2018-04-02, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad är det och varför ska jag berätta något för Wallström? Det vore ju onekligen tråkigt om vi gjorde samma resa, men jag kan inte se likheten. Vad vill du vidare ha sagt med det? Blir Ryssland mer demokratiskt bara för att Wallström är en idiot? Eller är det jag som inte borde få uttala mig, såvida jag inte personligen på något sätt kan garantera att Sverige uppfyller alla möjliga och omöjliga kriterier för demokrati?

What about...?

Varför hackar du på ryssarna? De har ju mer demokrati än vad vi har. Vi har politiker som arbetar för andra länders medborgares bästa före våra egna + att diktaturen EU dikterar lagar och regler som vi ska underkasta oss. Va fan är det för demokrati? Det som sker i Ryssland bestämmer de själva + de har en nationalistisk president som arbetar för sina medborgares bästa!

Den du! Den nöten blir svår att knäcka för dig!
Sossetroll!
Citera
2018-04-02, 11:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Och om man nu verkligt är djupt misstänksam mot Ryssland så ser jag det som än märkligare att man bagatellerar att vår utrikesminister vid tillfällen, som intevär enstaka, synes ställa sig i det så kallade andra rummet i det att hon inte verkar inse att hon undergräver sin egen auktoritet, eller trovärdighet. Och denna utrikesminister har bakgrund som kommunikations kommissionär i EU.

"...
The philosopher Charles Handy calls this concept the Johari House with four rooms. Room one is the part of ourselves that we and others see. Room two contains aspects that others see but we are unaware of. Room three is the private space we know but hide from others. Room four is the unconscious part of us that neither ourselves nor others see.[5]
... "

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Johari_window
Citera
2018-04-02, 13:57
Medlem
Citat:
EU blir inte diktatur för att du påstår det. Från dig kommer...ord. Ord som inte betyder något, ord som mer vittnar om en närmast religiös uppfattning om saker och ting än faktiskt begrepp om världen. Att du försöker relativisera och omdefiniera "demokrati" när du inte kan redogöra för några sakfel var inte precis oväntat. Jag tror jag är klar här. Ingen kan få dig att resonera dig ur en position du inte resonerat dig till utan bara antagit som en ideologisk dogm. Ryssland dikterar inte lagar och regler för dess befolkning? Och Putin arbetar för medborgarnas bästa, hur då? Genom att berika sig själv, sänka levnadsstandarden?

Hehe, tillåt mig småle.

Din före detta överkucku, sossen Håkan Juholt, som borde vara väldigt insatt i vad som sker bakom stängda dörrar har konstaterat följande; Ambassadör Håkan Juholt: ”Vi håller på att avveckla demokratin!”
https://nyheteridag.se/ambassador-hakan-juholt-vi-haller-pa-att-avveckla-demokratin/

Alltså inte jag som säger, utan detta kan alla med öppna ögon vidimera

Angående Ryssland/Putin ;
Jämför standarden när Putin tillträdde och med nu (till trots dagens sanktioner mot ryska folket)
gör samma med Sverige
det ena går upp - det andra ner i sank
återigen - alla fattar detta utom feminazi-spån

PS
När man har fel bör man omvärdera sin syn, det är mänskligt att fela och att ha fel. Men när man mot bättre vetande fortsatt håller fast vid felaktiga påståenden, ja då är det ridå ner!

Själv har jag tänkt " -åh Putin är fan inte klok" och "-va fan håller ryssarna på med i vår skärgård / hamnar, detta är ju riktigt otäckt" (hösten 2014) MEN när man genomskådar MSMs propaganda inser man vem som är folkets egentliga fiende och det är inte Putin eller Ryssland.

Ni vägrar konsekvent? att läsa andra källor än MSM och då blir oxå synsättet ensidigt och inskränkt. Hur kan man bilda sig en uppfattning enbart på att höra ena parten?
Citera
2018-04-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ämnet för tråden är inte whataboutism heller. Har du lärt dig uttrycket nyligen? Du låter som ett barn som tvångsmässig pressar in uttryck den nyss lärt sig var och varannan mening.
Där dog du. Du har helt slut på argument och går på ad hominem i stället. Tråden handlar verkligen inte om whataboutism, så varför lägger du så mycket tid på det?

Citat:
Du gav exempel på varför Ryssland inte är en demokrati. Och det verkar ju inte bättre än att vi i Sverige strävar i just den riktningen beträffande inrikespolitiska förhållanden .
...och fortsätter med whataboutism.
Citat:
Och jag gav ett färskt exempel på det med utrikesministern går ut i riksmedia och ställer krav på att ett oppositionsparti ska ställa en utfästelse om att inte samarbeta med ett annat riksdagsparti. Det är ganska säreget. Och hafsigt.
...och fortsätter. Helt oaktat att partiöverskridande verksamheter, även i det fördolda, inte någonstans kan jämföras med situationen i Ryssland.
Citat:
Och det hyckleri att ställa krav på ett annat land beträffande dess inrikespolitiska urvalsmöjligheter men inte anse det är noga att nå den standard själv. Kravet verkar då inte genomtänkt utan bara gnälligt.
Du måste tro att jag är Wallström. Det går inte att förstå ditt felslut på annat sätt. Tråden handlar om Ryssland och ligger i en forumdel specifikt för Ryssland och du tycker inte man kan kritisera Ryssland därför att specifikt Sverige har en idiot till utrikesminister? Ok. Med vilken rätt kritiserar du Sverige, om Nordkorea är värre? Förlåt, men du faller på eget grepp här.

Citat:
Det blir ingen substans i kraven på Ryssland. Än sämre när hon refererar till EU som garant till trygghet och säkerhet och inte de nationella parlamenten. Den enda institutionen i EU som på något sätt överhuvudtaget är demokratiskt vald vill vi ju inte ge mer makt. Dels för att vi vill ha det nationella självstyret, men dels för att det finns en hel del extremister i EU parlamentet.
Ryssland är en diktatur, EU är det inte. Det ändras inte av vilka krumbukter du företar dig, vilka målsnören du vill flytta och din whataboutism. Sorry.
Citat:
I vår nationella konstitution finns inget exempelvis inget krav på att den som utses till en ministerpost ens har varit valbar för väljarna. De kan tillsättas ungefär på samma villkor som man headhuntar en vd. Och så har skett åtskilliga gånger i närtid.
...och det fortsätter, och fortsätter och fortsätter...
Citat:
Fast du kanske anser "demokratisk urvalsprocess" relaterar till någon rätt att bli politiker men inte att att valda politiker kan välja samarbete med andra valda politiker efter egen bedömning? Eller att man aktivt söker begränsa ett partis inflytande i riksdagsarbetet fastän de fått en anselig del i val som gått rätt till? Det kanske finns någon grund för att försöka motverka vad man betecknar extremister inflytande, men skulle inte den exculpationsgrunden vara lika relevant i en diktatur, om man nu anser Ryssland vara detta?
I Ryssland är de styrande extremister. De är extrema på många sätt, inte minst är de extremt korrupta och extremt dåliga. Sverige får vara hur dåligt det vill (oaktat att du har fel sakligt), det gör inte rysslandskritik i en tråd om Ryssland i en forumdel om Ryssland mindre relevant. Tu quoque däremot, har ingen plats och det är det ENDA argument du verkar ha och vara intresserad av att framföra.
Citat:
Du kanske kan utveckla mer med vad du avser med de kriterier du anger för att Ryssland är en diktatur?
Det gjorde jag ganska så tydligt redan. Berätta i stället varför det skulle vara fel (utan att jämföra med Sverige). Min syn på demokrati är icke-kontroversiell och konsensus. Jag har därför ingen bevisbörda. Du kommer med påståenden (varav 90% är irrelevanta), du har alltså bevisbördan. Ro i hamn att Ryssland är en demokrati på samma villkor som resten av världen ställer upp när vi talar om "demokrati" eller håll tyst.
Citera
2018-04-02, 19:17
Medlem
526s avatar
Kan någon kortfattat sammanfatta varför Ryssland är en diktatur? (orkar inte läsa hela tråden)
Gärna med fakta och utan demagogi, retorik och propagandatrollande.
Citera
2018-04-02, 19:23
Medlem
Citat:
Sällan har jag sett så flagrant faktaresistent. Din egen definition på diktatur var att begränsa urvalsprocessen.
Nej? Läs igen. Eller ännu bättre, citera rätt person, för det kan inte ha varit mig du vänder dig till.
Citat:
Jämför det med EUs institutioner, ...
Du kan inte föra ett enda resonemang som inte bygger på missriktad tu quoque? Vad är detta? OS i whataboutism?
Citat:
Putin har inte sänkt levnadsstandarden, över tid har flertalet fått det bättre.
Det är förvisso bara körsbärsplockning, men låt oss utgå från att det är sant rent generellt. Vad är din poäng? Folk dör inte av kolera längre, utan av HIv och TBC, hurra!? Jag tror inte du förstår det, men tillochmed i diktaturer är det vanskligt att tillägna ledarskapet framgångar och motgångar då det mesta som händer i världen är utanför egentlig medveten kontroll. Auktoritära stater har förstås lite mer inflytande över sin egna befolkning, men vi är alla mer eller mindre utelämnade till världsekonomin, råvarutillgångar, lokala och globala förändringar i allt möjligt mellan miljö och kultur och ekonomi som påverkar. Det vore mycket svårt att se att ryssar i gemen skulle fått det "sämre än de sämst de redan hade", men det intressanta hade varit att försöka extrapolera levnadsnivån i ett Ryssland som utvecklats i demokratisk andra, blivit en del av Europa och världen, höjt utbildningsnivån och minskat den värsta fattigdomen (snarare än låta en medelklass växa till sig). Det är ju inte så att Ryssland inte borde ha potential. Men potentialen kanaliseras inte. Så nej, Ryssland har inte haft tillnärmelsevis den utveckling som hon borde haft och kan inte hålla jämna steg med väst. Ryssland har s.a.s. ingen differentiell förbättring.
Citera
2018-04-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ack, om du visste vad du behövde vidimera. Vem är din överkucku? På samma grundvalar så antar jag att det kanske är Kalle Anka? Jösses, en liten kommunistnazipajas som tror att förnuftiga människor har något till övers för en fähund som Juholt eller annat sossepatrask?

Jag vet inte vad ni är för skrot och korn riktigt ni analfabeter med förkärlek för skurkstater, men kom för fan inte och tro att alla som inte håller med er är sossar! Är du inte riktigt klok? (Retorisk fråga, jag vet redan att du är både dum och obildad)

Ja, Ryssland går ner, Sverige går upp. Frågor på det? Har du en annan idé, visa verifier- och falsifierbara demografiska siffror över saken eller håll truten.

För i helv... Vet hut! Svara på detta i stället: Under vilka förutsättningar skulle du erkänna att du hade fel? Jag kommer inte få ett klokt svar på detta, trots att det är kunskapsfilosofins essens i ett nötskal. Det är jag som är evidensdriven, inte du.

Haha. På samma sätt som vissa kreationister säger "jag var också evolutionist, men..." trots att de bevisligen vet noll om evolution, eller hur de flesta konspirationsidioterna gärna också tar till "jag trodde också på....tills!". Vi går inte på det. Nej. Du har inte resonerat dig in i din position. Det är inte prövning och kunskapsinhämtning som format dig, utan pur ideologi.
Varför frågar du mig det? Jag kan värdera källor och jag konsumerar otaliga källor på tvärs med varandra. Jag förstår källgranskning och saker som tendens och närhet i källor. Och du förstår antagligen inte ens vad jag menar med dylikt. Du lider av Dunning-Kruger.

Du kommer få sitta här och bevittna det ena folkupproret efter det andra i Europa innan du ser något i Ryssland, där värnar dom sin nationalstat och inte som här hatar sin ursprungsbefolkning
Citera
2018-04-02, 19:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Där dog du. Du har helt slut på argument och går på ad hominem i stället. Tråden handlar verkligen inte om whataboutism, så varför lägger du så mycket tid på det?

