• 1
  • 2
2016-03-28, 13:07
Medlem
Vi är ett litet land med världsledande industri som Volvo, Scania, Saab, ABB. Vi har enorma rikedomar i skogs- och gruvnäringen. Listan kan göras hur lång som helst. Vi borde mot denna bakgrund kunna ha fri sjukvård, en av världens bästa skolor, ordentliga pensioner, etc etc men;

Statens finanser är inte vad de borde. Skolan sjunker som sten. Vårdpersonal slutar, sjukvården blir allt sämre. Polisen hinner inte med och har inte pengar till att anställa fler ( trots att poliser inte tjänar mer än vad man gör på Mc.
Vi har ett av Europas sämsta pensionssystem. Avgifterna höjs i offentliga sektorer. Trots att välfärden successivt blir värre är vi fortfarande utsatta för hårt skattetryck. KI går har publicerat en rapport att skatterna måste öka med ca 2% för att klara välfärden. Det innebär att en vanlig löntagare med ca 30k i lön får lägga ca 7000 kr mer per år. KI bekriver det som akut.

Hur mycket mer är du beredd att lägga i skatt?
Senast redigerad av jonte400 2016-03-28 kl. 13:28.
Citera
2016-03-28, 13:10
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Statens finanser är inte vad de borde. Skolan sjunker som sten. Vårdpersonal slutar, sjukvården blir allt sämre. Polisen hinner inte med och har inte pengar till att anställa fler ( trots att poliser inte tjänar mer än vad man gör på Mc.
Vi har ett av Europas sämsta pensionssystem. Avgifterna höjs i offentliga sektorer. Trots att välfärden successivt blir värre är vi fortfarande utsatta för hårt skattetryck. KI går har publicerat en rapport att skatterna måste öka med ca 2% för att klara välfärden. Det innebär att en vanlig löntagare med ca 20k i lön får lägga ca 7000 kr mer per år. KI bekriver det som akut.

Hur mycket mer är du beredd att lägga i skatt?

Noll.
Det är tur att man börjar bli bra på det här med att hitta saker man kan göra avdrag för.
Målet är ju att tillslut hamna så nära noll i skatt som möjligt efter utbetalningen av återbäringen är gjord.
Citera
2016-03-28, 13:15
Medlem
Pungsnoppens avatar
Noll.

Bara att dra av allt man kan samt skapa merjobb åt handläggarna på skv.
Råder alla att dra av det man kan komma på att få avdrag på.
Citera
2016-03-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Noll.

Bara att dra av allt man kan samt skapa merjobb åt handläggarna på skv.
Råder alla att dra av det man kan komma på att få avdrag på.

Men staten behöver ju ha in pengar. Välfärden försämras och vi har ett stort flyktingmottagande. Är du inte beredd att betala för detta?
Citera
2016-03-28, 13:17
Medlem
apakuls avatar
Skulle skatten märkas av i samhället i form av kortare vårdköer, mer poliser, mindre skolklasser så är jag all for it. Men i och med att de skattade pengarna inte kommer leda till detta utan endast stoppas i statens djupa fickor tackar jag vänligen men bestämt nej till en skattehöjning.
Citera
2016-03-28, 13:23
Medlem
Christopher.s avatar
Jag tycker vi ska sänka skatten.
Citera
2016-03-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Men då kommer välfärden att raseras. Det är en utopi enligt KI. Dessutom kommer vi inte kunna försörja de stora flyktingströmmarna. Är du beredd att sänka skatterna till priset av detta?
Citera
2016-03-28, 13:36
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Men staten behöver ju ha in pengar. Välfärden försämras och vi har ett stort flyktingmottagande. Är du inte beredd att betala för detta?
Staten i nuvarande form är jag inte beredd på att betala 1öre mer än tvunget.
Ju mer jag lyckas med skatteplanerandet ju bättre.

Välfärden försämras pga beslutsfattares beslut inte mina. Kan inte beslutsfattarna företagsamhet så får det stå för dom. Varför ska jag betala för deras idioti som vi inte fått rösta för i sakfrågan om att ta in välfärdsökare som kostar 500miljarder per år?

Råder alla att göra avdrag.
Citera
2016-03-28, 13:36
Medlem
note-its avatar
Sluta köp helgsprit och lägg en slant i ett privat pensionsparande. Det har folk gjort i alla tider och det kommer inte att förändras.
Citera
2016-03-28, 13:39
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tycker jag med. De som vill betala extra för det kan få en ruta att kryssa för att betala mer.
Vi betalar tillräckligt mycket.
50-60% försvinner i diverse avgifter.
Snart kommer folk inte vilja jobba och lika gärna leva på bidrag så länge det funkar
Citera
2016-03-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Sluta köp helgsprit och lägg en slant i ett privat pensionsparande. Det har folk gjort i alla tider och det kommer inte att förändras.

Knappast, för gick det leva ganska bra på pensionerna. Det är en klar försämring. Du har dessutom missat frågeställningen helt och hållet.
Citera
2016-03-28, 13:46
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Men då kommer välfärden att raseras. Det är en utopi enligt KI. Dessutom kommer vi inte kunna försörja de stora flyktingströmmarna. Är du beredd att sänka skatterna till priset av detta?
Välfärden har redan raserat, så frågan är egentligen: Vill du betala den höga skatt vi just nu betalar för den sketna välfärd vi just nu har? Är du dessutom redå att betala ännu mer för något som enbart kommer bli sämre?

Nej lägg ner den sketna statliga välfärden, släpp sjukvård, äldrevård osv till privata aktörer som måste hålla hög standard för att vara attraktiva på marknaden.
Detta skulle jag ha råd att betala för om jag slapp betala hotell och "fredag hela veckan" åt ett gäng välfärdssnyltare. Tvifan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in