Citat:
Ursprungligen postat av
Popesize
Jag vill minnas ett äventyr där han stöter på en sorts ark med ett jättefolk. Männen och kvinnorna bråkar hela tiden för att galjonsfiguren, i form av en fredsduva, har lossnat. Tydligen verkar den påverka deras humör. Så kvinnorna är kvar på den strandade arken och männen har gått ut djungeln och letar nya hustrur (som knappt når dem upp till midjan)
Kollade upp den precis. -Arkens hemlighet (#14/88)
Det jag minns från det äventyret är främst att Diana plötsligt blivit någon slags huskors à la svensk 50-talskomedi. Hon stampar omkring i Djupa Skogarna och gormar på Guran och Rex för att de ligger och vilar sig mitt på dagen, och Fantomen blir glad när han måste iväg på uppdrag, för då slipper han i alla fall bråka med frugan

Väldigt okarakteristiskt och väl mest en krystad parallell till osämjan bland jättefolket.
Var de jättarna mytologiska jättar eller någon slags utomjordingar? För några år senare träffade Fantomen också på några jättar som varit en del av samma rymdskeppsbesättning som givit upphov till Småfolket (ett gäng pysslingar som Fantomen stött på flera gånger). Minns inte varför några blev småfolk och andra blev jättar, men jättarna sprängde sig själva i luften när de försökte återvända till sin hemplanet. Denna explosion misstogs av grannländerna för en hemlig kärnvapensprängning och var en av skandalerna som ledde till att Luaga förlorade presidentvalet mot Lubanga.
Citat:
Ursprungligen postat av
EternalGlory
Vilken stor och trevlig fantomentråd
Jag tänker jävlarimig teckna en prenumeration på fantomen. Jag har blivit riktigt sugen nu på att få återuppleva hans äventyr. Han är en sådan jävla härlig karl, en riktig übermensch.
HÅRD mot de HÅRDA men mjuk mot de mjuka. Ett föredöme för oss alla anser jag.
Barn borde läsa fantomen och stålmannen. Det är moralbildande tror jag.
Ja, Fantomen är i sanning imponerande, även jämfört med andra superhjältar (om han nu räknas som en sådan). Han har ju inga superkrafter, men är så vältränad i det mesta, både fysiskt och psykiskt, som man kan begära (ungefär som Ozymandias i
Watchmen). Han kan spöa de flesta världsmästare i deras respektive genrer, rimligtvis finns det ingen som kan skjuta lika bra som honom till exempel. Jag tror aldrig det avslöjats hur många språk han kan, men det måste vara bra många med tanke på att han varit nästan överallt i världen och aldrig verkar lida av språkproblem. Skulle tro att han kan konversera på de flesta språk som talas av fler än några miljoner människor (jag läste till exempel ett äventyr där han inte har något problem med att göra sig förstådd, eller förstå andra, i Tibet, och tibetanska är ett språk som talas av sex miljoner människor enligt Wikipedia). Plus naturligtvis diverse språk som talas i olika djungelstammar runtom i Bengali, och furstendömen i de Dimmiga Bergen. Och till skillnad från t ex Läderlappen är han en sansad och harmonisk människa som kan koppla av och ta det lugnt med vänner och familj ibland.
Och precis som du säger är han väldigt moralisk och god. Han skulle aldrig lämna ens den värsta bov att dö, utan skulle utan att tveka riskera sitt eget liv för att rädda denne.