...och fortsätter med whataboutism.
...och fortsätter. Helt oaktat att partiöverskridande verksamheter, även i det fördolda, inte någonstans kan jämföras med situationen i Ryssland.
Du måste tro att jag är Wallström. Det går inte att förstå ditt felslut på annat sätt. Tråden handlar om Ryssland och ligger i en forumdel specifikt för Ryssland och du tycker inte man kan kritisera Ryssland därför att specifikt Sverige har en idiot till utrikesminister? Ok. Med vilken rätt kritiserar du Sverige, om Nordkorea är värre? Förlåt, men du faller på eget grepp här.

Ryssland är en diktatur, EU är det inte. Det ändras inte av vilka krumbukter du företar dig, vilka målsnören du vill flytta och din whataboutism. Sorry.
...och det fortsätter, och fortsätter och fortsätter...
I Ryssland är de styrande extremister. De är extrema på många sätt, inte minst är de extremt korrupta och extremt dåliga. Sverige får vara hur dåligt det vill (oaktat att du har fel sakligt), det gör inte rysslandskritik i en tråd om Ryssland i en forumdel om Ryssland mindre relevant. Tu quoque däremot, har ingen plats och det är det ENDA argument du verkar ha och vara intresserad av att framföra.
Det gjorde jag ganska så tydligt redan. Berätta i stället varför det skulle vara fel (utan att jämföra med Sverige). Min syn på demokrati är icke-kontroversiell och konsensus. Jag har därför ingen bevisbörda. Du kommer med påståenden (varav 90% är irrelevanta), du har alltså bevisbördan. Ro i hamn att Ryssland är en demokrati på samma villkor som resten av världen ställer upp när vi talar om "demokrati" eller håll tyst .

Vilken patetisk papegoja du är. Ditt inlägg är för inkoherent för att ens vara värt att kommentera, men jag gör ett försök.

"Min syn på demokrati.. ", Rysslands politiker är extremister och dåliga..
"Sverige får vara hur dåligt det vill.."

Varför förväntar du att ett land som under närpå ett sekel letts med repressivt vanstyre direkt ska ha så värst många bra, goda (eller vilket positivt sdjektiv du finner viktigast) politiker att välja mellan?

Varför ska vi tro på dig bara för att du blankt säger att din syn på demokrati är den som har mest konsensus. Definiera vad du anser väsentligt i en demokrati, ta några varianter så något antal har lite olika demokrativarianter att välja mellan (du tycker det är viktigt att det finns ett urval) och visa ett undrsökningsresultat som backar upp att din syn i alla lägen vinner.

Och ryssarna själva må väl få välja sina, enligt andras åsikt, dåliga politiker. Ibland kanske näst sämst är det bästa man kan få

Och sämst, det fetade: Din syn på demokrati blir tämligen innehållslös du inte kan vara tydligare med var du lägger ribban för tillräckligt god demokratisk nivå. Det ser inte precis exakt lika ut i länder som anses tillhöra de demokratiska. I USA hade demokratikämpen Litvinenko ens fått rösta i ett flertal stater.

"Partiöverskridande verksamheter... " Skärp dig för helvete. Det är inte normal partöverskridande verksamhet att en minister för regeringspartiet går ut i media och kräver att ett parti i opposition i parlamentet ska lova att inte samarbeta med ett annat parti i opposition i parlamentet. Snarare så verkar det att man vill stopp vissa partiöverskridande verksamheter med diktat von oben.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-02 kl. 19:40.
Citera
2018-04-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Du kommer få sitta här och bevittna det ena folkupproret efter det andra i Europa innan du ser något i Ryssland, där värnar dom sin nationalstat och inte som här hatar sin ursprungsbefolkning
....din poäng är? Försök argumentera i sak i stället för att försöka "få sista ordet" med helt oväsentliga påståenden. Jag tar inte ställning till om huruvida något "folkuppror" är sannolikt i Ryssland, jag vet bara att rysk ledning är genuint rädd för detta, rätt eller fel, och har så varit i perioder i hela nutidshistorien. Västeuropa har inte haft något som kan kallas som "folkuppror" på jag vet inte hur länge? Sedan upplysningen? Däremot har vi haft stora folkliga förändringar, men det har nästan alltid gått helt oblodigt till eftersom vi har den där lilla saken du så föraktar, försöker relativisera och inte förstår: demokrati.

Men, igen. Anta att du har rätt (om inte annat än för lulz). Din poäng blir...? Är Ryssland bättre då? Blir Ryssland mer demokratiskt då? Ökar levnadsstandarden då? Du verkar har problem med att förstå vad som diskuteras.
Citera
2018-04-02, 19:54
Medlem
Citat:
....din poäng är? Försök argumentera i sak i stället för att försöka "få sista ordet" med helt oväsentliga påståenden. Jag tar inte ställning till om huruvida något "folkuppror" är sannolikt i Ryssland, jag vet bara att rysk ledning är genuint rädd för detta, rätt eller fel, och har så varit i perioder i hela nutidshistorien. Västeuropa har inte haft något som kan kallas som "folkuppror" på jag vet inte hur länge? Sedan upplysningen? Däremot har vi haft stora folkliga förändringar, men det har nästan alltid gått helt oblodigt till eftersom vi har den där lilla saken du så föraktar, försöker relativisera och inte förstår: demokrati.

Men, igen. Anta att du har rätt (om inte annat än för lulz). Din poäng blir...? Är Ryssland bättre då? Blir Ryssland mer demokratiskt då? Ökar levnadsstandarden då? Du verkar har problem med att förstå vad som diskuteras.

Jag har svarat på dom frågorna kring diktaturen i EU och avskaffandet av "demokratin" och om den ökande levnardsstandarden i Ryssland och förfallet i Sverige. Du får ge dej nu! Du är överkörd o jag fick Sista Ordet!
Citera
2018-04-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Jag har svarat på dom frågorna kring diktaturen i EU och avskaffandet av "demokratin" och om den ökande levnardsstandarden i Ryssland och förfallet i Sverige. Du får ge dej nu! Du är överkörd o jag fick Sista Ordet!
Tyvärr så kan alla se din orwellska tendens i att kalla EU för "diktatur" och underförstått mena att Ryssland är mer demokratiskt. Ingen går på det och nej, du har inga fakta att luta dig mot. Du förstår inte ens vilka aggregat av fakta som du skulle behöva för att troliggöra din position. Igen, EU blir inte en diktatur i samma andemening som Ryssland, hur mycket du påstår och önskar det.

Verkligheten är inte "make believe". Din uppfattning är religiös.
Citera
2018-04-02, 20:49
Medlem
Citat:
Slå upp demokrati i några böcker inriktade på olika discipliner. Statskunskap och juridik tycker jag är särskilt intressant. Men det kan finnas fler aspekter på det, inflytande över ekonomi kan vara rätt väsentligt.
Det har jag gjort fler gånger än du kan räkna. Jag har också givit en tämligen okontroversiell och allmänt gångbar beskrivning av demokrati inte mindre än två gånger i tråden nu. Du har inte förstått någon av gångerna. Inflytande över ekonomin i allmänhet och privatekonomin i synnerhet är väldigt relevant ja. Också en grej som kan placeras på eller utgöra en del av en demokratiskala. Om du kände till det, varför måste du skedmatas med allting då? Ryssland är mindre demokratiskt än de länder som traditionellt kallas för "demokrati" och du behöver omdefiniera ord för att ändra på detta. Du försöker omdefiniera verkligheten därtill, men det kan du inte.

Citat:
Tack och hej, nu är jag trött på dej.
Fint. Då kanske du kan vara tyst ett tag. Det kostar på förstår jag. Du måste vila lite och komma på något nytt när ditt enda vapen konstaterats vakuöst. Whataboutism fungerade inte denna gång heller.

Citat:
PS. Om du inte kan hålla reda på att dina citeringar attribueras till rätt person kanske det vore ide att begränsa dig lite? DS
Men? Det är ju du som hade det problemet, och jag uppmärksammade dig på det. Inte jag. Lär dig skilja. Jag är inte du. Tack och lov!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in