• 7
  • 8
2016-04-01, 21:51
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Men staten behöver ju ha in pengar. Välfärden försämras och vi har ett stort flyktingmottagande. Är du inte beredd att betala för detta?

Det är helt korrekt.
Jag är beredd att betala för våra välfärd.
Däremot är jag inte beredd att betala för en massa flyktingar och annat skräp som väller in övet våra gränser eller uppehåller sig i vårt land.

Svensk välfärd ska gå till svenskar. Inte till alla andra i första hand och svenskar i sista hand.
Citera
2016-04-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
...
Vi har ett av Europas sämsta pensionssystem.
...
Vi har förmodligen världens bästa pensionssystem - ur ett statsfinansiellt perspektiv. De flesta länder i världen avundas oss - våra inkomstpensioner är nämligen premiebaserade. Det betyder att de enda pengar som kommer in i systemet (via skatt från de som jobbar idag) är de enda pengar som kan komma ut ur systemet. Det är statsfinansiellt stabilt, vilket är fantastiskt bra för staten och därmed också för de som förvärvsarbetar (inga svarta hål i budgeten som kan ge skattechock).

Motsatsen till premiebaserat är förmånsbaserat, där lovar man en viss nivå på pensionsutbetalningen (ATP var förmånsbaserat, och det blev som bekant ohållbart på bara några få decennier). Kan man inte förvalta pengarna så att den här nivån uppnås, får staten skjuta till pengar så löftet hålls. Jobbigt för statskassan den dag det är dags att betala, och börsen kanske kraschat eller det råder hög arbetslöshet så skatteintäkterna minskat. De flesta länder med ett pensionsystem har förmånsbaserat (Grekland kanske det mest kända exemplet på när det skiter sig, men även USA rullar växande pensionsskulder framför sig), vilket är ohållbart om man samtidigt vill hålla statsfinanserna städade. Det är därför meningslöst att gnälla om att Sverige har så dåliga pensionsutbetalningar, eftersom alla andra länder kommer få samma problem så snart de också gjort den oundvikliga övergången till premiebaserat pensionssystem.
Citera
2016-04-02, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Vi har förmodligen världens bästa pensionssystem - ur ett statsfinansiellt perspektiv. De flesta länder i världen avundas oss - våra inkomstpensioner är nämligen premiebaserade. Det betyder att de enda pengar som kommer in i systemet (via skatt från de som jobbar idag) är de enda pengar som kan komma ut ur systemet. Det är statsfinansiellt stabilt, vilket är fantastiskt bra för staten och därmed också för de som förvärvsarbetar (inga svarta hål i budgeten som kan ge skattechock).

Motsatsen till premiebaserat är förmånsbaserat, där lovar man en viss nivå på pensionsutbetalningen (ATP var förmånsbaserat, och det blev som bekant ohållbart på bara några få decennier). Kan man inte förvalta pengarna så att den här nivån uppnås, får staten skjuta till pengar så löftet hålls. Jobbigt för statskassan den dag det är dags att betala, och börsen kanske kraschat eller det råder hög arbetslöshet så skatteintäkterna minskat. De flesta länder med ett pensionsystem har förmånsbaserat (Grekland kanske det mest kända exemplet på när det skiter sig, men även USA rullar växande pensionsskulder framför sig), vilket är ohållbart om man samtidigt vill hålla statsfinanserna städade. Det är därför meningslöst att gnälla om att Sverige har så dåliga pensionsutbetalningar, eftersom alla andra länder kommer få samma problem så snart de också gjort den oundvikliga övergången till premiebaserat pensionssystem.

I slutändan så har våra pensionärer det inte bra. Måhända stabilt statligt perspektiv, men vad spelar det för roll för när livet ekonomiskt som pensionär är i kraftig degeneration?
Citera
2016-04-02, 02:38
Medlem
Hassebosse47s avatar
Om vi inte haft MASSINVANDRING skulle jag gladeligen skatta 7200kr mer per år.
Oh wait, jag hade sluppit skatta så jävla mycket om vi inte hade MASSINVANDRING.

Citera
2016-04-02, 06:26
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson

Korrekt angående den sk garantipensionen vi har i Sverige och de som reglerar att den är stabil är bromsen i systemet som slår till och sänker om pengar inte räcker till i systemet.
Det som är bland det viktigaste med detta är att man måste förstå det egna ansvaret. Staten kommer garantera en viss summa, men den kommer vara riktigt låg efter som pengarna i systemet räcker inte annars.
Detta belyser hur viktigt det är att arbeta där det finns kollektivavtal och därmed avsättning till tjänstepension.
Vikten av det egna ansvaret! Ser man inte själv till att ha en buffert vid pension så är man utlämnad till vad man får.
Kommer bli en riktig jävla kalldusch för många! Man ser redan nu i tidningar hur folk gråter ut att efter arbetat ett helt liv inte få mer än xxxx i pension.
Ens eget ansvar! Glöm inte det!
Citera
2016-04-02, 06:51
Medlem
Westerncivfuckups avatar
Jag har alltid varit för högre skatter innan, men som det ser ut nu har jag fan tröttnat. Mina hårt förtjänade pengar är inte en gåva.
Citera
2016-04-02, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Då får man utgå från att du inte avser att utnyttja svensk sjukvård eller annan skattefinansierad service. Inga socialbidrag heller. Eller barnbidrag, förskola och skola om du skulle lyckas avla ett barn eller två. Annars är du en hycklare av värsta sorten som enbart tänker på den egna plånboken och tycker att "andra" ska betala för dina förmåner.

jag har betalat mer pengar i skatt än vad du har tjänat under din livstid grabben så kom jävlar inte här och snacka om hyckleri, jag har betalat in flera hundra procent mer än vad jag utnyttjar så jag kan med gott samvete gå till sjukhuset om det behövs.

hycklare är alla jävla politiker och svartskallar som använder upp alla pengar.
Citera
2016-04-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Noll.
Det är tur att man börjar bli bra på det här med att hitta saker man kan göra avdrag för.
Målet är ju att tillslut hamna så nära noll i skatt som möjligt efter utbetalningen av återbäringen är gjord.
Eftersom jag själv och mina anhöriga och de flesta jag känner redan betalar mera i skatt än vi får igen via välfärd och pension och annan samhällsservice, så vill jag sänka skatten och ta bort de utgifter som flyktingmottagning och liknande orsakar.
Framför allt genom omedelbart och långvarigt stopp för all flyktingmottagning och anhöriginvandring mm, tills vi har arbetat av fjolårets jätteinvandring och åstadkommit bättre PISA - resultat än länder som Danmark och Finland och Norge m.fl. och gjort så att alla kan bo och leva tryggt med lag och ordning i samtliga utanförskapsområden, men också genom att ta bort en masa förmåner, som infödd får man betala dyrt för tandvård mm, och man får sakta kvalificera sig för sjukpenning mm, och det kräv en hel del för att få ut numera (för infödda) ganska urvattnade socialbidrag.
Varför ska inte arbetslinjen gälla också för de som väller in i landet? Med kvalificering för att komma in i systemen, och restriktiv hantering av socialbidrag, osv?
Jag stödjer på intet vis våra politikers ambitioner att komma in i FN till priset av kostnaderna för en alldeles för stor flyktingmottagning. Humanitär stormakt utåt, kaos och usel demokrati med decemberöverenskommelser och liknande inåt, samt användande av metoder lånade från Stasi, KGB och SS m.fl mot oliktänkare inne i Sverige!
Citera
2016-04-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Korrekt angående den sk garantipensionen vi har i Sverige och de som reglerar att den är stabil är bromsen i systemet som slår till och sänker om pengar inte räcker till i systemet.
Det som är bland det viktigaste med detta är att man måste förstå det egna ansvaret. Staten kommer garantera en viss summa, men den kommer vara riktigt låg efter som pengarna i systemet räcker inte annars.
Detta belyser hur viktigt det är att arbeta där det finns kollektivavtal och därmed avsättning till tjänstepension.
Vikten av det egna ansvaret! Ser man inte själv till att ha en buffert vid pension så är man utlämnad till vad man får.
Kommer bli en riktig jävla kalldusch för många! Man ser redan nu i tidningar hur folk gråter ut att efter arbetat ett helt liv inte få mer än xxxx i pension.
Ens eget ansvar! Glöm inte det!

Även om man har tjänstepension blir det inte många kronor...
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in