2016-04-09, 20:12
Medlem
Yppsilons avatar
Det enda sättet jag ser återfödelse fungera, är att vi människor bara är en del av ett större, typ Bhraman. Om vi accepterar denna premiss så skulle du å jag och alla andra bara vara Bhraman som ser världen utifrån oss själva. Varje individ är unik för varje individ kan endast se världen som hans unika komposition. Ingen är samma eller likadan.

Som ett hav med miljoner av små hål på botten, där det kan rinna ned. Varje väg för vattnet är unik. Men tillhör havet oavsett. Och tillslut kommer det tillbaks till havet igen.

Därför skulle en återfödelse endast vara att Du/Bhraman återgår till en ny upplevelse and universum.

Enda sättet jag ser det få fungera.
Citera
2016-04-09, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Vi vet ingenting om vi ska dra det till sin extrema spets - men annars är det hjärnan som tänker och skapar världsbilden åt oss. Det är fakta. Det är liksom därför den är där.

Nej det är inte fakta. Det är vad man tror, och ja, jag tror att hjärnan fungerar som en generator för medvetandet att uppfatta världen med kroppsliga sinnen.

Sedan finns ju 6 sinnet som många tror är bluff och säkerligen finns det fler sinnen osv osv.

Men jag tycker vi återgår till återfödelse teorin.

Min poäng är att det är normalt att födas ifrån oexistens eftersom det redan är bevisat.

Själva återfödelse mekanismen att vi faktiskt återföds eller om det händer någonting nytt med våran oändliga själ är en annan sak.

Men det känns logiskt för mig eftersom jag känner på mig det.
Citera
2016-04-09, 20:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Det du måste förstå först är att du innan födseln inte existerade du var alltså död.

Sedan uppkom du i existens. (Livet)

Sedan dör du igen och slutar existera igen.

Vad är då oddsen till att du uppkommen till liv igen?

Det har ju hänt förut? Det är med andra ord normalt i universum att födas till ett liv, det har vi ju bevis på.

Tycker ni att detta var en logiskt förklaring?

Alla sannolikheter multiplicerade med evigheten blir ju 1 (100%). Men det förutsätter givetvis att själva tiden är evig.
Citera
2016-04-09, 21:37
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Nej det är inte fakta. Det är vad man tror, och ja, jag tror att hjärnan fungerar som en generator för medvetandet att uppfatta världen med kroppsliga sinnen.

Vad menar du med att det inte är fakta? Är det fakta att jorden är rund för dig?

Citat:
Men jag tycker vi återgår till återfödelse teorin.

Min poäng är att det är normalt att födas ifrån oexistens eftersom det redan är bevisat.

Ja så långt är vi överens. Iallafall så som du menar.

Citat:
Själva återfödelse mekanismen att vi faktiskt återföds eller om det händer någonting nytt med våran oändliga själ är en annan sak.

Men det känns logiskt för mig eftersom jag känner på mig det.

Se upp så att du inte av ren desperation börjar blunda för verkligheten för att sedan tro på vidskepligheter. Man tror lätt på vad man vill tro på. Du är i riskzonen, definitivt.
Citera
2016-04-09, 21:42
Medlem
Citat:
Hur vet du om det är hjärnan eller medvetandet som skapar jaget?

Varför kan det inte vara själen eller nått helt annat oförklarligt som vi inte vet ännu?
Medvetandet är ett tillstånd i din hjärna. Därför är du rökt när din hjärna ruttnar bort. Bara att inse fakta.
Citera
2016-04-09, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Alla sannolikheter multiplicerade med evigheten blir ju 1 (100%). Men det förutsätter givetvis att själva tiden är evig.

Tänk om det finns någonting mer som helt plötsligt bara bestämmer att "Alla sannolikheter" kan fördubblas och designa nya förutsättningar?

Ja jag pratar om källskaparen.
Citera
2016-04-09, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Medvetandet är ett tillstånd i din hjärna. Därför är du rökt när din hjärna ruttnar bort. Bara att inse fakta.

Har jag missat något nytt forskningsresultat som bevisar ditt påstående?
Citera
2016-04-09, 21:46
Medlem
Citat:
Har jag missat någon ny forskning som bevisar ditt påstående?
Har du tagit del av någon forskning alls? Slå dig i huvudet med en hammare och se vad som händer.
Citera
2016-04-09, 21:47
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Tänk om det finns någonting mer som helt plötsligt bara bestämmer att "Alla sannolikheter" kan fördubblas och designa nya förutsättningar?

Ja jag pratar om källskaparen.

Eh, jaha? Fast om man ger det tillräckligt med tid så behövs det som sagt inte. En evighet räcker gott och väl.
Citera
2016-04-09, 21:50
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Har du tagit del av någon forskning alls? Slå dig i huvudet med en hammare och se vad som händer.

Vadå, tror du inte att det är stortån som tänker åt oss? Eller kanske näsan.
Citera
2016-04-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Återfödelse är ett idiotiskt begrepp. Vad menas ens?
Ja, en lite tydligare definition av vad som återföds behövs.

Allt består av materia eller energi. Det som menas?
Atomer som någon nämnde, det som menas?
Att jag i kött och blod kommer återfödas?
Att jag har en själ som kommer återfödas?

Om det sista, vad spelar det för roll om min själ inte har något minne. Blir som en helt ny person ändå.
Citera
2016-04-09, 22:25
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleWhale
Om det sista, vad spelar det för roll om min själ inte har något minne. Blir som en helt ny person ändå.

Just så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in