Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-12, 00:22
  #1
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Är Wing Tsun en bra kampsport för tjejer? (Jag har hört så i alla fall.) Krävs väl inte så mycket styrka?
Citera
2016-05-12, 00:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Är Wing Tsun en bra kampsport för tjejer? (Jag har hört så i alla fall.) Krävs väl inte så mycket styrka?

Vad menar du med bra kampsport? Om du menar effektivt självförsvar så nej. Wing Tsun är rent skräp. MMA och Submission Wrestling is where it's at.
Citera
2016-05-12, 00:47
  #3
Medlem
Jackschnuss avatar
Ja, det är klart det är bra.
Citera
2016-05-12, 11:41
  #4
Medlem
Apologists avatar
Wing Tsun skapades ju av en kvinna, Ng Mui. Så visst är den bra för tjejer.

Däremot rent objektivt så tycker jag inte att Wing Tsun är någon bra allround självförsvar o då speciellt på marken.
Bruce Lee bevisade dock artens effektivitet men insåg också artens svagheter o började därefter träna andra arter som senare kulminerade i Jeet Kune Do (som inte bör ses som Bruce Lee avslutnings art utan "a work in progress").

Ett problem jag har med arten, som i så många andra arter, där man försvarar sig o förväntas kunna utföra femotioelva motreaktioner mot motståndarens. Dvs du försvarar dig mot ett slag o lyckas både slå motståndaren i pungen, adamsäpplet o köra armbågen i ansiktet o utföra en näslås....lol...samtidigt som motståndaren inte hunnit reagerat eller dragit tillbaks armen.

Om du vill se hur Wing Tsun verkligen ska uföras så kan jag tipsa om Master Wong på Youtube som kör en väldigt realistisk kung fu oavsett det är Tai Chi eller Wing Tsun m.m.
Citera
2016-05-12, 20:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Wing Tsun skapades ju av en kvinna, Ng Mui. Så visst är den bra för tjejer.

Däremot rent objektivt så tycker jag inte att Wing Tsun är någon bra allround självförsvar o då speciellt på marken.
Du tycker alltså att WT är bra för tjejer men att WT inte är ett bra självförsvar


Varför ska tjejer träna en kampsport som inte är bra självförsvar.

WT är skräp bara
Citera
2016-05-12, 22:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Du tycker alltså att WT är bra för tjejer men att WT inte är ett bra självförsvar


Varför ska tjejer träna en kampsport som inte är bra självförsvar.

WT är skräp bara

I bästa fall inser tjejen att det inte är bra självförsvar och tränar det för att hon tycker det är en rolig motionsform. I värsta fall får hon ett falskt självförtroende när hon blir bra på att bitchslappa armar och tro att hon ska kunna prygla någon fullvuxen karl med detta ;/
Citera
2016-05-13, 00:10
  #7
Avstängd
creepingdeaths avatar
det finns inga kampsporter som inte är bra för tjejer.
Citera
2016-05-13, 00:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
I bästa fall inser tjejen att det inte är bra självförsvar och tränar det för att hon tycker det är en rolig motionsform. I värsta fall får hon ett falskt självförtroende när hon blir bra på att bitchslappa armar och tro att hon ska kunna prygla någon fullvuxen karl med detta ;/
WT är inte ens motion heller utan på träningarna kör man lite latsao med kedjeslag och form.

Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det finns inga kampsporter som inte är bra för tjejer.
Men det finns mer eller mindre bra så varför lägga ner tid på WT när en tjej kan köra Krav Maga?
Citera
2016-05-13, 01:24
  #9
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
WT är inte ens motion heller utan på träningarna kör man lite latsao med kedjeslag och form.


Men det finns mer eller mindre bra så varför lägga ner tid på WT när en tjej kan köra Krav Maga?

Som redan sagts så vill vissa träna för motionen eller för konsten; det heter ju Martial Arts.

Att säga att WT inte har något att ge är helt fel. Tror Master Wong bevisar det ganska bra.
WT är en inkomplett kampart o inkomplett självförsvar. Det finns principer o tekniker som är ovärderliga i WT. Vågar man på sig att träna WT bör man nog ta upp någon annan kampsport också.

Krav Maga är komplett självförsvar. Är man tjej är faktiskt gammal hederlig Ju Jutsu perfekt.

Skulle vara roligt att se någon som kombinerar WT med Aikido, det skulle se väldigt flashigt ut men totalt orealistiskt.
Citera
2016-05-13, 01:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
. Tror Master Wong bevisar det ganska bra.
Och vem är det då? En livsfarlig hemlig utövare eller
Citera
2016-05-13, 01:43
  #11
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det finns inga kampsporter som inte är bra för tjejer.

På vintern man ju ha några hockeyskydd på sig och kanske ett kapat klubbskaft som försvarvapen. På sommaren kör jag mest med pepparspray och pungsparkar. Jag försöker träna knäreflexen så att pungsparkarna går iväg snabbare.
Citera
2016-05-13, 12:16
  #12
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Och vem är det då? En livsfarlig hemlig utövare eller

Här är hans youtube sida. Se o Lär. https://www.youtube.com/user/138mws
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback