Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-26, 16:15
  #13
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Puch Maxi K2 runt 1989.

Undrar om man måste ha insugsdämpare eller om det går bra med en valfri luftfilter/burk?

Det är en bing 15mm förgasare. Allting original.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Måste vara original eller likvärdig pirat om mopeden ska vara gatlaglig.
Nu har det gått en tid sen jag ställde frågan. Mopeden är i bättre skick nu efter reparationerna. Lägger inte av lika ofta som tidigare, startar bättre, lägre tomgång, läcker inte, låter mindre och bättre gasrespons.

Den lägger nu av endast när jag åker rakt fram fullt gas längre sträcka. Svarar inte på första omedelbara kickstarten. Skakar den, låter den stå i 1 minuter, svarar direkt på första kicken. Samma procedur. Däremot om jag gasar då o då och stannar för att skaka mopeden så lägger den aldrig av.
Är det dags att sätta in bensinfilter eller om den har kondensator, ska den bytas ut?
Puch Maxi med E50 motor runt 1989
Citera
2017-08-26, 22:11
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kör en vända utan tanklocket och se om den funkar bättre, funkar den bättre är tankventilationen igensatt så luft inte kommer in vilket hindrar bensinen från att rinna ned till förgasaren, kan bla märkas som att mopeden startar lätt och går bra en liten stund för att sen stanna och startvägra men starta efter en liten stund.

Förmodligen har du kondensator och det är förbrukningsvara, finns brytarlösa tändsystem om du vill gå den vägen.
Citera
2017-11-15, 21:11
  #15
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kör en vända utan tanklocket och se om den funkar bättre, funkar den bättre är tankventilationen igensatt så luft inte kommer in vilket hindrar bensinen från att rinna ned till förgasaren, kan bla märkas som att mopeden startar lätt och går bra en liten stund för att sen stanna och startvägra men starta efter en liten stund.

Förmodligen har du kondensator och det är förbrukningsvara, finns brytarlösa tändsystem om du vill gå den vägen.

Hutlöst dyrt med brytarlösa tändsystem.. Jag byter hellre en eventuell dålig kondensstor för 70 riksdaler. Jag har kört då och då utan tanklock, oftast går det vägen men ibland inte. Ska uppdatera Maxin under vintern:

-Hur vet jag att min kondensator är dålig?
-Om tankventilationen är problemet trots utan tanklock, vad finns det för åtgärder?
Citera
2017-11-15, 21:24
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
-Hur vet jag att min kondensator är dålig?
Det enklaste och billigaste brukar vara att byta den, de går att mäta upp med multimeter men det är mer en indikation än ett konkret svar.
Mäter resistansen över kondensatorn, ska sakta gå upp till oändligt värde allt eftersom multimetern laddar upp kondensatorn, sen kan man mäta spänningen och den ska sjunka till 0V allt eftersom multimetern tömmer kondensatorn.

Citat:
-Om tankventilationen är problemet trots utan tanklock, vad finns det för åtgärder?
Paradox, ventilationen sitter inte alltid men ofta i tanklocket och kvarstår problemet när du kör utan tanklock så finns felet nån annanstans.

Citat:
Hutlöst dyrt med brytarlösa tändsystem.. Jag byter hellre en eventuell dålig kondensstor för 70 riksdaler. Jag har kört då och då utan tanklock, oftast går det vägen men ibland inte. Ska uppdatera Maxin under vintern:
Och betydligt bättre än tändsystem med brytare, får en starkare bättre gnista med brytarlöst system.§
Citera
2017-11-18, 15:19
  #17
Medlem
StormaktRods avatar
Har du provat utan bränslefilter så det inte stryper flödet för mycket, kollat så att bränslekranen är ok, kommer inte ihåg om det ens satt filter på kranen original. Gå igenom förgasaren, kolla flottörens funktion och huvudmunstycket skadar väl inte heller om det är orginalgasaren, brukar samlas en hel del skräp i flottörskålen om det inte suttit filter på förr.

Du kan köra med nästan vilket luftfilter du vill som passar så länge du justerar bränsleblandningen/har rätt bestyckning(huvudmunstycket) eller uppgraderar till ett ställbart vilket underlättar.
__________________
Senast redigerad av StormaktRod 2017-11-18 kl. 15:38.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback