2016-03-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Har du källa på detta? Känns väldigt otroligt.

Antar att du är en riktigt "Rödsosse" som aldrig inser att det finns en verklighet utanför sossebubblan som pratar om stark ekonomi, välfärd och kompetensregnet som öser ner i vårt vackra land.

VAKNA!!!!

EDIT; Då detta är är ett välkänt och vedertaget så ansåg jag att jag inte behövde skriva källa, men nu hann någon annan före. Nästa gång kan du väl försöka följa samhällsutvecklingen i alla fall 5 min i månaden.
Citera
2016-03-28, 15:20
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi är ett litet land med världsledande industri som Volvo, Scania, Saab, ABB. Vi har enorma rikedomar i skogs- och gruvnäringen. Listan kan göras hur lång som helst. Vi borde mot denna bakgrund kunna ha fri sjukvård, en av världens bästa skolor, ordentliga pensioner, etc etc men;

Statens finanser är inte vad de borde. Skolan sjunker som sten. Vårdpersonal slutar, sjukvården blir allt sämre. Polisen hinner inte med och har inte pengar till att anställa fler ( trots att poliser inte tjänar mer än vad man gör på Mc.
Vi har ett av Europas sämsta pensionssystem. Avgifterna höjs i offentliga sektorer. Trots att välfärden successivt blir värre är vi fortfarande utsatta för hårt skattetryck. KI går har publicerat en rapport att skatterna måste öka med ca 2% för att klara välfärden. Det innebär att en vanlig löntagare med ca 30k i lön får lägga ca 7000 kr mer per år. KI bekriver det som akut.

Hur mycket mer är du beredd att lägga i skatt?

Sverige var i princip det drömsamhället du pratar om redan på 50-60 talet, fram till Tage Erlander, innan Palme bokstavligt talat började förstörd allt.

Efter det blev det bara värre och värre. Om än långsamt progressivt värre, så har det accelererat senaste 15 åren. Men senaste året har det gått väldigt fort. Nu står hela Sverige och vaggar på ruinens kant.

Är man inte medveten om det, kommer man bli väldigt förvånad när den riktiga kollapsen inträffar, vilket kommer ske. 5+ års kö för en statlig tandläkartid är ingenting.
Citera
2016-03-28, 15:23
Medlem
Sverige är fan kört på så många sätt. Bättre att utnyttja systemet så gott det går än att bidra till det.
Citera
2016-03-28, 15:25
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Förstår inte.. Här i Sverige får man väl pension av staten?
Har aldrig riktigt brytt mig om pensionen så trodde man var tvungen att fixa det själv. Att man ens får någonting av staten är ju helt sjukt imo.

Känns inte som det är en grej i de riktigt fattiga länder vi har här i Europa (som han skrev, inte EU.)

Du "får" ingenting av staten, du betalar in under hela ditt liv och har du tur får du något tillbaka. Dagens svenska pensionärer är väldigt fattiga, de ligger strax över existensminimum. De som är födda -70 och senare kommer ej att få någon allmän pension, AP-fonderna är tomma vid det laget. Så sparar du inte privat kommer du inte få ett öre tillbaka när du väl behöver det, hur mycket du än betalar in till staten.
Citera
2016-03-28, 15:44
Medlem
Jag tycker att man själv ska bestämma vissa delar vart ens skatt ska gå.
Citera
2016-03-28, 15:47
Medlem
Inkomstskatten borde sänkas till en mycket låg nivå. Vi lever i ett förslappat samhälle där ingen vill ta ansvar och hellre parasiterar på andra. Vården borde privatiseras, och inte längre vara gratis, för att tvinga pöbeln att ta ansvar för sina liv. Löfvens kommunistregering driver landet över ruinens brant.
Citera
2016-03-28, 15:53
Bannlyst
ni som vill ha låg skatt är ni beredda o betala 25000 för att sy 2 stygn på sjukan?
Citera
2016-03-28, 15:54
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Men då kommer välfärden att raseras. Det är en utopi enligt KI. Dessutom kommer vi inte kunna försörja de stora flyktingströmmarna. Är du beredd att sänka skatterna till priset av detta?

Personligen vill jag varken försörja flyktingar eller ha någon medioker offentlig välfärd heller. Sen är det inte ens troligt att höjd skatt leder till högre intäkter, med tanke på vilka negativa incitament det skapar. Betänkt förresten vad som hade hänt om man dramatiskt sänkte skatterna i Sverige. Landet hade blivit fantastiskt för investerare och att etablera företag i.
Citera
2016-03-28, 15:57
Medlem
Jag är emot att ge mina skattepengar till otacksamma araber som inte ens lär sig tala svenska utan bara beter sig dåligt och kräver mer av allt.

Det ställs inga krav på dem men de ställer krav tillbaka, borde kräva prestation för de pengar de får.
Citera
2016-03-28, 16:03
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
ni som vill ha låg skatt är ni beredda o betala 25000 för att sy 2 stygn på sjukan?

Offentlig sektor saknar förmågan att göra saker och ting billigare, tvärtom blir det dyrare då man inte kan beräkna kostnader när man har planekonomi.
Citera
2016-03-28, 16:04
Medlem
Kalle81s avatar
Klart ni har råd. Inte ni som går på bidrag då. Men resten av er har råd med platt-tv och krogbesök. Det är mer än ni förtjänar.

Tänk efter och inse att ni ska vara glada att födas in i guds rike och vara upptagna i den svenska staten. Allt annat är bonus. Ni har råd att avvara 7000. Löjligt lite pengar.

Kanske får äta mindre pizza och säga upp netflix men vad fan, kom igen nu.
Citera
2016-03-28, 16:15
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Inkomstskatten borde sänkas till en mycket låg nivå. Vi lever i ett förslappat samhälle där ingen vill ta ansvar och hellre parasiterar på andra. Vården borde privatiseras, och inte längre vara gratis, för att tvinga pöbeln att ta ansvar för sina liv. Löfvens kommunistregering driver landet över ruinens brant.

Dessutom om man räknar på vad en Svensson med ett vanligt jobb betalar till landstinget varje år hade folk kunnat få ner kostnaderna om man privatiserade rubbet. 10-12 % landstingsskatt sist jag kollade. Räkna då på en årslön på 300 000 (25 000 brutto/mån, vilket t o m är under medelinkomst idag), blir 30 000+ till landstinget per år. Man hade kunnat köpa en sjukförsäkring i många andra länder till ett lägre pris.

Och man hade dessutom sluppit vårdköer osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in