Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-15, 16:39
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Blev de verkligen tillsammans på slutet. Vet att de "Omframnade" varandra länge och väl på flotten som de klmarade sig fast efter överfallet. Så de kanske fick varandra till slut
De serier där hon har en mer betydande roll är skrivna under tidigt 2000-tal. Jag läste inte några nyproducerade Fantomen-tidningar då. Så jag vet faktiskt inte. Jag bara utgår från vad jag läser.
Citera
2019-01-15, 16:44
Medlem
TheAlamos avatar
Jag fick inget nr 1 2019. Det var första tidningen jag inte fått av posten sen jag började prenumerera i med nr 6 2000. Kan det vara Mikael Sol som varit i farten och fifflat kanske? Nej jag skrev till kundservice och de skulle skicka en ny.
Citera
2019-01-15, 17:06
Medlem
Özcan Eralps bortgång tillkännages här:
https://www.facebook.com/fantomensverige/posts/2048035708651410
Citera
2019-01-16, 14:41
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Själv har jag uppenbarligen inte den riktiga passionen, för inte läser jag Pondus och Nemi på norska, japansk manga på japanska, de många italienska serierna i Kalla Ankas pocket på italienska, eller ens Tintin på franska. Läser förvisso den danska albumsviten Danmark besat på danska för närvarande, men hade föredragit den svenska översättningen om jag hade haft den till hands. Fantomen har jag uteslutande läst på svenska.

Är imponerad av er med den riktiga passionen!

Det är för att det krafset du radat upp med undantag för Tintin inte är att betrakta som serier utan som daileys, massproducerat skit man läser för en liten skrockning medan man läser morgontidningen, eller italienskt Kalle Anka skit. Återkom när du läser riktiga serier, Watchmen, Preacher, Sandman, Blueberry, Jeremiah, t om Marvel eller DC.
Citera
2019-01-16, 18:38
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det är för att det krafset du radat upp med undantag för Tintin inte är att betrakta som serier utan som daileys, massproducerat skit man läser för en liten skrockning medan man läser morgontidningen, eller italienskt Kalle Anka skit. Återkom när du läser riktiga serier, Watchmen, Preacher, Sandman, Blueberry, Jeremiah, t om Marvel eller DC.
Jag har redan dragit slutsatsen att jag inte har den "riktiga passionen" för serier, så varför detta påhopp? Om du ondgör dig generellt över dailies borde du kanske inte lyfta fram DC Comics, då de publicerar s.k. dailies (massproducerad skit?) med Stålmannen, Läderlappen m.m. För det är väl daily comic strips eller dailies du menar när du skriver daileys? Om du tror att man sitter och skrockar när man läser albumen i serien Danmark besat (som heter När kriget kom på svenska) är du dessutom fel ute. Om riktiga serier är sådana om superhjältar från t.ex. Disneyförlaget Marvel Comics har du rätt i att jag inte läser riktiga serier. Blueberry läser jag dock gärna, liksom en del av Hermann Huppen, även om hans alster Jeremiah inte intresserar mig. Andra serieskapare jag har läst bra album av på senare tid är bl.a. Vera Brosgol, Posy Simmonds och Vittorio Giardino, men de gör väl kanske inte riktiga serier de heller? Annars kan en och annan gammal Fantomen-historia roa rätt bra för stunden också, trots att Fantomen också har publicerats flitigt som dailies genom åren.
Citera
2019-02-01, 13:25
Medlem
Rebali179s avatar
Var hälsade Ni Vetgiriga

Det finns ett Fantomen äventyr jag inte kan få ur huvudet å det är "Kairos Ros"
Någon som vet om den finns att få tag på via Torrenter som CBR eller annat format

Samtidigt så är det även ett äventyd med en en medecinmann som kommer upp i många olika formen men som nästan har samma namn Kandu, Narib Baal.
Någon som vet hur den historien slutade har inte en komplett
Citera
2019-02-01, 13:35
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Var hälsade Ni Vetgiriga

Det finns ett Fantomen äventyr jag inte kan få ur huvudet å det är "Kairos Ros"
Någon som vet om den finns att få tag på via Torrenter som CBR eller annat format

Samtidigt så är det även ett äventyd med en en medecinmann som kommer upp i många olika formen men som nästan har samma namn Kandu, Narib Baal.
Kairos Ros och uppföljaren Pandoras Ask gick i nummer 14 resp 15 i årgång 87
Så det kan vara ledtrådar till en eventuell torrent. Vet inte hur vanligt det är med inscannade Fantomentidningar, såvida det inte är något speciellt äventyr.

Edit: Är det "Den gyllene runans gåta" du är ute och far efter med namnen? Bail, Liba Ab-Il och liknande namn? Den följetongen gick i numemr 16-20/88
Senast redigerad av Popesize 2019-02-01 kl. 13:37.
Citera
2019-02-01, 13:37
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Kairos Ros och uppföljaren Pandoras Ask gick i nummer 14 resp 15 i årgång 87
Så det kan vara ledtrådar till en eventuell torrent. Vet inte hur vanligt det är med inscannade Fantomentidningar, såvida det inte är något speciellt äventyr.

Får se vad jag kan hitta. Någonstans så måste det väl finnas
Annars blir det att söka på seriebodar & antikvariat
Citera
2019-02-01, 13:44
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Var hälsade Ni Vetgiriga

Citat:

Edit: Är det "Den gyllene runans gåta" du är ute och far efter med namnen? Bail, Liba Ab-Il och liknande namn? Den följetongen gick i numemr 16-20/88
Citerar mig igen här, för att du inte skall missa infon

Den gyllene runans gåta dök också upp i en Fantomenkrönika och finns med i det femte inbundna utgivningen (band 5:1 tror jag)
Citera
2019-02-01, 13:48
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Citerar mig igen här, för att du inte skall missa infon

Den gyllene runans gåta dök också upp i en Fantomenkrönika och finns med i det femte inbundna utgivningen (band 5:1 tror jag)

Den gyllene runans gåta kan det vara om jag minns rätt men det skulle inte förvåna mig om det är den
Men det verkar ringa någon lite klocka så det blir att kolla upp den
Om jag minns rätt så borde det vara den
Citera
2019-02-01, 23:09
Medlem
Citat:
Får se vad jag kan hitta. Någonstans så måste det väl finnas
Annars blir det att söka på seriebodar & antikvariat

Slumpen är i sanning en nyckfull kavaljer. Jag råkade hamna i denna tråden av misstag och det första jag ser är detta. Jag är tämligen säker på att de sökta numren finns liggande i mina föräldrars sommarstuga. Det var förvisso ett antal år sedan jag såg dem men de bör rimligen finnas kvar. Jag vågar inte lova någonting men ge mig ett halvår så ska jag se vad jag kan göra. Jag återkommer, hoppas jag.

För övrigt, nu när jag ändå skriver i tråden. Bästa äventyr någonsin med Fantomen: Mysteriet på Cape Cod. Genomtänkt manus, vältecknat, suggestivt, kusligt något så in i den och med en gåta som spänner över århundraden. Ingen aning om årgång men givetvis i svartvitt.
Citera
2019-02-02, 09:56
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoci
Slumpen är i sanning en nyckfull kavaljer. Jag råkade hamna i denna tråden av misstag och det första jag ser är detta. Jag är tämligen säker på att de sökta numren finns liggande i mina föräldrars sommarstuga. Det var förvisso ett antal år sedan jag såg dem men de bör rimligen finnas kvar. Jag vågar inte lova någonting men ge mig ett halvår så ska jag se vad jag kan göra. Jag återkommer, hoppas jag.

För övrigt, nu när jag ändå skriver i tråden. Bästa äventyr någonsin med Fantomen: Mysteriet på Cape Cod. Genomtänkt manus, vältecknat, suggestivt, kusligt något så in i den och med en gåta som spänner över århundraden. Ingen aning om årgång men givetvis i svartvitt.
Mysteriet på Cape Cod var från 26/88. och ja, det var ett riktigt bra äventyr. Med Lee Falk i rollen som författaren Leo.
Jag tror att det var Hans Lindahl som tecknade det, men jag skall inte svära på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in