2016-04-14, 13:46
Medlem
klybans avatar
Det beror väl på vad man gör.
Steker jag tacos, så bryr jag mig inte alls.
Ser till att bryna bra på bägge sidor, sen resten bryr jag mig inte.
Men köttfärssås, där vill jag ha det väl brynt på så mycket köttfärs som möjligt.

TS om inte argumentet att det blir godare med ett väl brynt köttfärs.
Så vet jag inte vad som ska fungera.
Citera
2016-04-14, 13:48
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
7 gånger jobbigare också. Du kanske kan steka din portion om du nu vill ha det så?
Det är ju förvisso sant. Förstår om mamman inte pallar.
Citera
2016-04-14, 14:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
men tyvärr så är det minerat område att försöka påpeka minsta lilla för en kvinna framför spisen

Verkligen inte, det är inga som helst problem så länge man är bättre än henne på att laga mat.
Citera
2016-04-14, 14:17
Medlem
ModerRotas avatar
Anledningen att vi kvinnor steker allt på en gång är att det går snabbare att laga mat på det sättet och speciellt om det sitter 5 hungriga ungar vid bordet.

Dessutom, om du steker för hårt så bildas carcinogener vilket ökar risken för cancer med över 400%. Så lite stekyta är givetvis gott, men för mycket och för ofta kan innebära risker.

Så det är alltså bättre rent hälsomässigt att koka kött än att steka det. Kvinnor vet detta intuitivt. Lyssna på din mamma, hon vet bäst.

Allt behöver inte smaka stekt bacon hela tiden.
Citera
2016-04-14, 14:20
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
TS har rätt. Steker man köttfärsen i omgångar så blir den lättare brynt eftersom man då inte kyler ner pannan lika mkt som om man hivar i allting på en gång. Vad som händer då är att köttfärsen snarare blir kokt. Man vill ju ha en fin yta på det man steker ffs.

Det där är skitsnack. En stekpanna är flera hundra grader varm och köttfärsen ligger på 10-15 grader. Om man har en 300-gradig varm stekpanna och lägger i köttfärs så är det totalt omöjligt att 10-15 grader påverkar. Detsamma gäller fryst kött och tinat kött. Man har också gjort blindtester med "mästerkockar" där ingen kunde känna skillnad på fryst och tinat kött.
Citera
2016-04-14, 14:26
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonon
Hej!

Jag försöker övertyga min mor att det är bättre att steka köttfärs i omgångar istället för att steka allt på en gång eftersom det inte blir inte så mycket vätska i köttfärsen och det smakar bättre men hon säger bara att hon steker på sitt sätt och inte tar åt sig kritiken. Något förslag argument som kan få henne att ändra på sig?

Bara för man har lagat mat i många år betyder inte alltid att man vet bäst man måste ju fortfarande kunna ta åt sig kritik och tänka på saker.

Tacksam för svar.

Varför måste din mamma göra som du tycker? Om du inte gillar hennes mat, ät inte. Eller ät och bete dig väluppfostrat. Hon gör som hon tycker fungerar bäst, du har argumenterat för din matlagningsmetod och misslyckats, gilla läget.
Citera
2016-04-14, 14:28
Medlem
Facebacks avatar
Hög värme i olivolja, hacka igenom färsen en gång sen låter du den ligga i pannan en bra stund för att få en bra brännyta på färsen innan du vänder. Avslutningsvis kör du ner lite tomatpuré innan du lägger över färsen i din andra kastrull med färdig tomatsås, "rengör" pannan med 1dl vatten så får du en schysst fond att köra ner i köttfärssåsen dessutom.
Citera
2016-04-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Exakt !!! det ärstekytan på kött som får fram smakerna..prova o koka en bit oxfile och känn smaksensationen utebli..men tyvärr så är det minerat område att försöka påpeka minsta lilla för en kvinna framför spisen

Det är det inte.
Visserligen är det inte samma sak som att koka men
prova att göra en oxfilé till exakt 55 grader med en sous vide.
Behövs ingen stekyta då och du får ett perfekt kött rakt genom.
Sen ser det aptitligare ut med en stekyta.
Citera
2016-04-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Det där är skitsnack. En stekpanna är flera hundra grader varm och köttfärsen ligger på 10-15 grader. Om man har en 300-gradig varm stekpanna och lägger i köttfärs så är det totalt omöjligt att 10-15 grader påverkar. Detsamma gäller fryst kött och tinat kött. Man har också gjort blindtester med "mästerkockar" där ingen kunde känna skillnad på fryst och tinat kött.

Med den värmen skadar du stekpannan.
Självklart ska kött vara rumstempererat när du steker det. Fryst kött kyler garanterat ner pannan och du kokar köttet.
Tar du köttfärsen från kylen är det nog 5-7 grader och kommer kyla pannan.

Källa på det testet tack.
Citera
2016-04-14, 15:09
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanpoan
Med den värmen skadar du stekpannan.
Självklart ska kött vara rumstempererat när du steker det. Fryst kött kyler garanterat ner pannan och du kokar köttet.
Tar du köttfärsen från kylen är det nog 5-7 grader och kommer kyla pannan.

Källa på det testet tack.

Varför ska kött "självklart vara rumptempererat"? Det skiljer 10-20 grader på fryst och tinat kött, fullständigt irrelevant när det läggs i en panna som är varm.
Citera
2016-04-14, 15:18
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
7 gånger jobbigare också. Du kanske kan steka din portion om du nu vill ha det så?

Eller hur. Visa lite tacksamhet eller laga maten själv.
Citera
2016-04-14, 15:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Ojdå, låter som du aldrig slängt i en rejäl klump köttfärs en stekpanna.
För detta sker varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in