Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-10, 22:14
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Men Fantomen har faktiskt stött på flera, icke besläktade, jättar runtom i Bengalis djungler och berg. T ex i den utslocknade vulkanen "Den beslöjade damen", där någon mystisk naturgas gör att djur och växter kan bli gigantiska.
Jag vill minnas ett äventyr där han stöter på en sorts ark med ett jättefolk. Männen och kvinnorna bråkar hela tiden för att galjonsfiguren, i form av en fredsduva, har lossnat. Tydligen verkar den påverka deras humör. Så kvinnorna är kvar på den strandade arken och männen har gått ut djungeln och letar nya hustrur (som knappt når dem upp till midjan)
Kollade upp den precis. -Arkens hemlighet (#14/88)
Citera
2018-02-11, 16:05
Bannlyst
Vilken stor och trevlig fantomentråd
Jag tänker jävlarimig teckna en prenumeration på fantomen. Jag har blivit riktigt sugen nu på att få återuppleva hans äventyr. Han är en sådan jävla härlig karl, en riktig übermensch.

HÅRD mot de HÅRDA men mjuk mot de mjuka. Ett föredöme för oss alla anser jag.
Barn borde läsa fantomen och stålmannen. Det är moralbildande tror jag.
Citera
2018-02-11, 20:55
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Jag tänker jävlarimig teckna en prenumeration på fantomen. Jag har blivit riktigt sugen nu på att få återuppleva hans äventyr. Han är en sådan jävla härlig karl, en riktig übermensch.

Gör det. Själv avstod jag från prenumeration, då jag tyckte det var för mycket fokus på Kit och Heloise.
Fantomen, Spider-Man, Superman... Finns många superhjältar med moral och sunda värderingar (och ändå kapabla att kicka rumpa) Det finns inget fel i att ha vissa av dem som förebilder.
Tyvärr så är det ju bara Fantomen du kan hitta på svenska, om du skall ha nyskrivna äventyr.
Har dock hört väldigt gott om Superman-serien som kom i och med Rebirth. Likaså serien Super-Sons, där han förekommer som en bikaraktär.
Citera
2018-02-11, 22:26
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag vill minnas ett äventyr där han stöter på en sorts ark med ett jättefolk. Männen och kvinnorna bråkar hela tiden för att galjonsfiguren, i form av en fredsduva, har lossnat. Tydligen verkar den påverka deras humör. Så kvinnorna är kvar på den strandade arken och männen har gått ut djungeln och letar nya hustrur (som knappt når dem upp till midjan)
Kollade upp den precis. -Arkens hemlighet (#14/88)

Det jag minns från det äventyret är främst att Diana plötsligt blivit någon slags huskors à la svensk 50-talskomedi. Hon stampar omkring i Djupa Skogarna och gormar på Guran och Rex för att de ligger och vilar sig mitt på dagen, och Fantomen blir glad när han måste iväg på uppdrag, för då slipper han i alla fall bråka med frugan Väldigt okarakteristiskt och väl mest en krystad parallell till osämjan bland jättefolket.
Var de jättarna mytologiska jättar eller någon slags utomjordingar? För några år senare träffade Fantomen också på några jättar som varit en del av samma rymdskeppsbesättning som givit upphov till Småfolket (ett gäng pysslingar som Fantomen stött på flera gånger). Minns inte varför några blev småfolk och andra blev jättar, men jättarna sprängde sig själva i luften när de försökte återvända till sin hemplanet. Denna explosion misstogs av grannländerna för en hemlig kärnvapensprängning och var en av skandalerna som ledde till att Luaga förlorade presidentvalet mot Lubanga.

