Citat:
Finland har råd med 64st F35. Det går att operera F35 från vägbaser också. B och C versionerna skulle fungera utmärkt för detta. Även A skulle fungera för detta ändamål. Är bara en myt att man skulle behöva 3km landningsbana för att kunna operera F35.
Dessutom vill finnarna ha ett flyg som kommer vara teknologiskt relevant och opereras av tillverkarnationen tills åtminstånde mitten på 2060 talet. Hur relevant kommer Gripen vara då? Och tror ni ens själva att vi fortfarande flyger gripen då? Vi kommer antagligen själva börja ersätta Gripen E nån gång i början på 2040 talet. Gripen A höll i knappt 10 år. C modellen säger försvarsmakten själva blir irrelevant i mitten på nästa årtionde så den höll då i ca 20 år. Gripen E kommer år 2060 vara lika relevant som jaktviggen är idag. Under andra halvan av 2030-talet kommer 6e generationens stridsflyg börja dyka upp. Efter det så duger det inte med en upphottad relik från kalla krigets dagar.
Dessutom vill finnarna ha ett flyg som kommer vara teknologiskt relevant och opereras av tillverkarnationen tills åtminstånde mitten på 2060 talet. Hur relevant kommer Gripen vara då? Och tror ni ens själva att vi fortfarande flyger gripen då? Vi kommer antagligen själva börja ersätta Gripen E nån gång i början på 2040 talet. Gripen A höll i knappt 10 år. C modellen säger försvarsmakten själva blir irrelevant i mitten på nästa årtionde så den höll då i ca 20 år. Gripen E kommer år 2060 vara lika relevant som jaktviggen är idag. Under andra halvan av 2030-talet kommer 6e generationens stridsflyg börja dyka upp. Efter det så duger det inte med en upphottad relik från kalla krigets dagar.
Osäker på det, hur skulle de ha råd med det? Jag tvivlar inte på att F-35 har en bra start- och landningssträcka, det jag syftade på när jag sade det var problemet med underhåll, krav på hangarer etc.
SAAB är duktiga på att uppdatera sina produkter med mjukvara, Gripen är inget undantag. De sensorer och mjukvara som sitter i F-35 idag kommer inte heller vara relevant 2060. Framförallt tvekar jag till att den stealth F-35 besitter idag är relevant då. 6 generationens stridsflyg kommer antagligen plocka Gripen likväl som F-35 också. En "upphottad relik" är också hälften sant, bara för att de ser lika ut, så är det inte samma flygplan.