Citat:
Ursprungligen postat av
Wheatley
Har två frågor.
1) Jag gymmade lite i augusti enligt detta schema. Jag var antagligen för klen och gick för fort fram med för dålig teknik (gymmade själv) och jag fick lite ont i ryggen som höll i sig någon månad, kändes som att det kunde hugga till i vissa lägen. Nu har jag börjat gymma igen efter att ha stärkt mig med simning några månader istället, nu också mer varsam och noga med tekniken. Det känns bra, men jag känner ändå någonting på samma ställe i ländryggen. Ingen smärta alls men det känns som att det är något väldigt diffust i samma område, inte rakt av obehag heller men någon svag antydan till jag vet inte vad.
Vet inte om det var knäböjen eller marklyften från augusti. Min fråga är: kan jag köra på tror ni? Om nej, vad ska jag göra för att vara säker? Första gången jag minns jag hade ont i ryggen var när jag var 15 och lyfte något skrot med krökt rygg. Inga andra ryggbesvär men tänker om det är något besvär från då som jag störde när jag gymmade i höstas.
2) Spelar det någon roll var man placerar stången i knäböj? Jag har varit bensäker på att den ska ligga ovanför spina scapula men när jag kollar på starting strengths videor igen så är det under som tydligen gäller. Har tyckt att ovanför känts bra hittills och jag ska försöka testa med under nästa gång jag går till gymmet, men jag är lite osäker då jag tyckt det brukar kännas obehagligt i vänster axel varje gång jag lägger stången på plats dvs precis ovanför spina scapula har känts tillräckligt långt ner för mig.
edit: en tredje fråga men finns det något att substituera marklyft med? Är det något särskilt jag ska tänka på att få ut av träningen, om jag kan få det på annat sätt? Av övningarna i trådstarten så kör jag f.n bara bänkpress och benböj. Ska lägga till militärpress också.
Hej! 1. Det hör nästan till att man någon gång får lite ont i ländryggen om man styrketränar. Det brukar lösa sig bara man lyssnar på kroppen och inte överanstränger sig. Lär in bra teknik, värm upp ordentligt, lyft aldrig mer än du klarar med bra form. Träna mångsidigt och komplettera med övningar som riktar in sig på gluteus medius och erector spinae. Det finns massor av material kring detta, athleanX till exempel. Eller gå till en sjukgymnast.
2. Det finns inget exakt rätt ställe att lägga stången i knäböj, det är upp till var och en. Men de två huvudvarianterna high bar och low bar känner du till. High bar: på trapezius. Low bar: strax ovanför eller vid spina scapula. Min rekommendation är att du provar båda och kommer fram till vilken variant som känns bäst för dig. Eller varför inte träna båda.
3. Varför inte marklyft? Det finns egentligen inget substitut.