Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-07, 23:21
  #1
Avstängd
ProfessorVems avatar
Det du måste förstå först är att du innan födseln inte existerade du var alltså död.

Sedan uppkom du i existens. (Livet)

Sedan dör du igen och slutar existera igen.

Vad är då oddsen till att du uppkommen till liv igen?

Det har ju hänt förut? Det är med andra ord normalt i universum att födas till ett liv, det har vi ju bevis på.

Tycker ni att detta var en logiskt förklaring?
Citera
2016-04-07, 23:46
  #2
Medlem
Om det är så att man återförs så slutar man ju inte att existera någon gång. Man lämnar ett liv och träder sedan in i ett annat liv.
Citera
2016-04-07, 23:53
  #3
Medlem
Snyggs avatar
Återfödelse är ett idiotiskt begrepp. Vad menas ens?
Antingen återföds man, och då blir man samma människa en gång till (finns inga bra bevis för att det nånsin skett), eller så blir man en ny människa och då har man inte återfötts, utan just blivit en ny människa.
Citera
2016-04-07, 23:55
  #4
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zolz83
Om det är så att man återförs så slutar man ju inte att existera någon gång. Man lämnar ett liv och träder sedan in i ett annat liv.

Alltså är vi odödliga ja.

Det var därför buddisterna kom på återfödelse och kristendomen kom på att vi har en evig själ
Citera
2016-04-07, 23:56
  #5
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Återfödelse är ett idiotiskt begrepp. Vad menas ens?
Antingen återföds man, och då blir man samma människa en gång till (finns inga bra bevis för att det nånsin skett), eller så blir man en ny människa och då har man inte återfötts, utan just blivit en ny människa.

Fast man blir aldrig en annan själ som befäster den här köttmaskinen vi befinner oss i.
Citera
2016-04-08, 11:04
  #6
Medlem
Delar av oss kommer ju fortfarande existera. Vår kropp är uppbyggd av atomer som inte slutar att existera bara för att vi dör.

På något sätt så existerade vi innan vårt medvetande. Vi är en del av universum, vi delar byggstenar med allt.
Citera
2016-04-08, 16:28
  #7
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harden91
Delar av oss kommer ju fortfarande existera. Vår kropp är uppbyggd av atomer som inte slutar att existera bara för att vi dör.

På något sätt så existerade vi innan vårt medvetande. Vi är en del av universum, vi delar byggstenar med allt.

Ja men det som gör du till du är ju defacto den kropp, DITT medvetande som är som ett löv på ett sammankopplat träd. Om man är ritigt duktig kan man ta sig in i andras medvetande, fast det är top secrit ninja bisnis.
Citera
2016-04-08, 22:41
  #8
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Ett kryphål i ditt resonemang är möjligtvis att begreppet "död" innefattar att man levt. Om du innan födseln aldrig levt förut har du heller aldrig varit död. Du har helt enkelt inte existerat.

Ytterligare problematik föreligger i det faktum att en premiss för återfödelse innebär att något tas med från ditt förra liv. Din själ? Detta måste du definiera, ty annars kommer du aldrig kunna koppla ihop liv 1 med liv 2. Hur vet du att du levt förut? Har du samma själ nu som du hade då?

Du förstår nog ganska snabbt att detta ej är något vi kan bevisa. Det enda rimliga att konstatera är väl att reinkarnation rent logiskt är möjligt, om man godtar att något ickemateriellt förs vidare till nästa liv. Din kropp kommer ju inte uppstå efter din död, förutom i ett potentiellt kretslopp vilket är ett bevis i sig för återfödelse. Jag består av atomer som någon annan bestått av, men är då det kroppsliga något man bör ta med i beräkningen? Det kan ju tekniskt sett räknas som en minimal reinkarnation.

Jag tycker dock din hypotes är intressant och värd att diskutera.
Citera
2016-04-09, 01:30
  #9
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Ett kryphål i ditt resonemang är möjligtvis att begreppet "död" innefattar att man levt. Om du innan födseln aldrig levt förut har du heller aldrig varit död. Du har helt enkelt inte existerat.

Ytterligare problematik föreligger i det faktum att en premiss för återfödelse innebär att något tas med från ditt förra liv. Din själ? Detta måste du definiera, ty annars kommer du aldrig kunna koppla ihop liv 1 med liv 2. Hur vet du att du levt förut? Har du samma själ nu som du hade då?

Du förstår nog ganska snabbt att detta ej är något vi kan bevisa. Det enda rimliga att konstatera är väl att reinkarnation rent logiskt är möjligt, om man godtar att något ickemateriellt förs vidare till nästa liv. Din kropp kommer ju inte uppstå efter din död, förutom i ett potentiellt kretslopp vilket är ett bevis i sig för återfödelse. Jag består av atomer som någon annan bestått av, men är då det kroppsliga något man bör ta med i beräkningen? Det kan ju tekniskt sett räknas som en minimal reinkarnation.

Jag tycker dock din hypotes är intressant och värd att diskutera.

Såhär låt mig omformulera. Om jag ej existerade innan födseln och slutar existera efter livet då är det normalt att födas in i ett liv när man inte existerar det har vi ju tydligt bevis på.

Och alltså är det mycket rimligt att det händer igen eftersom att det är normalt i vårat universum att födas till ett liv ifrån Oexistensen
Citera
2016-04-09, 13:14
  #10
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Jag är ju bara jaget som den här hjärnan skapar åt mig. Även om det så skulle födas en identisk kopia av mig, så är det lika lite jag som du är jag. Vi är helt skilda individer med helt olika jag.
Citera
2016-04-09, 17:39
  #11
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Jag är ju bara jaget som den här hjärnan skapar åt mig. Även om det så skulle födas en identisk kopia av mig, så är det lika lite jag som du är jag. Vi är helt skilda individer med helt olika jag.

Hur vet du om det är hjärnan eller medvetandet som skapar jaget?

Varför kan det inte vara själen eller nått helt annat oförklarligt som vi inte vet ännu?
Citera
2016-04-09, 18:35
  #12
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Hur vet du om det är hjärnan eller medvetandet som skapar jaget?

Varför kan det inte vara själen eller nått helt annat oförklarligt som vi inte vet ännu?

Vi vet ingenting om vi ska dra det till sin extrema spets - men annars är det hjärnan som tänker och skapar världsbilden åt oss. Det är fakta. Det är liksom därför den är där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback