2018-04-01, 00:07
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nu hänger jag inte med!

1. Avgjorde inte valfusket att Jeltsin kunde sitta kvar 1996? Någon observatör som hävdar motsatsen? Hur kan en populär ledare få under 10% i förtroendemätningar?

2. Har du hittat någon referens än till att Putin sitter kvar p g a fusk?

1. Här nämns det att Jeltsin leder i opinionsundersökningarna strax före valet:
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1996/05/19/after-trailing-badly-yeltsin-takes-lead-in-russian-polls/b09eee1c-c787-4396-a253-5883196f45b9/

2. Som jag skrev så tror jag inte att Putin sitter kvar genom valfusk. Däremot genom att strypa yttrandefrihet och demokrati. Eller vad tror du själv? Du kanske värderar Putins "frågestund med folket" i statstelevisionen högt?
Citera
2018-04-01, 00:13
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Kan du berätta när alla hundra regeringarna fick rätten att bestämma vad en självständig nation gör?

Internationell rätt [...]

Krim ingår i Ukrainas internationellt erkända (även av Ryssland förresten) territorium. Därmed ligger Krims framtid på Kievs bord, inte Moskvas. Krim är temporärt ockuperat av Ryssland och för vilket Ryssland betalar ett högt pris. Det är bara en tidsfråga innan Ryssland får backa och betala skadestånd, det beror på vem som efterträder Putin och när det sker, svårt att sia om just nu.
Citera
2018-04-01, 07:41
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
1. Här nämns det att Jeltsin leder i opinionsundersökningarna strax före valet:
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1996/05/19/after-trailing-badly-yeltsin-takes-lead-in-russian-polls/b09eee1c-c787-4396-a253-5883196f45b9/

2. Som jag skrev så tror jag inte att Putin sitter kvar genom valfusk. Däremot genom att strypa yttrandefrihet och demokrati. Eller vad tror du själv? Du kanske värderar Putins "frågestund med folket" i statstelevisionen högt?
Den opinionsundersökning som WP hänvisar till genomfördes omedelbart före valet då Jeltsins oblyga fulkampanj pågått en tid (Se ovan).

Putin sitter kvar helt enkelt p g a att han visat sig vara kompetent. Ja, han hade tur med marknadspriserna på olja efter sitt tillträde, men den ekonomiska uppgången beror inte enbart på det. Han har också genomfört en rad reformer - t ex inom rättsväsendet som imponerat på utländska experter. Det är hans överlägsna kompetens och unikt starka folkliga stöd som gör att han är hatad av västliga ledare.
Citera
2018-04-01, 12:04
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Den opinionsundersökning som WP hänvisar till genomfördes omedelbart före valet då Jeltsins oblyga fulkampanj pågått en tid (Se ovan).

Putin sitter kvar helt enkelt p g a att han visat sig vara kompetent. Ja, han hade tur med marknadspriserna på olja efter sitt tillträde, men den ekonomiska uppgången beror inte enbart på det. Han har också genomfört en rad reformer - t ex inom rättsväsendet som imponerat på utländska experter. Det är hans överlägsna kompetens och unikt starka folkliga stöd som gör att han är hatad av västliga ledare.

På vilket sätt är det ryska rättssystemet imponerande på "utländska experter"? Nyfiken. Är det buren i rättssalen? Likaså Putins "överlägsna kompetens" (judo?) får mig att tänka på tankarna kring Stalin efter andra världskriget, många ryssar trodde seriöst att han kunde utföra komplexa hjärn- och hjärtoperationer bara han fick ett par timmars utbildning först. Att Putin är avskydd i väst beror inte på avundsjuka utan på att han har gjort en del hyss i Georgien, Ukraina, Syrien och mycket annat.
Citera
2018-04-01, 12:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
På vilket sätt är det ryska rättssystemet imponerande på "utländska experter"? Nyfiken. Är det buren i rättssalen? Likaså Putins "överlägsna kompetens" (judo?) får mig att tänka på tankarna kring Stalin efter andra världskriget, många ryssar trodde seriöst att han kunde utföra komplexa hjärn- och hjärtoperationer bara han fick ett par timmars utbildning först. Att Putin är avskydd i väst beror inte på avundsjuka utan på att han har gjort en del hyss i Georgien, Ukraina, Syrien och mycket annat.

Jämfört med hur det var under Jeltsinåren är det en markant förbättring. Inte helt lätt heller att åstadkomma från ett läge där man nästan ser korruption som ett slags rättighet. Där alla har möjlighet att driva bank etc.
Putin har juris doktor examen. De flesta i hans regeringar har haft liknande utbildningsbakgrund.
Och vi skickar Messing, Sahlin och nu socialtanten Wallström (som vår egen statschef fick kalla upp för hennes hantering av ett UD ärende när hon plötsligt fick för sig att avkräva Saudiarabien en nationell jämställdhetsplan i motkrav till redan ingådda avtal). Björklunds gymnasiebetyg räcker inte till för hans dröm att bli lärare trots att antagningskraven till lärarhögskolan inte är särskilt högt ställda. Jag säger inget om Löfven även om jag inte gillar sossarna. Många klagar på hans bakgrund som svetsare, men han har också varit i förhandlingar med resursstarka motparter och verkar då ha förtroende vilket väl baseras på förmåga att begripa motparten, vilket väl är en förutsttning.

Många politiker benämner Putin som "korkad", "oberäknelig" i meningen impulsiv. Man lyssnar inte ens på de dissidenter man värnar om som menar att han är allt annat än det och att man underskattar honom (uttryckt av bl. a. Masha Gessen). Man har väl valt att tro diverse defects från bl. a. GRU, som man i vissa västländer ansträngt sig för att rekrytera. Och så står man där man står.

Men man kanske foliehattigt menar att menar att demokrati innebär en rätt att kräva att omvärlden ska underprestera i den fria konkurrensens namn på även statstyrenivå. Fast demokratins föresats om egalitet har inte med det att göra.

Det är inte Rysslands fel att Sverige köpte datavirus till styrsystemet i JAS från Kina. Det är inte Rysslands fel att vi i ett antal fall har outsourcat hanteringen av dataregister med känsliga uppgifter till tredjepart utom landet där vi inte kan kräva mer än civilrättslig sanktion för bristande hantering av uppgifterna. Detta har skett till följd av beslut i en demokratiskt fattad ordning, där det genomförts även i fall där SÄPO avrått.

Nyligt kom det fram att uppgifter om vapensystem cirkulerar på något ryskt forum.
Uppgiften har hämtats i Sverige, där någon fotat fritt efter en utlämning där sekretessprövning skedde enligt parollen fort och fel med "kundnöjdhet" som rättesnöre.

Vad ville du säga om Putins kompetens för detuppdrag han har i jämförelse med den så kallade kvalitetsgarantin som många inbillar sig finns automatiskt i en demokrati där man tror att alla är kapabla att styra?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-01 kl. 13:20.
Citera
2018-04-01, 16:05
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Putin införde en rad reformer som faktiskt tagit andra länder decennier att genomföra, bl a:
.
Citat:
.juvenile justice system, trial by jury, legal aid for the indigent, and a nation wide system of bailiffs, all institutions that have taken other countries decades, if centuries, to put in place.

Jag citerade här direkt ur Professor Petros rapport som du kan läsa i sin helhet.

http://www.ispionline.it/it/documents/PB_132_2009.pdf

Det imponerande är att dessa förbättringar på rättsområdet kommit till i en tid när Ryssland varit plågat av en lång rad terroristattentat. I andra länder brukar rättssystemet utvecklas åt andra hållet när så sker. Har då reformerna gett något resultat? Enligt statistiken som redovisats så har enskilda fått rätt i domstol i 70% av fallen när de fört talan mot staten.

Här i våra media har Pussy Riot-affären framställts som urtypen för Putins repression, men det visar sig vara rena gojan om man bekvämar sig att lägga ned någon timme på att sätta sig in i rättsfallet.

Ideologiskt avviker inte Putin markant från Jeltsins politik. Privatiseringarna har han drivit ännu en bit längre och kanske straffar det sig längre fram. Lägg märke till dock att under den oduglige suputen Jeltsins styre så var västledarna positivt inställda till Ryssland - "på väg mot marknadsekonomi och demokrati- halleluja!". Putin visade sig vara av helt annat virke. Enligt personer som vår förre ambassadör Hirdman som sett honom agera i förhandlingar med andra ledare dominerar han helt ifråga om kunnande.
Citera
2018-04-01, 21:48
Medlem
Citat:
Kan du berätta när alla hundra regeringarna fick rätten att bestämma vad en självständig nation gör?
Vadå? Diktaturer har inga rättigheter. Vidare gör whataboutism inte att kritik från säg en annan diktatorisk regim, mot Ryssland automatiskt är felaktig.

Ryssland har konsekvent visat att de inte bryr sig om s.k. "interna angelägenheter" i andra länder, och därmed har Ryssland mist rätten att undvika inblandning...
Citera
2018-04-02, 02:24
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vadå? Diktaturer har inga rättigheter. Vidare gör whataboutism inte att kritik från säg en annan diktatorisk regim, mot Ryssland automatiskt är felaktig.

Ryssland har konsekvent visat att de inte bryr sig om s.k. "interna angelägenheter" i andra länder, och därmed har Ryssland mist rätten att undvika inblandning...

LOL

Du har bestämt dig för att Ryssland är en diktatur.

Hur många gånger har du varit i Ryssland?
Hur bra talar du ryska?
Hur många ryska vänner har du?
Hur länge har du bott i Ryssland?
osv.

Eller har du läst Aftonbladet en gång för mycket och tror blint att Ryssland är en diktatur? Aftonbladet och hederliga svenska politikerna måste ju veta sanningen

Men det allra bästa är det, att Europa och européerna har satt Ryssland i en bur. Björnen, som Ryssland kallas, den är i en bur och alla små män och kvinnor sticker björnen med deras käppar och tror att dom är trygga.

Buren är en illusion som ni har byggt, när björnen har retats upp tillräckligt med era käppar, då ryter björnen och reser sig. Och ni hinner inte fly.

Never Cry Wolf
Citera
2018-04-02, 03:05
Medlem
Citat:
LOL

Du har bestämt dig för att Ryssland är en diktatur.
Varför har du bestämt dig för det? Jag föredrar att uppleva världen som den är.

Citat:
Hur många gånger har du varit i Ryssland?
Hur många gånger har du varit på Månen?
Citat:
Hur bra talar du ryska?
Hur bra talar du klassiskt latin?
Citat:
Hur många ryska vänner har du?
Hur många vänner från Nordkorea har du?
Citat:
Hur länge har du bott i Ryssland?
Hur länge har du bott i skogen?
Osv.

Om du "inte slutat slå din fru" för att använda samma typ av klassiska argumentationsfel, hur fan kan du då säga att månen inte är en ost, det förekommer svält i Nordkorea och skogen är full av träd?

Finns det någon speciell anledning till att auktoritetsapologeter saknar den mest basala form av logik och bildning kring argumentationsfel?

Citat:
Eller har du läst Aftonbladet en gång för mycket och tror blint att Ryssland är en diktatur? Aftonbladet och hederliga svenska politikerna måste ju veta sanningen
? Brukar Aftonbladet och svenska politiker säga att Ryssland är en diktatur? Inte vet jag, jag läser inte Aftonbladet. Jag tror att det är lite "den som sa't han va't" över detta. Det är nog du som läser AB och andra antiintellektuella lättsamhetsblaskor i stället för riktiga böcker, artiklar och texter av folk med riktiga meriter.

Ryssland är inte en diktatur för att någon påstår att det är en diktatur. Ryssland är en diktatur eftersom det inte hålls fria förutsättningslösa val och eftersom det saknas demokratiska institutioner, en demokratisk rättsapparat och en tydlig maktdelning. Men detta är ju sånt där som du garanterat inte begriper något om, och jag kan nästan förutsäga att du kommer svara med tu quoque och/eller försöka omdefiniera "demokrati".

Citat:
Men det allra bästa är det, att Europa och européerna har satt Ryssland i en bur. Björnen, som Ryssland kallas, den är i en bur och alla små män och kvinnor sticker björnen med deras käppar och tror att dom är trygga.
Jaså? Och vad skulle vi få ut av det? Vore det inte bättre om Ryssland närmade sig väst och Europa, så man kan ha henne i möblerade rum och ej i bur?

Citat:
Buren är en illusion som ni har byggt, när björnen har retats upp tillräckligt med era käppar, då ryter björnen och reser sig. Och ni hinner inte fly.
...och buren är tydligen en illusion. Inte ens dina egna liknelser och analogier begriper du. Buren är mycket riktigt en illusion. Ryssland sitter inte i bur. Vare sig bildligt, symboliskt eller sakligt.

Varför är du så jävla dum i huvudet för?
Citera
2018-04-02, 03:37
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
.... Att Putin är avskydd i väst beror inte på avundsjuka utan på att han har gjort en del hyss i Georgien, Ukraina, Syrien och mycket annat.
Vladimir Putin är avskydd i väst därför han och Kreml liksom den större delen av det ryska folket står för nationell social konservatism vilket är ett hot mot den liberala akademiska och ekonomiska eliten i väst. Men som du kanske förstår eller snarare tvingas förstå så kommer förståndet segra över vansinnet.
Hoppas vi hörs natten till den 10:e september
Senast redigerad av Volvo242DL 2018-04-02 kl. 03:40.
Citera
2018-04-02, 04:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Varför har du bestämt dig för det? Jag föredrar att uppleva världen som den är.

Hur många gånger har du varit på Månen?
Hur bra talar du klassiskt latin?
Hur många vänner från Nordkorea har du?
Hur länge har du bott i skogen?
Osv.

Om du "inte slutat slå din fru" för att använda samma typ av klassiska argumentationsfel, hur fan kan du då säga att månen inte är en ost, det förekommer svält i Nordkorea och skogen är full av träd?

Finns det någon speciell anledning till att auktoritetsapologeter saknar den mest basala form av logik och bildning kring argumentationsfel?

? Brukar Aftonbladet och svenska politiker säga att Ryssland är en diktatur? Inte vet jag, jag läser inte Aftonbladet. Jag tror att det är lite "den som sa't han va't" över detta. Det är nog du som läser AB och andra antiintellektuella lättsamhetsblaskor i stället för riktiga böcker, artiklar och texter av folk med riktiga meriter.

Ryssland är inte en diktatur för att någon påstår att det är en diktatur. Ryssland är en diktatur eftersom det inte hålls fria förutsättningslösa val och eftersom det saknas demokratiska institutioner, en demokratisk rättsapparat och en tydlig maktdelning. Men detta är ju sånt där som du garanterat inte begriper något om, och jag kan nästan förutsäga att du kommer svara med tu quoque och/eller försöka omdefiniera "demokrati".

Jaså? Och vad skulle vi få ut av det? Vore det inte bättre om Ryssland närmade sig väst och Europa, så man kan ha henne i möblerade rum och ej i bur?

...och buren är tydligen en illusion. Inte ens dina egna liknelser och analogier begriper du. Buren är mycket riktigt en illusion. Ryssland sitter inte i bur. Vare sig bildligt, symboliskt eller sakligt.

Varför är du så jävla dum i huvudet för?

Det fetade: gå och berätta för utrikesminister Wallström. Nyligt uttalade hon krav på en av oppositionens partiledare att de skulle ställa en utfästelse att inte samarbeta med ett annat riksdagsparti. Hanif Bali affären visade också att UD fungerar som ett slags kontaktförmedling mellan utländska oppositionella och inhemska journalister. Som ett slags produktplacering i den mellanstatliga politiken. För att inte nämna att hon högtidligt menade att EUbär främsta garanten för vår trygghet och säkerhet. Varför ha ambition att man ska värna om detta om man sitter i en nationell regering när man kan hävda att det är npgon annans ansvar?

Det här med förutsättningslösa val och tydlig maktdelning ser mer ut som slippery slope nuförtiden, en liten bit i taget men trägen vinner ska du se. Snart kan vi vara jämställda med de länder vi försöker uppfostra.
Citera
2018-04-02, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade: gå och berätta för utrikesminister Wallström. Nyligt uttalade hon krav på en av oppositionens partiledare att de skulle ställa en utfästelse att inte samarbeta med ett annat riksdagsparti. Hanif Bali affären visade också att UD fungerar som ett slags kontaktförmedling mellan utländska oppositionella och inhemska journalister. Som ett slags produktplacering i den mellanstatliga politiken. För att inte nämna att hon högtidligt menade att EUbär främsta garanten för vår trygghet och säkerhet. Varför ha ambition att man ska värna om detta om man sitter i en nationell regering när man kan hävda att det är npgon annans ansvar?

Det här med förutsättningslösa val och tydlig maktdelning ser mer ut som slippery slope nuförtiden, en liten bit i taget men trägen vinner ska du se. Snart kan vi vara jämställda med de länder vi försöker uppfostra.
Vad är det och varför ska jag berätta något för Wallström? Det vore ju onekligen tråkigt om vi gjorde samma resa, men jag kan inte se likheten. Vad vill du vidare ha sagt med det? Blir Ryssland mer demokratiskt bara för att Wallström är en idiot? Eller är det jag som inte borde få uttala mig, såvida jag inte personligen på något sätt kan garantera att Sverige uppfyller alla möjliga och omöjliga kriterier för demokrati?

What about...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in