Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 16:30
  #121
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tyvärr är många spel efter 1999...

Antar att du tänker på b.la. RTCW, Diablo 2:LoD och Yuri's Revenge? De är tillräckligt nära i alla fall.

Andra spel jag glömde nämna:

KoF: Grym fighter med grymt designade karaktärer, vissa från Fatal Fury.

Samurai Shodown: Roliga moves och skön design, gillar Cham Cham (vilken kattkvinna är bäst? ...Okej, det är Felicia).

Castlevania Adventure till Gameboy: Castlevania till Gameboy är bättre än det låter faktiskt, musiken är rätt skön (eller väldigt skön).

Castlevania: Belmont's Revenge till Gameboy: Samma motivering som förra.

Castlevania: Bloodlines: MD's enda Castlevania, som inte är helt uselt ändå.

Ghouls 'N Ghosts Skön arkadkänsla men svårt att bemästra.
Citera
2017-03-24, 16:45
  #122
Medlem
Oh-be-wans avatar
Lemmings så jävla härliga.

Pinball Dreams satt vi och lirade ofta cowboybanan. När Fairlights logo uppenbarade sig blev alla blöta i kallingarna av lycka.

Another World. Vilken känsla. Vilken feeling och vilket jävla svårt spel.

Civilization 1 såklart given. Bygga sitt slott.

Hired guns med spacad robot och minigun.

Ja Dune2 -92 var så awsome. Första riktiga rt strategispelet.

Efter 95-ish började grafiken och systemen ta fart:.

Full Throttle var asgrymt och är ganska asgrymt idag.

GTA 1 när det kom, helt magnifikt och man kunde fixa det gratis på webben. Sedan gick det att modda och 2-spelarläget var awsome via koppla 2 datorer samman via comport/printerport! Så jäkla crazy.

Warcraft 1&2 (-95 ish) så jävla roliga när de kom. Bästa grafiken och roligaste effekterna.

Warlords 3/Darklords rising är fortfarande helt awsome än idag. I synnerhet när man har polare över och vill göra något annat än vanliga spelen på konsollerna.
Citera
2017-03-24, 17:20
  #123
Medlem
wemas avatar
Mega Man 1-6.
Framförallt Mega Man 2 som jag för tillfället tidspressar så gott det går.

Fantastiska spel som jag alltid känt till men inte börjat spela förrän nu.
Välgjord serie spel. Jag kommer förmodligen speedrunna dem allihopa vad tiden lider.

Mega Man 2 ligger alltid högt när man rankar NES-titlar.
Citera
2017-03-24, 19:00
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Lemmings så jävla härliga.

Pinball Dreams satt vi och lirade ofta cowboybanan. När Fairlights logo uppenbarade sig blev alla blöta i kallingarna av lycka.

Another World. Vilken känsla. Vilken feeling och vilket jävla svårt spel.

Civilization 1 såklart given. Bygga sitt slott.

Hired guns med spacad robot och minigun.

Ja Dune2 -92 var så awsome. Första riktiga rt strategispelet.

Efter 95-ish började grafiken och systemen ta fart:.

Full Throttle var asgrymt och är ganska asgrymt idag.

GTA 1 när det kom, helt magnifikt och man kunde fixa det gratis på webben. Sedan gick det att modda och 2-spelarläget var awsome via koppla 2 datorer samman via comport/printerport! Så jäkla crazy.

Warcraft 1&2 (-95 ish) så jävla roliga när de kom. Bästa grafiken och roligaste effekterna.

Warlords 3/Darklords rising är fortfarande helt awsome än idag. I synnerhet när man har polare över och vill göra något annat än vanliga spelen på konsollerna.

Fina minnen! Full Trottle var ett jävla dos spel och det följde med en kartong med 6st spel som vi köpte i en spelsamling. Fick det typ aldrig att fungera för det bara låste sig. Tycker alla spel i den samlingen var värdelösa att få igång. Just den biten saknar jag inte från Win 95 tiden.
Citera
2017-03-24, 19:39
  #125
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Fina minnen! Full Trottle var ett jävla dos spel och det följde med en kartong med 6st spel som vi köpte i en spelsamling. Fick det typ aldrig att fungera för det bara låste sig. Tycker alla spel i den samlingen var värdelösa att få igång. Just den biten saknar jag inte från Win 95 tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=qT7Di_WwxzU
Citera
2017-03-24, 19:42
  #126
Medlem
Police Quest serien var fantastisk.
Citera
2017-03-24, 19:57
  #127
Medlem
Age of empires. Bästa och första strategispel jag spelade. Kan ibland bli sugen på att lira. Musiken och ljuden väcker många nostalgikänslor.

Wolfenstein 3d.
Fick spela det i smyg på brorsans dator när jag var liten. Härliga tider.
Citera
2017-03-24, 20:24
  #128
Medlem
Ergolins avatar
Baldur's gate, körde det första gången när jag var 5-6 år gammal och klarade det när jag var ~8 ( dock med importerade hög level karaktärer, buggar och genom att gissa mig genom dialogerna ) Världen känns så levande eftersom den redan är helt uppbyggd från tidigare, kartorna i spelet är i mitt tycke som tavlor. Den där speciella låg level äventyrskänslan är också toppen. Detta blandat med en bra story som fortsätter i uppföljaren och redig dos nostalgi gör varenda playthrough magisk.
Citera
2017-03-24, 20:39
  #129
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Jag satt och spelade Elite Frontier ändlöst på 80 talet. Det är ett slags space-simulator / trader spel vart man kan resa från planet till planet, rymdstation till rymdstation och man kan jobba för olika företag, även militärt, man kan smuggla, man kan leka buss/flygbolag åt privatpersoner, man kan leka postföretag.

Det var helt otrolig hur mycket dom hade kramat in på 1 megabyte. Och så var spelet även i 3D med 3D grafik.

Håller med! Helt fantastiskt spel Det hade dock en del buggar som förstörde det helt om man försökte spela mer realistiskt och inte använda autopilot eller så. Som rymdstationer som helt plötsligt försvinner och hoppar längre bort när man kommer nära. Det fungerade om man körde med autopilot och körde med snabbspolnings-fusket, men om man vill köra utan autopilot så var det då ganska kört.

Ett spel jag ibland drar fram är Sid Meiers Alpha Centauri. Det är min absoluta favorit när det gäller strategi.
En anledning är kanske att jag diggar rymdtema Men sedan så är det väldigt fritt. Man kan designa egna enheter och man kan välja att vara stygg och använda nervgas och liknande Fast då blir man ju inte poppis bland de andra ledarna, men men
Citera
2017-03-24, 21:09
  #130
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det fungerade om man körde med autopilot och körde med snabbspolnings-fusket, men om man vill köra utan autopilot så var det då ganska kört.

Du passerade just "jag har spelat detta spelet" testen! För det var exakt det som var problemet, och lösningen.

Ps: Titta på Empyrion Galactic Survival på Steam, lite Alpha-beta stage just nu, men det verkar asgrymt redan, jag och en kompis spelar det just nu och det verkar seriöst.
Citera
2017-03-25, 06:56
  #131
Medlem
Resident evil 1
Min bror och grannen lirade spelet tillsammans när det var nytt efter farsan inskaffat det åt oss..
Jag var runt 7år och fick höra
"Det här e läskigaste skräckspelet du borde inte kolla när vi lirar"
Och då försökte jag va tuff inför min bror och grannen som var många år äldre än oss..

Tyckte allt var relativt lugnt bah: Det här är ju itne så läskigt..
Sen när man fick se första filmsekvensen i spelet...

Fatta först inte jag vad som hände,
och sen såg man blod och att zombien vänder på huvve och tittar på en rakt in i skärmen..

Då sprang jag fort ut därifrån och gömde mig under köksbordet och låtsades leka där för att morsan satt där och snacka i telefon..

Goa tider..

Blev förälskad i final fantasy 7 för att det var så sjukt bra,
Så jag och min andra granne satt och spela det 24/7 och skrev ut listor/guider/tricks på biblioteket
För att vi ville få allt som fanns i hela spelet och klara allt som man kunde..
Spenderade över 99timmar för då sluta tiden "räknas"
Citera
2017-03-28, 22:56
  #132
Medlem
elephantstones avatar
Shenmue [Dreamcast] [1999]

Klassisk hämndberättelse som utspelar sig i 80-talets Japan. Man iklär rollen som Ryo Hazuki vars far har mördats av skurken Lan Di. Spelet utspelar sig en stad vars gator är försatta i ständig rörelse. Atmosfären är så fängslande att man kan gå runt i ändlösa timmar för att samla på sig nya intryck och möta nya intressanta karaktärer. Bara en sådan sak att man kan samla på leksaker från automater eller spela arkadspel.

10/10

Final Fantasy VIII [PlayStation 1 [1999]

I skuggan av föregångaren och uppföljaren står sig Final Fantasy VIII enligt mig som seriens höjdpunkt. Denna mycket underskattade kärlekssaga skildrar en nyexaminerad legosoldat som under ett uppdrag hamnar i konflikt med en ondskeful sorceress. Trots vissa brister i spelmekaniken och kanske en något förutsägbar story utmärker sig detta spel genom sina karaktärer, uppdrag och fina kärleksberättelse.

9/10

The Legend of Zelda: A Link to the Past [Super Nintendo] [1991]

Shigeru Miyamotos främsta mästerverk om man frågar mig. Fantastisk och odödlig spelmekanik, pixelperfektion och tveklöst det bästa Zelda-spelet.

10/10

Metal Gear Solid [PlayStation 1] [1998]

Med Metal Gear Solid till PlayStation suddade Hideo Kojima ut gränserna mellan TV-spel och film. Genom att kombinera allvar med humor lade han grunden för en spelserie med en ytterst komplex handling innehållande häftiga karaktärer. Smyg-mekaniken fick mig att tveka varje gång jag kände för att avlossa ett skott och bossarna skapade minnesvärda avtryck.

9/10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback