i deras handlande.

För mig låter det väldigt konstigt om det nu skulle vara så, att de var så rädda för att BO skulle ha skickat folk efter deras huvuden, finns ingen logik i det, bara att begå detta mord, och sedan åka till mcdonalds och köpa hamburgare efteråt, med offrets kort?? Om det varit så, att de känt sig hotade, hade de väl varit rädda för att det skulle komma ännumer folk efter dem..???? Och gått under jord och hållt tyst istället.. Men jag tror de fakto att detta gäng lever inte i verkligheten, ocg tydligen av de 7 utredda, så har 6 av dem psykisk sjukdom?? Så fantasin, har smittat av sig, med paranoida inslag kanske vem vet???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in