Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-05, 20:01
  #1
Medlem
jag har en puch maxi som jag har lite problem med. Tidigare läkte den och få jag hittade felet så blev jag tvungen att byta förgasare. Nu är den nya förgasaren på men nu fungerar den endast om jag har choken intryckt hela tiden.

Den får alltså för lite bränsle. Har prövat med att gasa genom att dra direkt i vajjern utan skillnad. Har även prövat med alla nivåer på den här nålen som bestämmer bränsletillförsel. Vad ska jag göra?
Citera
2016-06-05, 20:13
  #2
Medlem
USSR2.0s avatar
Blir lättare om du beskriver vad det är för typ av förgasare/modell, har du kollat munstycket (om det finns ett sådant)?
Citera
2016-06-05, 20:21
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Är nålen i förgasaren riktigt inställd?
Citera
2016-06-05, 20:41
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Måste du choke'a så behöver du ställa upp förgasaren så motorn får mer bensin, kan behöva byta huvudmunstycke till större men kolla först hur motorn uppför sig med luftfiltret på.
Citera
2016-06-05, 20:47
  #5
Medlem
De kina-förgasare jag testat har haft ganska skiftande kvalité, bland annat saknades styrpinnen för trotteln på en så den kunde rotera fritt.. Var ganska omöjligt att få den att gå riktigt på tomgång

Du skriver att gamla förgasaren läckte, det finns ju packningar och reperationssatser ganska billigt för att fixa det. Bättre att köra med original bing istället för kinakopia även om den är 40 år gammal.
Citera
2016-06-05, 21:49
  #6
Medlem
Tomatns avatar
byt munstycket i förgasaren så den får mer soppa. Hur ser tändstiftet ut efter den varit igång ? vitt ? den ska vara brunt.
Citera
2016-06-05, 21:57
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatn
den ska vara brunt.
Färgen kan variera kraftigt även med bra inställd förgasare.
Citera
2016-06-05, 22:44
  #8
Medlem
USSR2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Färgen kan variera kraftigt även med bra inställd förgasare.

Ja och dessutom måste man stänga av tändningen och slita ut stiftet tämligen omedelbart efter motorn nått arbetstemperatur och man kört på "optimala" varv ett tag för att kunna läsa av det med någon nogrannhet eftersom nästan alla om inte alla är självrengörande vid rätt temperatur. Är det blött eller helt svart går den för fett, vitt eller grått för snålt som kan leda till elektrodskador och skada eller bränna hål i kolven. Tycker det är betydligt lättare att kolla AFR med lambda men det hade man iofs inte råd med förr.
__________________
Senast redigerad av USSR2.0 2016-06-05 kl. 22:54.
Citera
2016-06-05, 22:47
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USSR2.0
Är det blött eller helt svart går den för fett, vitt eller grått för snålt som leder till elektrodskador och kan bränna hål i kolven.
Sett tändstift gå från torrt gråvitt till blött svart och sen tillbaka till torrt gråvitt när jag tillfälligt körde med castrol 2t olja, enda jag tittar på nuförtiden är överhettningsskador och onormalt kraftig sotansamling sen går jag på hur motorn känns och låter.
Citera
2017-06-01, 21:12
  #10
Medlem
teamflashhs avatar
Puch Maxi K2 runt 1989.

Undrar om man måste ha insugsdämpare eller om det går bra med en valfri luftfilter/burk?

Det är en bing 15mm förgasare. Allting original.
Citera
2017-07-04, 07:34
  #11
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Puch Maxi K2 runt 1989.

Undrar om man måste ha insugsdämpare eller om det går bra med en valfri luftfilter/burk?

Det är en bing 15mm förgasare. Allting original.

Går ju självtklart bra med vilket luftfilter som helst sålänge som du justerar förgasaren därefter. Justering luftskruv samt huvudmunstycke.
Citera
2017-07-04, 16:39
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Måste vara original eller likvärdig pirat om mopeden ska vara gatlaglig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback