• 9 674 online
  • 1 139 770 medlemmar
  • 59 039 795 inlägg
2017-08-13, 14:50
Medlem
forfoxsakes avatar
Ska jag välja ett är det Final Fantasy 6. Kul spelmekanik, fantastisk historia och underbara karaktärer. Musik och grafik på topp. Tröttnar aldrig.
Citera
2017-08-13, 15:01
Medlem
Hegernatarens avatar
Planescape Torment, MGS1 och Sam and Max Hit the Road är väl några man snabbt tänker på...
Citera
2017-08-13, 15:02
Medlem
Ratads avatar
Civilization 1 och 2 - Klassiska strategispel. Alla spel fram till 4 är bra. Sedan fick de hybris och nu är allt en hög med skit.
Fighter Bomber - Man fick flyga Viggen.
Rampage - Så kul att rasera städer som monster (film baserat på spelserien är på väg).
Fighters Anthology - Man fick stort urval på flygplan, kampanjer och beväpning. Tveksam som simulator.
The Legend of Zelda - kul upptäckarspel.
Harpoon - Antagligen världens nördigaste strategisysselsättning med marin krigföring.
Final Fight - Jag och kompisarna spelade i timmar.
Fuzzball - kul plattformsspel med fin grafik, musik och spelkontroll.
Steel Panthers - Alla spelen utom trean är mycket bra. Spelas fortfarande då och då.
Wages of War - Bortglömt spel om legosoldater.
M1 Tank Platoon - Var den ledande stridsvagnssimulatorn långt in på 90-talet.
A-10 Tank Killer - Tyckte vårtsvinet var ett coolt flygplan och blev ännu mer förtjust när en kompis fick tag i det här spelet.
Metroid - Superb känsla och trixiga labyrinter.
Duke Nuke'm 3D - Humor och splatter blir skön konst. "Shake it baby!"
688i - Superb ubåtssimulator. Ansågs under många år vara världens mest avancerade spel.
Rainbow Six - Att lägga upp fritagningar var så kul.
Alien Breed - så enkelt och välgjort. Har för mig att de endast använde 16 färger i paletten.
Heroes of Might and Magic 3 - Plockas fortfarande fram för att kötta på en armé.
Baldur's Gate - Välgjort rollspel.
Crystal Dragon - Suggestivt rollspel som var ett av de sista att dyka upp till Amiga.
Cruise for a Corpse - Deckaräventyr som var riktigt kul.
Alone in the Dark 1 till 3 - Det första 3D-äventyren jag spelade. Så bra stämning och musik.
Syndicate - Som skrevs ovan. Framtiden var mörkare då, framtiden var bättre förr (innan det dök upp hipsters).
Jagged Alliance 1, DG, Jagged Alliance 2 - Bäst.
Senast redigerad av Ratad 2017-08-13 kl. 15:05.
Citera
2017-08-13, 15:11
Medlem
Vobblers avatar
Unreal Tournament, hands down. Oj, vad tid man la ner på det spelet. Turneringar och cuper på "Clanbase", vilka ljuva minnen.
Citera
2017-08-13, 15:55
Medlem
age of empires 2: the conquerors edition.

Fantastiskt spel som åldrats grymt bra. Verkligen ett RTS spel som kräver enorm mängd tänkande och strategi. Lätt att lära sig men krävs mycket tid att hamna på en hög nivå. Detta spel är förövrigt större nu än det förmodligen någonsin tidigare varit.
Citera
2017-08-13, 20:45
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
age of empires 2: the conquerors edition.

Fantastiskt spel som åldrats grymt bra. Verkligen ett RTS spel som kräver enorm mängd tänkande och strategi. Lätt att lära sig men krävs mycket tid att hamna på en hög nivå. Detta spel är förövrigt större nu än det förmodligen någonsin tidigare varit.

Håller med. Roligast i början när man håller på och bygger. Sen blir det en jävla hets med att styra soldater och skepp och man måste vara på sin vakt överallt. Det bästa är att börja på en egen ö och motståndarna har varsin, så har man mer tid på sig att bygga och upptäcka i början.
Citera
2017-08-13, 21:00
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Civilization 1 och 2 - Klassiska strategispel. Alla spel fram till 4 är bra. Sedan fick de hybris och nu är allt en hög med skit.

3:an är bäst i mitt tycke. Snyggast och användarvänligast grafik och lite mer utmaning då man måste ha tillgång till resurser (hästar, järn, salpeter, kol, olja m.m) för att bygga olika enheter. Grym musik också.

Citat:
Fighter Bomber - Man fick flyga Viggen.

Those were the days!

Citat:
The Legend of Zelda - kul upptäckarspel.

2:an, Link var dock bättre och mer beroendeframkallande.

Citat:
M1 Tank Platoon - Var den ledande stridsvagnssimulatorn långt in på 90-talet.

Många härliga timmar spenderade man med detta spel!

Citat:
Metroid - Superb känsla och trixiga labyrinter.

Kommentarer överflödiga.

Citat:
Alien Breed - så enkelt och välgjort. Har för mig att de endast använde 16 färger i paletten.

Hade 2:an på Amigan. Första nivån var lätt sen blev det snabbt svårare. Det gällde att "gå där man kan gå" och "fly där man kan fly".

Citat:
Heroes of Might and Magic 3 - Plockas fortfarande fram för att kötta på en armé.
Baldur's Gate - Välgjort rollspel.
Crystal Dragon - Suggestivt rollspel som var ett av de sista att dyka upp till Amiga.
Cruise for a Corpse - Deckaräventyr som var riktigt kul.
Alone in the Dark 1 till 3 - Det första 3D-äventyren jag spelade. Så bra stämning och musik.
Syndicate - Som skrevs ovan. Framtiden var mörkare då, framtiden var bättre förr (innan det dök upp hipsters).
Jagged Alliance 1, DG, Jagged Alliance 2 - Bäst.

Synd att man ser så lite av RPG (likt Baldurs gate, Eye of the beholder m.fl.) och adventure (som Cruise for a corpse, Veil of darkness m.fl) idag. Saknar verkligen de gamla koncepten.
Citera
2017-08-13, 21:32
Medlem
sthlmkids avatar
Kul att läsa allas intressanta inlägg, man slås över att många har haft så liknande uppväxt .

För mig blir det lite i kronologisk ordning, med vilka spel som betytt mest i sin tid:
(Och det blev några stycken)

Förhistorisk tid: (c64)

Bard's Tale 1/2
Helt fantastiska spel. Undrar hur många timmar jag suttit och spelat detta?

World/Winter/Summer-games

Fantastiska spel att sitta med sina polare och spela med Wico Red Ball.

Agent USA
Skitfult, men likförbannat satt man där och spelade det.

Defender of the Crown
Otroligt snyggt på sin tid, och märkligt hög spelbarhet på C64.

Last Ninja 1/2
Ett av dom spelen man startade upp bara för att lyssna på musiken (tillsammans med Ocean Loader).

Red Storm Rising
Den blåa, tomma skärmen. Och sen plötsligt ett sonarping. Så otroligt spännande, och när "mosteratomubåten" skulle in i Östersjön häromdagen så tänkte jag "Ah, Typhoon-klassen".

Kikstart 2
Att kunna göra egna banor var ju bara fantastiskt!

Kickoff 2
Skulle man spela det idag så skulle det nog vara omöjligt. Bollen studsade ju ifrån fötterna?

Fuzzball
Enbart för musiken. Och det var en svensk produktion(!) ((John Carehag)).

Halvmodern tid (Amiga):

Turrican 1

Bra spel, och fantastisk musik.

Lemmings
Skoj, lagom svårt och givande.

Cannon Fodder

Varför har ingen gjort en variant av detta till Ipad?
Styrsystemet måste ju vara perfekt lämpat.

Populous
Kreativt, och det kändes så mäktigt att höja och sänka land.

Dungeon Master
Wow! Vilket rollspel. Och vilket fenomenalt system för trollformler. "oh-kath-ra"

Eye of the Beholder
Spännande, och egentligen inte alls nyskapande. Men samma känsla som föregångaren.

Civilization
Sid Meier har ju gjort en mängd grymma spel, men för mig var ettan bäst.
Spelade nog det dagligen i ett halvår.

Sensible World of Soccer

Otrolig spelbarhet, och ett av de bästa fotbollsspelen som någonsin gjorts. Även managerläget var strålande. Mijatovic var ostoppbar.

Championship Manager 92-05

Alla. Var. Fantastiska. Men de med starkast minnen är '95, 97/98 och 2001/2002 . Vem minns inte Tsigalko, Mark Kerr och Aghahowa? Även en viss Zlatan 97/98.

Diablo 1
Det första spelet som man spelade på internet! Och blev varse om att man kunde "dupa" saker(!).

Unreal Tournament 2004

Som någon skrev tidigare så var det fantastiskt! Spenderade nog 1000 timmar på detta spel. Clanbase, Eurocup etc.

Need For Speed Underground

Musiken, att få kitta sin bil. Otroligt välproducerat. Tog hem en projektor och köpte en ratt bara för att få känslan.

Modern tid:

Destiny
Trodde aldrig jag skulle fastna för ett spel igen, men det var så fint och kul att spela PvP.

Rocket League

Otroligt nog. Tyckte spelet verkade vara idiotiskt i ett halvår efter att jag laddat ned det gratis via PS plus. Nu kan jag inte släppa det. Det perfekta casualspelet. Varför är det så kul att knuffa en stor boll med en bil?
Citera