Citat:
Ursprungligen postat av
enrgtjvr
Först och främst, dina "gamla sanningar" är väldigt mycket baserade på ett annat samhälle, med mindre öppenhet och acceptans. Därför är det väldigt skevt att utgå ifrån det. Däremot tror jag att miljön påverkar mycket saker i samhället. Samt att vi människor dras till miljöer där vi kan känna oss trygga, inkluderade, respekterade, tillhörighet och där vi trivs. Att det finns många damfotbollsspelare som är homosexuella, säger mig mer om miljön som finns i damfotbollen än några gamla sanningar. Hade damfotbollen varit en homofobisk miljö, hade homosexuella med stor sannolikhet inte spelat fotboll. Jag har själv spelat fotboll i flicklag och damlag ca 20 år av mitt liv. Spelat i många olika lag och även andra lagidrotter. Och jag har aldrig någonsin upplevt att sexuella läggningar influerats av gruppen eller att vi överhuvudtaget ens fokuserar på det. Eller pratar om det på det sättet. Det är samma tugg som när någon pratar om sin pojkvän, ragg på krogen, hemsläpet eller snubben du dejtar. Det är väldigt normaliserat oavsett vad och folk skiter i vem du är kär i eller vad personen har för kön. Jag är själv heterosexuell och varit tillsammans med män i mitt liv.
När det kommer till denna debatt med homosexualitet och damfotboll, så känns det mer som ett problem och en debatt för män. Och det är sällan korrekt med verkligheten. Inget jag själv kan relatera till eller överhuvudtaget ens upplevt. Det är inte mer komplicerat än så eller finns några anledningar bakom det. Mer än att det är en öppen och normaliserad miljö oavsett sexuell läggning.
Förstå mig rätt, jag ger blanka fan i vem någon ligger med. Jag konstaterade bara att om ca 50-60 % är homosexuella som tidigare postare angav så är det en
extrem överrepresentation på samma vis som det hade varit en extrem överrepresentation om 15 av 23 spelare hade varit vänsterfotade.
Min "gamla" sanning sa ≈ 5 procent i en population. Enligt Folkhälsomyndigheten och Karolinska Institutet är det faktiskt lägre än så, bara 2-4 procent är homo- eller bisexuella. I den yngre delen av befolkningen 4-6 procent. Så det jag sa är väldigt mycket fakta och lite tyckande, gillar man det inte så läser man nog in saker på egen hand.
Det innebär rent konkret att sannolikheten för att någon ska vara gay i en trupp är 0.5-1 spelare, inte 12-14 st. Varför det eventuellt är 12-14 har jag ingen aning om, kanske är det en trygg miljö som du säger vilket lockar gay-tjejer.
Och faktum är att det rent statistiskt finns 2-5 gånger fler vänsterfotade än homosexuella i en population (ca 10 procent vänsterhänta/fotade).