2019-01-26, 04:38
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Suck. Såg folk göra knäböj fel varje dag när jag tränade på Nordic Wellness. Samma med marklyft. Bonussonen skadade ryggen på mark till exempel. Kanske bara jag som ser när andra tränar fel och så.

Tror människor är stela idag. Nog få nybörjare som knäböjer bra på egen hand.

Markar alltid med bananrygg, gjorde 190x4 och 200x2 idag.
Kan inte marka tungt annars.

Se denna videon: Pulling with a ROUNDED BACK
Citera
2019-01-26, 09:00
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatley
Är jag ensam om att inte använda marklyftsteknik när jag tappat telefonen på golvet?

Som du själv säger, förbättrad variant. Jag kan aldrig minnas jag lyft x tiotals kilogram från marken 2x5 ggr före jag gjorde det på ett gym. Därför har iaf jag aldrig finslipat den tekniken och antagligen därför något gick fel. Men marklyften vill jag minnas gick bra, det var nog benböjen jag klantade mig med vad jag minns.

Risken att skada ryggen finns oavsett om man lyfter en penna, sitt barn, en resväska eller en skivstång från golvet. Det finns ingen magisk gräns mellan det ena eller det andra. I alla dessa fall använder man sin muskulatur för att med händerna förflytta vikt rakt upp till stående.

Lyfter man med dålig teknik finns en skaderisk även i vardagliga lyft. Muskler och leder kan inte känna av om man lyfter på arbetsplatsen, i hemmet eller på gymmet.
Citera
2019-01-26, 09:04
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245

Då lyfter du mer än du borde. Varför är det så viktigt vad som ligger på stången? Lyft så tungt du kan med perfekt form, allt annat är idiotiskt.

Edit: det är en viss skillnad på att ha bananrygg och att ha en strikt kontrollerad rundning som lyftaren i videon. Det farliga är när lyftaren inte har förmågan att kontrollera ryggen.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2019-01-26 kl. 09:10.
Citera
2019-01-26, 09:24
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Då lyfter du mer än du borde. Varför är det så viktigt vad som ligger på stången? Lyft så tungt du kan med perfekt form, allt annat är idiotiskt.

Edit: det är en viss skillnad på att ha bananrygg och att ha en strikt kontrollerad rundning som lyftaren i videon. Det farliga är när lyftaren inte har förmågan att kontrollera ryggen.

Min teknik har alltid varit med rundad rygg.
För mig har det varit naturligt att lyfta så.
Citera
2019-01-26, 17:03
Medlem
Citat:

Den tekniken är väl inte ny? Vad var din poäng? Att många nybörjare som kör marklyft kör denna tekniken och helt tryggt från skador antar jag.
Citera
2019-01-26, 17:07
Medlem
Citat:
Poängen är att man gör ett marklyft varje gång man plockar upp något från marken. Och varje gång man sätter sig på huk knäböjer man. Det man tränar på gym är bara en förbättrad variant av dessa rörelser.

Mjo. Är det därför så få kör övningarna? Att vi är trötta på att utföra dem då vi gör det så ofta. Eller finns det någon mer trolig anledning?
Citera
2019-01-26, 17:17
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Den tekniken är väl inte ny? Vad var din poäng? Att många nybörjare som kör marklyft kör denna tekniken och helt tryggt från skador antar jag.

Menade bara att jag har rundad rygg varje gång jag markar och alltid haft det.
Tänkte att det kanske var vad han menade med "dålig" teknik.
Citera
2019-01-26, 18:09
Citat:

Dålig teknik är när du inte kan hålla ryggen, inte att du har en lätt rundning i bröstryggen som hålls konstant under lyftet. Det har i stort sett alla som lyfter riktigt tungt. Det är inte vad jag kallar bananrygg. https://youtu.be/fhuVXn7LLHY
Vid 2:40, har du vad jag kallar riktigt usel bananform.
Citera
2019-01-26, 18:13
Citat:
Mjo. Är det därför så få kör övningarna? Att vi är trötta på att utföra dem då vi gör det så ofta. Eller finns det någon mer trolig anledning?

Förstår inte riktigt vad du menar, marklyft och knäböj brukar vara basen i alla träningsprogram. Vem är trött på att göra dom? De är bra för precis alla.
Citera
2019-01-26, 18:57
Medlem
Citat:

Okey. Möjligt. Men han borde inte skrivit dålig teknik om han körde med en bra teknik känns det som. Du får fråga.
Citera
2019-01-26, 19:03
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar, marklyft och knäböj brukar vara basen i alla träningsprogram. Vem är trött på att göra dom? De är bra för precis alla.

Inget jag märkt av att många kör. Därför jag skrev som jag gjorde.
Citera
2019-02-22, 13:01
Medlem
papperskulas avatar
Har kört på det här schemat några veckor nu, ökningen har vart ganska linjär.. hur brukar man göra med uppvärmningen när det börjar tyngre, kör man ett uppvärmningspass inför varje övning med lägre vikter och sen lägger på de vikter man nått upp till? Ökar man i flera steg ?Eller duger det med en ordentlig uppvärmning på löpbandet innan passet och sen köra igång direkt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in