Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-05, 14:12
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Fantomen har ju inte riktigt samma flytande tidslinje som andra serier (t ex Kalle Anka. har aldrig hört någon undrat om inte Kalle ska dö snart och låta knattarna ta över), utan det finns fastställda årtal för förfädernas födelse och död, samtidigt som seriens nutida (i motsats till historiska) äventyr utspelar sig i året de är skrivna, med samtidens teknologi, mode etc. däremot tycks tiden ha saktat ner ordentligt. den nuvarande Fantomen tog över efter sin far på 50-talet (fast han var Fantom på 30-talet när tidningen startade, man har alltså flyttat fram hans farfar och pappa en bit in i framtiden), han gifte sig och fick barn på 70-talet. de är idag tonåringar, och fantomen är lika vältränad som någonsin.

tror inte att någon författare skulle våga ta livet av Fantomen, men de måste stuva om ännu mer i tidslinjen om han ska fortsätta vara Fantom om femtio år, eller helt enkelt undvika att nämna årtal så ofta. annars kan de ju låta honom gå i pension så att barnen kan ta över?

Man skulle kunna låta både 21:an och 22:an vara igång samtidigt! Skall förklara: Man låter ett äventyr utspela sig i en halv-avlägsen framtid där 21:an dör. Man låter Kit och Heloise ta över. Sedan kan man skriva äventyr med en delad fantomenroll mellan Kit och Heloise emellanåt i "en nära framtid" samtidigt som man har äventyr med 21:an i "nutid". Man kan då låta Kit och Heloise exempelvis bli universitetsstudenter eller liknande i "nutidsäventyren" så att de rent åldersmässigt är vuxna. Eventuellt kanske man tom kan låta 21:an och Diana bli mor- eller farföräldrar i "nutiden". Poängen med detta är att man låter 21:an dö och samtidigt leva kvar eftersom man flyttat hans död till "en inte alltför avlägsen framtid".
Kom på det alldeles nu, vad tycker ni?
Citera
2008-03-05, 14:21
Medlem
Uncle Dukes avatar
jo, det låter inte dumt. de hade ju ett liknande äventyr för några år sedan där gamle Moz berättar för tvillingarna om en dröm han har haft om hur de blir som Fantomer. något i den stilen?
än så länge tycker jag att tvillingarna är rätt töntiga när de är med, så de får helt klart ta och växa upp först...
Citera
2008-03-05, 14:29
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
jo, det låter inte dumt. de hade ju ett liknande äventyr för några år sedan där gamle Moz berättar för tvillingarna om en dröm han har haft om hur de blir som Fantomer. något i den stilen?
än så länge tycker jag att tvillingarna är rätt töntiga när de är med, så de får helt klart ta och växa upp först...

Ja, det äventyret kommer jag ihåg. Mitt förslag gäller alltså att ha den här typen av äventyr på lite mer kontinuerlig basis som du förstår, och inte bara då och då. Joan Bois heter väl hon som skrivit om tvillingarna på internatet? Där är de rätt töntiga som du skriver. Jag tror på att låta dom växa till sig ett par år och bli mer vuxna oavsett, men då tappar man kanske en stor del av läsekretsen? Tidningen skrivs nog i första hand inte för dig och mig, antar jag.
Citera
2008-03-05, 15:50
Medlem
Ledarens avatar
Tycker Frank Miller gör med Fantomen som han gjorde med Batman.
"Ondskans Nemesis returns" där den 21:a Fantomen är gammal och steril. Hans barn har förskjutit honom sedan Diana och Devil dog i en terroristolycka. Han har slutat vara Fantomen sedan deras död, men plikten kallar när Al Qaida huserar i Morristown. Fan va det vore ballt.
Citera
2008-03-05, 15:56
Medlem
Tonspråks avatar
Vore det inte dags för en hollywoodproduktion snart? Den filmatisering jag har sett visade bara hur otroligt löjlig en man ser ut som rider runt i trikåer. Skulle det vara möjligt att göra en film som gör serien rättvisa tror ni?
Citera
2008-03-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonspråk
Vore det inte dags för en hollywoodproduktion snart? Den filmatisering jag har sett visade bara hur otroligt löjlig en man ser ut som rider runt i trikåer. Skulle det vara möjligt att göra en film som gör serien rättvisa tror ni?
Jo, jag håller med om att en ny film vore önskvärt. Gärna en som vore lite mörkare i tonen, mer Batman Begins än Indiana Jones, och mer trogen serien.
Citera
2008-03-05, 16:32
Moderator
Popesizes avatar
Vad tror ni om en filmatisering av den förste fantomen i såna fall... Från den där olycksaliga resan då hans far mördas tills det att hans son svär eden.
Citera
2008-03-08, 03:04
Medlem
Skal jo komme Mandrake film snart....I'm worried
Citera
2008-03-08, 12:49
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cross dresser
Skal jo komme Mandrake film snart....I'm worried

Haha, undrar vem ska få spela Lothar?
Citera
2008-03-08, 17:06
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren

På sant fyrtiotalsmanér vore det kul med en vit kille med skokräm i ansiktet!
Citera
2008-03-08, 20:05
Medlem
Bronkzs avatar
Simpelt. han tar någonting från grottan då och då och auktionerar ut. Dom juvelerna han har i skattkammarn drar nog in en del. Och sälja en pryl för 1 miljon kronor och han klarar sig nog ett tag. + dianas inkomster osv osv
Citera
2008-03-09, 01:39
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren

Johnny Depp kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto