• 1
  • 2
2016-06-26, 06:57
Medlem
Ambelains avatar
En sk Pizza är ju inte direkt något märkvärdigt.
Utan en Pizza, det är en brödskiva med fyllning på, tomatsås, tillbehör samt ost.

Ganska enkelt med andra ord.

Men ändå opponerar sig folk över alla de olika variationerna.
Dvs variationerna på själva tillbehören.
Inte variationer såsom "risbotten", eller "soppbotten" etc.

Utan problemet tyck röra sig om själva tillbehören.

Men, finns det egentligen någon Egentlig orsak att tex diskvalificera vissa tillbehör?
När det ändå är samma princip alltihopa.

Rent principiellt borde tex en Pizza som är bröd med tillbehör som en "plankstek" (spritsad potatismos runt om ett center av kött och grönsaker, med sås på), vara precis lika godkänd som tex en Pizza som kallas "Funghi", eller "Margarita".

Varför finns det överhuvudtaget protester mot bara detta?
Mot bara valet av Tillbehör, på en i övrigt helt principiell definierad Pizza?

---

Egentligen är denna kritiken precis lika ologisk och ohållbar som om någon hade velat kritisera en "Varm macka" för att vara just en Varm macka - bara beroende på vilka Tillbehör som fanns på den.

Men en Varm macka Är ju ändå en Varm macka oavsett vilka tillbehörer.
Det spelar ingen roll om det är bara ketchup och en skiva ost, eller om det är svampstuvning, eller om det är dijon, med stekta murklor och kokta musslor under ett stekt ägg ...
Alltså - oavsett variation, oavsett "tycke och smak" så upphör det ju ändå inte att vara en Varm macka så länge det är en "macka som r varm ..."

Sanningen är ju att en "Pizza" faktiskt Är exakt samma principiella sak som en "Varm macka", bara det att botten ser annorlunda ut.

Så varför finns dessa "krav"?

Finns det någon "Pizza" som Ni inte anser vara en "äkta Pizza"?

Och isf, Varför?
Citera
2016-06-26, 07:04
Medlem
Qusimotos avatar
En äkta pizza bakas i en stenugn med kol vilket gör smaken och hela pizzan bättre än den du köper som tillagas i pizzaugn. Så för mig är en äkta pizza bakad i stenugn
Citera
2016-06-26, 07:11
Bannlyst
Måste vara bakad med amore, helst av en italiensk milf med Dean Martin som bakgrundsmusik.

Hennes byst ska dallra och gunga när hon knådar degen.
Senast redigerad av Gastkramande 2016-06-26 kl. 07:24.
Citera
2016-06-26, 07:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
En äkta pizza bakas i en stenugn med kol vilket gör smaken och hela pizzan bättre än den du köper som tillagas i pizzaugn. Så för mig är en äkta pizza bakad i stenugn
Så varför är det inte äkta pizza om den bakas i en vanlig hemmaugn på en ungnsplåt med uppböjda kanter?

Blir det något Annat då?

Isf vad?

---

Och "kolugn" säger du.
Men vad tycker du isf om grillad Pizza?

Dvs Pizza som gräddas på galler i en grill.

Då får den samma "grillsmak" som grillat får i övrigt, med röksmak och eldsmak etc.
Finns även friterad Pizza ... där de helt sänker ner Pizzan i oljan.
Grejor det ...

Det är en "specialitet" i Chicago

Och Vad är egentligen en Simpel "Napoli-Certified" ugnsbakad brödbit med tomatsås plus ost ... mot en svensk bya-pizza med "allt" på?
Inklusive bearnaise och stark sås ...

Visst, nu så råkar jag själv faktiskt älska det spartanska med Pizza.
Funghi, traditionellt gjord, med svartpeppar är svårslagen (men Med antingen bea, och/eller saffrans-aioli vid sidan). Det samt den lika traditionellt gjorda margarithan med piri-piri.
Och det är alltså Endast tomatsås med ost (och piri-piri) ...
Ändå så svårslagbart gott

---

MEN
Samtliga är Ändå lika "äkta".
Dvs samtliga är ju pizzor.
Så länge principen följs, så är det en pizza.

En Plankstek - på träplanka - blir aldrig en pizza. Träplankan ersätter alltså inte brödbotten även om det Ser liknande ut.
Citera
2016-06-26, 07:46
Medlem
Att kalla sin pizza för "äkta pizza" är ett sätt att marknadsföra sig som bättre än de andra. Min pappa kallar pizza för "spyplatta". Pizza är bröd med olika sorters toppning, alla annan beskrivning är något som vill få produkten att vara mer än den är. Samma kan man se på vissa färdigrätter i frysdisken de har ofta epitetet "hemlagat" - det är de definitivt inte.
Citera
2016-06-26, 08:01
Medlem
Energivattens avatar
Pizza är en varm macka där man gör degen själv, jättelyxigt.
Citera
2016-06-26, 08:04
Medlem
emaptis avatar
Jag gör mina egna pizzor, i mina ögon äkta pizzor eftersom det är pizzor av det traditionella svenska turkpizzaslaget, fast med riktiga ingredienser. Stor rund platt ser ut som och smakar pizza.

Däremot typ Billys Pan-pizza mm tycker jag mer är varma mackor än pizza, men det är okej med mig, dom får kalla det vad dom vill.

Jag har några gånger gjort jättesmå pizzor, 12-15 cm i diameter, ganska tjocka men i övrigt exakt samma förfarande som en vanlig, eller "äkta" pizza, men det känns ändå inte som pizza. För mig är en pizza stor och rund som på pizzeriorna, annars får man lägga till något i benämningen, som mini-pizza, pan-pizza, knäckebrödspizza, risbottenpizza, osv.

edit; kom på att när jag handlade sist så såg jag "pizzachips", första tanken var vad för pizza dom chipsen var meningen att smaka, vesuvio, quattro, eller? Stod inget om det, alltså har pizza en egen smak, oavsett ingredienser.
Senast redigerad av emapti 2016-06-26 kl. 08:07.
Citera
2016-06-26, 10:43
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gastkramande
Måste vara bakad med amore, helst av en italiensk milf med Dean Martin som bakgrundsmusik.

Hennes byst ska dallra och gunga när hon knådar degen.
Nej ska vara en fet italiensk gubbe och magen ska dallra 🐷extra mycket skinka oxxå.
Citera
2016-06-26, 10:57
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Finns även friterad Pizza ... där de helt sänker ner Pizzan i oljan.
Grejor det ...

Det är en "specialitet" i Chicago

Vart i Chicago kan man äta sådan pizza?
Depp dish är Chicago style pizza och den är iaf inte friterad.
Citera
2016-06-26, 10:59
Medlem
Bluebeast72s avatar
"äkta"?

Jag har varit i över 20 städer i italien o ätit allt från gårdslagat till neapels snabbpizzerior, äkta talas aldrig om i italien? Varför? Jo, dom har synen att alla gör sin regionala variant, en pizza är alltid en pizza, sämre eller bättre visst, men äkta?
Citera
2016-06-26, 11:04
Medlem
Med äkta menar man att det ska vara nära originalreceptet. Likadant med "klassiska svenska köttbullar". De skall serveras med mos, brunsås, lingon, pressgurka. Inte med tomatsås och makaroner. Då är det inte äkta längre. Även om det är köttbullar i. Varför är detta ok att kräva men inte "äkta pizza"? Sen vet ju alla att det säljs mest av oäkta kebabpizza o dyl. Detta är också pizza men inte äkta pizza.
Citera
2016-06-26, 11:20
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Med äkta menar man att det ska vara nära originalreceptet. Likadant med "klassiska svenska köttbullar". De skall serveras med mos, brunsås, lingon, pressgurka. Inte med tomatsås och makaroner. Då är det inte äkta längre. Även om det är köttbullar i. Varför är detta ok att kräva men inte "äkta pizza"? Sen vet ju alla att det säljs mest av oäkta kebabpizza o dyl. Detta är också pizza men inte äkta pizza.

... eller gräddsås! I alla fall; det är inte ofta jag håller med dig men den här gången håller jag helt med dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in