2016-07-09, 23:52
Medlem
Fovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Det är nog ingen här som vill förhöja Madde till någon änglalik varelse. Jag kände Madde personligen, och vet nästan hela hennes historia fram till 2010. Hennes väg till könsbyte, vid hög ålder, hennes "familj", hon gick ut offentligt om könsbytet hon gjorde, och även om sitt missbruk som uppkom på grund av att leva i en kropp som hon inte kände sig hemma i. Hennes liv var inte en räkmacka precis. Men det som hänt det senaste halvåret har ju tydligen med hennes försäkringspengar att göra... inneboende, pengar, festande,inköp av jänkare, utlåning av pengar etc.. och ett gäng jävla snorungar, ursäkta uttrycket. Och är då MJ och JH länken till att allt detta har hänt, eftersom hon var inneboende där efter att hon bott hos någon annan tidigare i avvaktan på bostad... det spelar ingen roll, Madde var mänsklig och att bli mördad, är inte någon värd!

just så.

bodde madde där tillika och söp och bjöd på försäkringspengar medans BH även gjorde så? ett särbarn madde visste blivit utsatt av sin mammas nye manen, maddes väninna sedan en massa år tillbaka, nämligen en dömd pedofil? sitter man faktiskt som god och super och grillar med en sån tragisk särvarelse tillika bjuder på koderna till kontokortet så "baren är öppen"?

självisk människa denna madde, allt gick tydligen ut på rusning. oavsett vem som ruserna togs ihop med fy fan så tragiskt. i detta fall funderar man mest vem som kunde tänka längst, 20- åringar alla soc fall med lika många ungar omhändertagna utav detsamma eller en "godhjärtat" 62-årig transa.

att ingen ingrep tidigare. bedrövligt.
Citera
2016-07-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När uppåt 11 personer har varit inblandade i ett mord så måste man ändå förutsätta att det finns ett ganska starkt motiv. En person kan bli galen, men 11 på samma gång är lite väl osannolikt. Visst de var ju inte världens smartaste och de hade inte den högsta moralen, men har man varit med och planerat ett mord som de löpte stor risk att åka dit för så måste det finnas något ganska starkt skäl till att man gör det eller så kan det finnas en väldigt stark ledargestalt som alla de andra nästan avgudar.

En fråga som är intressant är om Madde tog ränta på alla lånen. Det är ju ganska betydelsefullt. Tar man ränta så blir det ju en affärsverksamhet, men utan ränta kan det bara ses som ett sätt att hjälpa. Inget hittills tyder på några räntor, men det verkar i alla fall ganska märkligt om hon skulle bli mördad bara för att hon ville ha pengarna tillbaka. De andra kunde ju helt enkelt bara ha skitit i att betala.

Man har en känsla av att gänget på något sätt kände sig hotade eller i alla fall tyckte att BO var väldigt jobbig. Man kan ju tänka sig att hon hade en hållhake på gänget. Att de trodde att hon kunde sätta dit dem eller tvinga dem att betala på något sätt. Det känns som att detta är pusselbiten som saknas.

Tror att du är på rätt spår,någon slags ränta har nog Madde tagit på lånen.
Varit lite blandad info om henne här,vissa påstår att hon varit skärpt,andra att hon var dumsnäll,sanningen ligger kanske någonstans mittemellan?

Kan det vara så att "gänget",och för all del även andra på orten fick låna pengar av henne,och
ibland betalade av?
Kanske 100 kronor extra för en tusenlapp eller liknande?
Även funderat på om hon kanske sålde öl/sprit från Tyskland,och "gänget" fick handla på kredit?
Kan ju vara så att hon finansierade alkoholresor till Tyskland där några i gänget körde eller åkte med.Madde stod för bilhyra och kontanter,och så blev det en affärsverksamhet.
Kan så klart vara handel med droger också,men den teorin känns mer långsökt.
Citera
2016-07-09, 23:59
Medlem
Fovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Jo jag vet att jag skrev om spillde drinkar, men det var framförallt hennes konstanta supande som gjorde det ohållbart i längden.
Min källa tyckte det var drygt helt enkelt.
Visst om Madde söp till på en helg det hade väl varit okey.
Men att ha en person i sitt hem som dag efter dag är berusad tror jag få är villiga att ha.

Jag vet inte om det var MJ och "gänget", det känns inte helt omöjligt.
För min källa var det dock irrelevant, det skulle inte vara folk där när Madde hade ensam ansvar över lägenheten över helgen, punkt.

Jag glorifierar absolut inte Madde.
Dock har jag svårt att se att hon skulle ha ställt till med något "som förtjänar" mord.
Speciellt allt som har kommit upp nu i efterhand visar ju att hon inte varit en ängel.

Edit:

stocious jag sa inte att hon var ute efter en 2rok, jag sa bara att det tex kunde vara en förklaring.

Den enda info jag fått om varför hennes lägenhets sökande drog ut på tiden var "hon har inte orkat ta tag i det".

det är lugnt. konstant supande känns bättre än "spillda drinkar". känns mer trovärdigt.
Citera
2016-07-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Hon var inte rik, hon hade fått försäkringspengar för att hennes stuga brann ner. Hon hade säkert tänkt att använda pengarna till att köpa tex. möbler när hon fann ett eget boende så småningom... hon ville väl inte slösa pengarna på det, så hon lånade ut dom till sina igelsugande "vänner" istället med hoppet om att få tillbaka dom... kanske med ränta... dom kan ju lovat henne vad som helst känns det som.

Nu var det inte hennes egen stuga,hon hyrde den,och för bohag får man knappast några astronomiska summor.
Citera
2016-07-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Nu var det inte hennes egen stuga,hon hyrde den,och för bohag får man knappast några astronomiska summor.

Vad hon hade för "lösöre" försäkrat vet ju inte vi - endast hon och försäkringsbolaget och möjligen ex-maken - eftersom vad jag förstått så tillhörde stugan just ex-maken.
Senast redigerad av Rappakalja2 2016-07-10 kl. 00:17.
Citera
2016-07-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stocious
Märkligt att hon då valde en lägenhet på ca 20 kvm med kokvrå? Finns förvisso en del något större ettor i det huset men det är ett ungdomshus så att säga.
Ett sidospår är det att diskutera det där med den "nya" hyresbostaden. Men det är år 2016 nu. Man väljer inte sitt boende i Sverige idag. Gissningsvis så har personen i fråga på något sätt lyckats förhandla sej till ett akutboende via socialtjänst. Till och med i ett invandrartätt område med dåligt rykte i en inte särskilt attraktiv wt-ort (ursäkta ordvalet....) så är det ca 5 års bostadskö om någon kommer på den dumma idén att hyra en bostad. Eller så har vederbörande varit väldigt förutseende och haft ordning på sitt bostadsköande under många år och sedan valt just denna lya, men det är inte speciellt sannolikt?

Om nu någon har erkänt att de varit inblandade i mordet så får man ju antaga att det är just ett mord, inte speciellt vanlig att någon erkänner ett mord utan att ha varit inblandad på riktigt, även om det finns enstaka undantag. Ett alternativt scenario är att det skulle kunna vara ett självmord, om nu denna uppgift om erkännandet inte stämmer. Självmordfrekvensen bland transpersoner och såna är ju skyhög enligt statistiken. Men hur den avlidne i så fall lyckades hamna i gruvhålet i fråga på det där sättet är ännu en gåta i sammanhanget.
Citera
2016-07-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Det var min källa som ville att Madde skulle flytta, hur kul skulle du själv tycka om du går och skaffar sambo. Samtidigt har du en person hemma hos dig som kan supa flera veckor i sträck?

Så klart att MJ inte tyckte det var bra,men hon fick ju trots allt en viss ekonomisk vinning av arrangemanget???
Citera
2016-07-10, 00:47
Medlem
Soilkillers avatar
62-årig könskorrigerad kvinna umgås med ungdomar i övervägande 20 års åldern, troligen yngre än sina egna med andra ord, är inte det väldigt märkligt egentligen?
Kan alla gånger köpa att man bor inneboende och super och härjar, men varför göra det med folk såpass mycket yngre än sig själv?
Vad fick hon ut av det?
Kan motivet finnas att hitta i det?
Citera
2016-07-10, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soilkiller
62-årig könskorrigerad kvinna umgås med ungdomar i övervägande 20 års åldern, troligen yngre än sina egna med andra ord, är inte det väldigt märkligt egentligen?
Kan alla gånger köpa att man bor inneboende och super och härjar, men varför göra det med folk såpass mycket yngre än sig själv?
Vad fick hon ut av det?

Motivet...att hitta...en liten del kanhända, men vad som framkommit är det nog till största delen - pengar.
Att hon umgicks med yngre...hon gillade ju att "festa" och yngre har väl kanske lite mer ork till det än mer jämnåriga, skulle jag tro
Senast redigerad av Rappakalja2 2016-07-10 kl. 01:23.
Citera
2016-07-10, 01:13
Medlem
Citat:
Vad fick hon ut av det?

Är just det jag funderar på,,,,
Citera
2016-07-10, 01:22
Medlem
Soilkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappakalja2
Motivet...en liten del kanhända, men vad som framkommit är det nog till största delen - pengar.
Att hon umgicks med yngre...hon gillade ju att "festa" och yngre har väl kanske lite mer ork till det än mer jämnåriga, skulle jag tro

Haha, ja det kan nog stämma att dom har, jag har kapitulerat sedan länge på den fronten
Jo, pengar är en del, men pengar brukar inte leda till mord i ursinne, då är det personligt.
Citera
2016-07-10, 01:29
Medlem
Citat:
Haha, ja det kan nog stämma att dom har, jag har kapitulerat sedan länge på den fronten
Jo, pengar är en del, men pengar brukar inte leda till mord i ursinne, då är det personligt.

Jodå...pengar...kan leda till både det ena och andra...behöver INTE vara personligt.
I just detta fall - är det nog det.
Senast redigerad av Rappakalja2 2016-07-10 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in