Citat:

Ja, Fantomen är i sanning imponerande, även jämfört med andra superhjältar (om han nu räknas som en sådan). Han har ju inga superkrafter, men är så vältränad i det mesta, både fysiskt och psykiskt, som man kan begära (ungefär som Ozymandias i Watchmen). Han kan spöa de flesta världsmästare i deras respektive genrer, rimligtvis finns det ingen som kan skjuta lika bra som honom till exempel. Jag tror aldrig det avslöjats hur många språk han kan, men det måste vara bra många med tanke på att han varit nästan överallt i världen och aldrig verkar lida av språkproblem. Skulle tro att han kan konversera på de flesta språk som talas av fler än några miljoner människor (jag läste till exempel ett äventyr där han inte har något problem med att göra sig förstådd, eller förstå andra, i Tibet, och tibetanska är ett språk som talas av sex miljoner människor enligt Wikipedia). Plus naturligtvis diverse språk som talas i olika djungelstammar runtom i Bengali, och furstendömen i de Dimmiga Bergen. Och till skillnad från t ex Läderlappen är han en sansad och harmonisk människa som kan koppla av och ta det lugnt med vänner och familj ibland.
Och precis som du säger är han väldigt moralisk och god. Han skulle aldrig lämna ens den värsta bov att dö, utan skulle utan att tveka riskera sitt eget liv för att rädda denne.
Citera
2018-02-12, 01:08
Bannlyst
Har en trevlig anekdot om fantomen också.

När jag var liten jobbade min mormor inom äldrevården. Hon gjorde hemtjäns uppdrag också i närheten där vi bodde. Hon gick och hjälpte en gammal gumma och några gånger följde jag med.

Jag hörde det aldrig själv men har fått berättat för mig att hon älskade fantomen. Hon läste fantomen stripparna i vetlanda posten (tror jag, kan kanske varit smålandsposten också som även den har fantomenstrippar) Men hon sa inte fantomen, hon kallade honom Dragos. Det hette tydligen fantomen i början och hon hade lärt känna honom som Dragos. Hon brukade säga när mormor tog in posten åt henne att "nu skall vi se hur det går för Dragos, han var i trubbel igår"

Så jävla härligt. Hon oroade sig lite för honom haha. Men hon var väl inte seriös hon var visserligen gammal och kanske lite gaggig men hon var inte borta i huvudet så hon begrep ju att han skulle fixa biffen varje gång.

Men jag tycker det är en söt liten anekdot. Gamla damen älskade att lläsa fantomenstripparna.
¨
I dessa tidningar får man ju inte hela äventyret. Det brukar bara vara tre eller möjligen 4 rutor varje dag så de blir en följetång man får följa! HÄRLIGT
Citera
2018-02-12, 08:55
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
I dessa tidningar får man ju inte hela äventyret. Det brukar bara vara tre eller möjligen 4 rutor varje dag så de blir en följetång man får följa! HÄRLIGT
Visst kan det vara trevligt med ett långt äventyr. Men de kan dra iväg lite väl mycket ibland.
I min ena lokaltidning så har äventyret pågått sen i somras. Lee Falk himself har varit tvungen att gå in några gånger för att summera äventyret. Så det blir två-tre strippar som inte ens för fram äventyret.
Citera
2018-04-26, 06:37
Medlem
Rufoss avatar
Inte ens svenska serietidningar är fredade från HBTQ-globalisternas vänsterpropaganda.

https://www.aftonbladet.se/a/RxBARa

"Med tusen tigrars styrka får en polsk nationalist en prideflagga slagen i ansiktet. Det kommande numret av serietidningen Fantomen har redan fått stor spridning i sociala medier.

I storyn är det polska nationalister som försöker stoppa ett pridetåg i Warszawa. Det kan ju inte Fantomen gå med på och ingriper”, skriver Fantomen-redaktören Mikael Sol i ett mejl till Aftonbladet."

Verkar som att Fantomen får samma behandling som nya Star Wars.
Senast redigerad av Rufos 2018-04-26 kl. 06:39.
Citera
2018-04-26, 07:06
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Inte ens svenska serietidningar är fredade från HBTQ-globalisternas vänsterpropaganda.

"Med tusen tigrars styrka får en polsk nationalist en prideflagga slagen i ansiktet. Det kommande numret av serietidningen Fantomen har redan fått stor spridning i sociala medier.

I storyn är det polska nationalister som försöker stoppa ett pridetåg i Warszawa. Det kan ju inte Fantomen gå med på och ingriper”, skriver Fantomen-redaktören Mikael Sol i ett mejl till Aftonbladet."

Prenumererat på Fantomen sedan 2000 och ska nu skriva ett mail till dem att det finns en gräns. Blir det mer så måste jag avsluta prenumerationen tyvärr.
Citera
2018-04-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos

Ja det är korkat. Det är politiskt korrekt. Det är bara fånigt.

Men det är inget nytt.

På 70-talet slogs fantomen mot "rasistiska regeringar i södra Afrika" och i ett äventyr lär han infödingarna att öppna en kollektiv Konsum-butik för att inte vara beroende av en girig affärsinnehavare som tar överpriser (jo, det är sant).

På 80- och 90-talet slogs Fantomen mot "miljöbovar" och för några år sedan slogs Fantomen mot pirater utanför Somalia som plundrade hjälpsändningar - piraterna var förstås VITA män, en av dem med klassiskt träben och ögonlapp.
Citera
2018-04-26, 11:51
Moderator
Popesizes avatar
Yikes!
Nu stämmer det i och för sig att detta inte är något ovanligt för Fantomen. och kan författare och tecknare göra det snyggt så kan det nog bli ett bra äventyr. Men, ja. Det är säkert ingen slump att de valde Polacker som elaka, med tanke på åt vilket håll Polen drar på den politiska arenan. Och vi kan nog ställa oss frågan om äventyret är drivet från författare eller redaktör?
Citera
2018-04-26, 15:48
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Yikes!
Nu stämmer det i och för sig att detta inte är något ovanligt för Fantomen. och kan författare och tecknare göra det snyggt så kan det nog bli ett bra äventyr. Men, ja. Det är säkert ingen slump att de valde Polacker som elaka, med tanke på åt vilket håll Polen drar på den politiska arenan. Och vi kan nog ställa oss frågan om äventyret är drivet från författare eller redaktör?
Jag skrev till redax på facebook och klagade över att jag tycker att pk-skiten börjar spåra ur nu. Fantomen har ju alltid varit pk som fan, men nu får det väl räcka tycker jag. Han menade att Fantomen var "humanistisk" och att vissa tyckte han var pk och andra högerextrem. Sedan tog han upp punkten att Fantomen ska tillgodose alla åldrar och alla personer, vilket alltid gör några upprörda vad det än handlar om, vilket jag helt förstår och tänkte på när jag var yngre till och med. Men detta ständiga vita män = onda, svarta afrikaner = goda, börjar bli lite obehagligt nu. Dags att sluta med sådan historieförfalskning, vilket jag också skrev. Jag själv trodde att vita män var lite smått onda och svarta människor stackars offer när jag började läsa som 8-åring. Ganska läskigt att man får läsa sådan propaganda i så ung ålder.
Citera
2018-04-26, 16:20
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag skrev till redax på facebook och klagade över att jag tycker att pk-skiten börjar spåra ur nu. Fantomen har ju alltid varit pk som fan, men nu får det väl räcka tycker jag. Han menade att Fantomen var "humanistisk" och att vissa tyckte han var pk och andra högerextrem. Sedan tog han upp punkten att Fantomen ska tillgodose alla åldrar och alla personer, vilket alltid gör några upprörda vad det än handlar om, vilket jag helt förstår och tänkte på när jag var yngre till och med. Men detta ständiga vita män = onda, svarta afrikaner = goda, börjar bli lite obehagligt nu. Dags att sluta med sådan historieförfalskning, vilket jag också skrev. Jag själv trodde att vita män var lite smått onda och svarta människor stackars offer när jag började läsa som 8-åring. Ganska läskigt att man får läsa sådan propaganda i så ung ålder.
Ja, jag funderade lite, i samband med att jag såg detta, på om den svenska redaktionen skulle kunna göra ett äventyr där Fantomen kämpar mot svarta etnoseparatister. Typ sydafrikanska ANC och det som händer vita sydafrikaner för tillfället? Det är exakt samma scenario, men mindre PK...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in