2016-03-28, 13:48
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Tycker jag med. De som vill betala extra för det kan få en ruta att kryssa för att betala mer.
Vi betalar tillräckligt mycket.
50-60% försvinner i diverse avgifter.
Snart kommer folk inte vilja jobba och lika gärna leva på bidrag så länge det funkar

Ja visst borde finnas en ruta vad man vill lägga skatten på.
X Vill du betala för massinvandringen ?(+10% i skatt) JA/NEJ
X Vill du betala statligt presstöd ? (+2% i skatt) JA/NEJ
X Vill du betala för politikers fortbildning ? (+5% i skatt) JA/NEJ
X Vill du betala för att riskera livet i vårdkön eller vill du hellre lägga dina skattepengar privat(+15%)
X Vill du betala för en usel skola vars lärare behövde 0.1 på HP för att bli det ?(+10%) JA/NEJ
X Vill du betala för att Mona ska håna alla kritiker till vansinne ? (+1%) JA/NEJ
Citera
2016-03-28, 13:49
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Men då kommer välfärden att raseras. Det är en utopi enligt KI. Dessutom kommer vi inte kunna försörja de stora flyktingströmmarna. Är du beredd att sänka skatterna till priset av detta?
Vilken välfärd pratar du om?
Citera
2016-03-28, 13:49
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Men då kommer välfärden att raseras. Det är en utopi enligt KI. Dessutom kommer vi inte kunna försörja de stora flyktingströmmarna. Är du beredd att sänka skatterna till priset av detta?
Så får det bli. Jag klarar mig själv. Alla som inte jobbar blir lidande
Citera
2016-03-28, 13:52
Medlem
reffis avatar
Det är bra att skatten höjs. 5% vore inte helt fel. Enda sättet att få folk att vakna upp.

Självklart tycker jag egentligen skatten bör sänkas, men det är omöjligt med den invandring vi har idag och om vi stänger gränserna idag så är det tusentals miljarder som måste satsas inom integration de närmaste 10-20 åren ändå.

gg wp
Citera
2016-03-28, 13:55
Medlem
dacks avatar
Den enda exportindustrin som går bra är volvo tack vare en stark dollar resten går mindre bra stålindustrin säger upp folk nu skogen går pluss minus noll fisket har vi förlorat. Det är helt enkelt fördyrt att producera i sverige företagen flyttar tillverkning utomlands. Festen är slut svensken är inte längre kung i baren.
Citera
2016-03-28, 14:00
Medlem
DEVGRUs avatar
Finns inkomster (skatter) och utgifter. Man kan höja skatterna dvs öka inkomsterna eller minska utgifterna och därmed slippa höja eller till och med sänka skatterna. Det är inte alltid inkomsterna som är för låga utan oftast utgifterna som är för höga. Med högre skatt i detta landet så får politikerna bara ännu mer resurser att slösa bort. Hade sjukvård, skola, försvar osv fungerat klockrent hade jag dock kunnat tänka mig något höjd skatt, men det händer aldrig.
Citera
2016-03-28, 14:04
Avstängd
TantRossins avatar
Med en inkomst runt 100.000 netto..?
Citera
2016-03-28, 14:08
Medlem
Citat:
Vi har ett av Europas sämsta pensionssystem.

Har du källa på detta? Känns väldigt otroligt.
Citera
2016-03-28, 14:13
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Har du källa på detta? Känns väldigt otroligt.

http://www.dn.se/ekonomi/svenska-pen...rt-samst-i-eu/

http://newsroom.soderbergpartners.se...ska-pensioner/

En snabb googling. Det finns säkert fler och bättre källor.
Citera
2016-03-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
http://www.dn.se/ekonomi/svenska-pen...rt-samst-i-eu/

http://newsroom.soderbergpartners.se...ska-pensioner/

En snabb googling. Det finns säkert fler och bättre källor.

Förstår inte.. Här i Sverige får man väl pension av staten?
Har aldrig riktigt brytt mig om pensionen så trodde man var tvungen att fixa det själv. Att man ens får någonting av staten är ju helt sjukt imo.

Känns inte som det är en grej i de riktigt fattiga länder vi har här i Europa (som han skrev, inte EU.)
Citera
2016-03-28, 14:49
Medlem
remixutoheavens avatar
Jag tycker att vi kan ta bort skatten helt eftersom skatt är stöld alternativt ha en plattskatt på ca 5-12% för alla.
Citera
2016-03-28, 14:50
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Vi är ett litet land med världsledande industri som Volvo, Scania, Saab, ABB. Vi har enorma rikedomar i skogs- och gruvnäringen. Listan kan göras hur lång som helst. Vi borde mot denna bakgrund kunna ha fri sjukvård, en av världens bästa skolor, ordentliga pensioner, etc etc men;

Statens finanser är inte vad de borde. Skolan sjunker som sten. Vårdpersonal slutar, sjukvården blir allt sämre. Polisen hinner inte med och har inte pengar till att anställa fler ( trots att poliser inte tjänar mer än vad man gör på Mc.
Vi har ett av Europas sämsta pensionssystem. Avgifterna höjs i offentliga sektorer. Trots att välfärden successivt blir värre är vi fortfarande utsatta för hårt skattetryck. KI går har publicerat en rapport att skatterna måste öka med ca 2% för att klara välfärden. Det innebär att en vanlig löntagare med ca 30k i lön får lägga ca 7000 kr mer per år. KI bekriver det som akut.

Hur mycket mer är du beredd att lägga i skatt?
30% förutsatt att all offentlig verksamhet fungerar. Finns inte en chans att de vågar höja skatterna för vanliga löntagare. Det skulle innebära att de förlorade i princip alla lågavlönade som röstare och det enda parti som inte vill ta in utländska lönesänkare (för att pressa lönerna) skulle tjäna allt för mycket på det.
Senast redigerad av Gift44 2016-03-28 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in