Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-27, 20:45
  #1
Medlem
Att det har funnits en fatom sedan urminnes tider är ju bekant men har det varit något skifte på tronen sedan fantomen serien började tecknas?
Citera
2005-11-27, 21:10
  #2
Medlem
the_mountains avatar
Inte på riktigt, tronskiftningar har ju beskrivits i krönikorna, men ingen ny fantmo har tillsatts ännu.

Ett tag i början av seriens liv, 30-60-talet någon gång kanske, har jag för mig att det var oordning angående vilket nummer den nuvarande fantomen (nr 21) hade, som jag tror berodde på att Lee Falk eller någon översättare någon gång blandat ihop att dagens fantom har 20 fantomenförfäder och att han är 21:a fantomen, så att det ett tag (i något/några nummer) troddes att fantomen var den 20. Men det har hela tiden varit samma fantom som de nutida äventyren handlat om.
Citera
2005-11-28, 14:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_mountain
Inte på riktigt, tronskiftningar har ju beskrivits i krönikorna, men ingen ny fantmo har tillsatts ännu.

Ett tag i början av seriens liv, 30-60-talet någon gång kanske, har jag för mig att det var oordning angående vilket nummer den nuvarande fantomen (nr 21) hade, som jag tror berodde på att Lee Falk eller någon översättare någon gång blandat ihop att dagens fantom har 20 fantomenförfäder och att han är 21:a fantomen, så att det ett tag (i något/några nummer) troddes att fantomen var den 20. Men det har hela tiden varit samma fantom som de nutida äventyren handlat om.


Jag minns att det var nåt snack om det där som förvirrade mig. Lee Falk hade på besök i Sverige försäkrat nån av versionerna, och jag tyckte det bara blev rörigare...
Citera
2005-12-20, 11:25
  #4
Medlem
Pestbarns avatar
Fantomens bröllopsnummer

Nu är det så att jag råkar ha Fantomens bröllopsnummer från tidigt 70-tal. Det är en tidning i mycket fint skick. Planschen finns också kvar, helt orörd.

Frågan är nu, om jag skulle lägga ut en annons på denna tidning, på exempelvis Tradera, hur mycket skulle man kunna få för den? Med tanke på det extremt fina skicket (inga veck, inget sönderrivet, allt intakt) plus att planschen finns kvar. Så, ungefär hur mycket tror ni?
Citera
2005-12-20, 11:40
  #5
Medlem
202walkers avatar
svårt at säga, men
http://www.blocket.se/view/6676245.htm
Citera
2005-12-20, 11:42
  #6
Medlem
colds avatar
Fantomen ska dö?

Kommer någon sin Fantomen och dö, och låta ungen bli Fantomen efter honom? Nån som vet nåt?
Citera
2005-12-20, 11:45
  #7
Avstängd
cruelsteins avatar
Internet har medfört både för- och nackdelar för seriesamlare.

Det har blivit köparens marknad. Eftersom det har blivit så lätt att hitta de tidningar man söker så har priserna sjunkit.

Bröllopsnumret av Fantomen var mer värd för 10 år sedan än den är nu - tyvärr...
Citera
2005-12-20, 11:48
  #8
Avstängd
cruelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold
Kommer någon sin Fantomen och dö, och låta ungen bli Fantomen efter honom? Nån som vet nåt?

Möjligen om serien går så pass dåligt att man känner sig tvingade att genomföra något som väcker intresset åter.

Annars tror jag att det vore dumt - det finns ju hur mycket som helst att berätta om Fantomens förfäder istället.
Citera
2005-12-20, 12:09
  #9
Medlem
Bruce Waynes avatar
Kolla upp vad Seriesam värderar Fantomen-tidningarna (och de flesta andra svenska serier) till här:
http://www.seriesam.com/guide/fantomen.htm

Några nummer under 1970-talet är värda mer, men om den tidning du har är samma som 202walker länkar till på blocket är det en "vanlig" tidning (inte album etc) och inte värd så mycket som man kanske kan tro.

I slutändan hänger priset ändå på efterfrågan, vissa kan ju betala mer än det beräknade värdet om dom saknar tidningen i sin samling etc.
Citera
2005-12-20, 14:03
  #10
Medlem
Kom inte det 76 ? Eller var det Kungen och Silvia?

Grönt omslag var det va...
Citera
2005-12-20, 14:13
  #11
Avstängd
cruelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Kom inte det 76 ? Eller var det Kungen och Silvia?

Grönt omslag var det va...

1978 kom den...ja omslaget var grönt och på bilden kysser Walker och Diana varandra (vill jag minnas). Jag har den liggandes någonstans bland mina tidningskartonger
Citera
2005-12-20, 14:19
  #12
Medlem
Pestbarns avatar
Nr. 6 1978, det stämmer bra överens med numret jag har. Enligt vad jag hört är detta ett ganska eftertraktat nummer, speciellt om man har den i så pass fint skick + plansch. Jag får väl ta och leta upp nån riktig tidningssamlargalning då.

Ett nummer som annars skulle vara schysst att äga är ju första numret i Sverige, nummer 1 1950. http://www.tradera.com/auction/aid_7854144 (just det här exemplaret säljs för 7599 kronor)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback