2016-05-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zgondeos
Och vad vet du, den okompetenta jävel. Fördjupa dig i ADHD och dess svårigheter så kommer att du få se baksidan med diagnosen. Du ser bara en sida utav myntet.

Att det du skriver stämmer tror jag på till 100%.
Dock är detta ett stort bekymmer för många som har en ANNAN diagnos.
Den bästa "fördjupningen" är väl att tala och umgås med de som har denna diagnos.

Jag tror att ADHD är en extremt generaliserad diagnos. Alltså att det finns en rad varianter av psykisk ohälsa som är lika jobbig som ADHD men som egentligen borde heta något annat.
Citera
2016-05-26, 20:19
Medlem
Eurabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Att det du skriver stämmer tror jag på till 100%.
Dock är detta ett stort bekymmer för många som har en ANNAN diagnos.
Den bästa "fördjupningen" är väl att tala och umgås med de som har denna diagnos.

Jag tror att ADHD är en extremt generaliserad diagnos. Alltså att det finns en rad varianter av psykisk ohälsa som är lika jobbig som ADHD men som egentligen borde heta något annat.

Hyperaktiviteten grundar sig i att hjärnan är utmattad, man har ingen energi eller motivation till något så kroppen aktiverar sig för att man inte ska somna typ. Lite som att man lägger i en andra växel när man varit vaken för länge så man blir övertrött.

Så man är både rastlös och utmattad samtidigt kan man säga.
Citera
2016-05-26, 20:34
Medlem
Overklighetss avatar
Har några bekanta med ADHD. Vissa av dem kan inte hålla sitt ord om det så handlar om att knyta skorna eller spola efter sig på toaletten. Ofta falska, extremt oförutsägbara och ljuger om helt onödiga grejer. Jag blir galen på dem och gör mitt bästa för att undvika dem. Ytligt sett så kan de vara supertrevliga då dem kan babbla på som fan och vara roliga osv. Men lär man känna dem så inser man att det bara är ett tomt skal.

Säger inte att ni är sådana. Jag har träffat en del ADHD:are på sistone så jag kunde inte låta bli att skriva av mig.
Citera
2016-05-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurab
Det gör man inte, det är därför som folk medicineras.

Sen tror jag inte direkt du kommer få vettiga svar här.
Den där tröttheten som man kan uppleva, handlar om dopaminnivåerna i hjärnan och har inget med lathet eller jävlar anamma att göra.

Det bästa är ju om du får en kontakt inom neuropsykiatrin, där de kan hjälpa dig med information.

Exakt. Vissa av signalsubstanserna är nedsatta. Du har koll!

+1
Citera
2016-05-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurab
Hyperaktiviteten grundar sig i att hjärnan är utmattad, man har ingen energi eller motivation till något så kroppen aktiverar sig för att man inte ska somna typ. Lite som att man lägger i en andra växel när man varit vaken för länge så man blir övertrött.

Så man är både rastlös och utmattad samtidigt kan man säga.

Tung!

Du har koll, gillar det!

Vissa människor kommenterar utan att ha en aning om diagnosen, men juste jag glömde det är ju flashback. Finns alla typer av människor

De sitter arbetslösa framför datorn och dricker pripsblå 3,5 samtidigt som de äter ostbågar.
Gillar att du har koll på diagnosen!
Citera
2016-05-26, 21:34
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
De sitter arbetslösa framför datorn och dricker pripsblå 3,5 samtidigt som de äter ostbågar.
perception!!

det är därför infödd religion är så effektiv på dampbarn. dom älskar sin gud för livet sen.
Citera
2016-05-26, 21:40
Medlem
Flufffens avatar
Får du någon medicin?
Citera
2016-05-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Får du någon medicin?

Började nyligen med medikat, dock i låg dos.
Citera
2016-05-26, 21:48
Medlem
AlfaQhards avatar
Du låter som en lat jävel som får allt serverat på silverfat, och skyller din lättja på ADHD för att fortsätta vara lat istället för att växa upp.
Citera
2016-05-26, 22:09
Medlem
tarmskvallers avatar
Jobba på det. Annars kommer du först gå in i väggen att par gånger innan du själv förbättrar det, gör något åt det nu så slipper du bekymmer i framtiden. Du kan inte springa från dina problem, så enkelt är det.
Citera
2016-05-26, 22:21
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Började nyligen med medikat, dock i låg dos.
Okej den var okänd för mig, menar du medikinet? Läser man din trådstart så får man intrycket att din nuvarande medicin inte fungerar tillfredsställande. Boka tid eller ring din läkare och säg det du har skrivit in din trådstart. Jag fick prova 3 olika läkemedel innan jag hittade den som passade mig och gav mig önskad effekt.
Citera
2016-05-26, 22:26
Medlem
Manboiiis avatar
Jag fick ADHD diagnostiserat när jag var liten. Jag har aldrig tagit medicin för det, Men däremot har jag lärt mig att behärska det på många sätt.

Jag håller igång hela dagen med sysslor, fysiska sysslor. Kan stå å skotta jord från 6 på morgon till 9 på kvällen med endast lunchraster, men psykiskt är man långt ifrån lika stabil. Jag mår dåligt utan anledning till och från, man skjuter upp på saker som man planerat, tex betala räkningar m.m. Sånt som kräver lite mer hjärna än fysik.

En lösning jag har är att jag måste skriva scheman ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in