• 1
  • 2
2016-04-14, 11:40
Medlem
Hej!

Jag försöker övertyga min mor att det är bättre att steka köttfärs i omgångar istället för att steka allt på en gång eftersom det inte blir inte så mycket vätska i köttfärsen och det smakar bättre men hon säger bara att hon steker på sitt sätt och inte tar åt sig kritiken. Något förslag argument som kan få henne att ändra på sig?

Bara för man har lagat mat i många år betyder inte alltid att man vet bäst man måste ju fortfarande kunna ta åt sig kritik och tänka på saker.

Tacksam för svar.
Citera
2016-04-14, 11:44
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Kvinnor är inte särskilt bra på att steka kött och tyvärr jävligt envisa vad gäller detta. Lär dig steka själv.
Citera
2016-04-14, 11:46
Medlem
dreggells avatar
Låt kärringen göra de på sitt sätt, ät o håll käft.
Citera
2016-04-14, 11:57
Medlem
Varför är det så viktigt för dig att hon gör annorlunda?
Citera
2016-04-14, 12:02
Medlem
Vad jag inte skulle ge för att ha sådana här i-landsproblem

När jag steker köttfärs kör jag ner hela skiten i en stor kastrull, lägger till resten av ingridienserna sen får det stå där och bubbla i 1 timma. Sen mixar jag det lite lätt för att ta bort klumparna (stavmixer)

Klart, köttfärssås från 3 minuters arbete.
Citera
2016-04-14, 12:10
Medlem
Formsvackas avatar
TS har rätt. Steker man köttfärsen i omgångar så blir den lättare brynt eftersom man då inte kyler ner pannan lika mkt som om man hivar i allting på en gång. Vad som händer då är att köttfärsen snarare blir kokt. Man vill ju ha en fin yta på det man steker ffs.
Citera
2016-04-14, 12:12
Medlem
Du får ju helt enkelt överbevisa din mamma och laga mat åt henne.
Citera
2016-04-14, 12:15
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
TS har rätt. Steker man köttfärsen i omgångar så blir den lättare brynt eftersom man då inte kyler ner pannan lika mkt som om man hivar i allting på en gång. Vad som händer då är att köttfärsen snarare blir kokt. Man vill ju ha en fin yta på det man steker ffs.

Exakt !!! det ärstekytan på kött som får fram smakerna..prova o koka en bit oxfile och känn smaksensationen utebli..men tyvärr så är det minerat område att försöka påpeka minsta lilla för en kvinna framför spisen
Citera
2016-04-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Då var jag inte helt ute i skogen i alla fall ^^
Citera
2016-04-14, 12:47
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonon
Då var jag inte helt ute i skogen i alla fall ^^

Ja, fast å andra sidan så funkar den andra metoden också. Lägger man ned allt på en gång så kommer färsen att släppa vätska. Men, fortsätter man stekprocessen så kommer vätskan att koka bort och därefter så går det utmärkt att bryna större mängd färs i en panna eller gryta.
Citera
2016-04-14, 12:53
Medlem
7 gånger jobbigare också. Du kanske kan steka din portion om du nu vill ha det så?
Citera
2016-04-14, 13:31
Medlem
enmaestros avatar
Stek på högre värme så hinner vattnet dunsta lika snabbt som det släpper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in