2018-12-23, 09:29
Medlem
flyer1s avatar
Från Fighter Sweep.com, svarskommentar efter artikel som jämför F16 med Gripen E skrivet av Avro Arrow..
The Saab proprietary data link that even current Gripens have is more advanced than NATO's Link-16. Now let's discuss some other serious omissions that are here. One is the Helmet-Mounted Display that is derived from the HMD of the Eurofighter Typhoon, already in use by current Gripens. This allows tremendous off-boresight missile capability. Furthermore, the EW suite is so potent that at Red Flag, even a Gripen-C WAS ABLE TO SNEAK UP ON AN F-22 Raptor! It was in gun range before the Raptor knew that it was there! If the ridiculously expensive and advanced sensors of an F-22 couldn't see it coming, how on earth would a Viper manage? Quite simply, it wouldn't because even the current Gripen has the Viper totally beat in the BVR aspect as well as WVR. This brings us to the differences in armament.
The Viper is still stuck using the old AIM-120 AMRAAM and AIM-9 Sidewinder missiles because the USAF refuses to use imported missil es and all of the US Government's money has been sucked dry by the horrendously-mismanaged F-35 program, leaving no money to pay Raytheon or Rockwell to develop a newer and more competitive air to air missile. The Super Gripen possesses no such handicap as the current Gripen-C has IRIS-T missiles on its wingtips and is the first fighter to have the state of the art Meteor missile in full operation. In fact, the Meteor was developed on a Gripen! The Meteor will be many times more effective than the AMRAAM, scoring BVR kills before the Gripen even has to show off is lethal WVR capabilities. The funny thing is, the Meteor is less than half of the equation. The IRIS-T is what makes the Gripen REALLY scary.
The IRIS-T is the most advanced and dangerous IR-tracking missile in the world. I hesitate to call it an air to air missile because some geniuses in Norway fiddled with the software and changed it from an air to air missile to an all-purpose missile akin to those in the Ace Combat series of video games. Now, the IRIS-T can lock on to ANYTHING with a heat signature using the off-boresight capability of the Cobra HMD. This missile can lock on to an enemy aircraft, building, ship, vehicle and even incoming enemy air to air missiles. The high-explosive, fragmentation warhead armed with a proximity fuse is an extremely effective missile-shield. This is something that not even the newest AIM-9X can do and is an obvious game-changer when it comes to aerial combat. The Viper is in serious trouble here.
A couple of other aspects of the Super Gripen that the Viper cannot match are the logistics and cost considerations. While not technically relevant in a one on one engagement (which the Viper would most likely lose anyway), they are EXTREMELY relevant in a war scenario, the scenario that these planes are theoretically designed for. On the logistics side, the Super Gripen will require far less maintenance than the Viper, allowing for a higher rate of availability for sorties. The short-field performance of the Gripen allows it to operate from 500m of jagged, Swedish snow-covered road, serviced from the roadside with a full engine swap taking about an hour with one officer and five enlisted men. With cost considerations, the Gripen-C currently costs only about US$7,000/HR to operate while the JAS-39E Super Gripen will cost less, around US$4,700/HR. This will mean better pilot training through a greater number of affordable training hours. The better-trained pilot's human equation is a HUGE advantage for the Gripen.
Citera
2018-12-23, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Furthermore, the EW suite is so potent that at Red Flag, even a Gripen-C WAS ABLE TO SNEAK UP ON AN F-22 Raptor! It was in gun range before the Raptor knew that it was there! If the ridiculously expensive and advanced sensors of an F-22 couldn't see it coming, how on earth would a Viper manage? Quite simply, it wouldn't because even the current Gripen has the Viper totally beat in the BVR aspect as well as WVR. This brings us to the differences in armament.

Jävligt intressant men knappast trovärdigt.
Citera
2018-12-23, 16:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

Tjeckerna hade inga problem att komma nära F22. I störd telekrigmiljö kan man inte lita på sin egen radarinformatio.

Sen använder man inte IR- AA robotar mot annat än flygplan eftersom stridsdelen är för liten mot t.ex. större båtar.
Citera
2018-12-23, 16:50
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
F22 över fientligt territorium lär inte åka omkring med radarn påslagen speciellt mycket då det är att signalera här är jag. Radartystnad ger stealth men också en viss blindhet. Försvarare kan förhoppningsvis få länk info om var F22 befinner sig från tex VHF radar, sen smyga sig närmare om de kan, då f22 supercruice:ar så de får ha flyt och hoppas f22 supercruice:ar åt deras håll. Supercruice betyder åka i överljudsfart utan att ha bränskeslukande EBK tänd.
Citera
2018-12-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tjeckerna hade inga problem att komma nära F22. I störd telekrigmiljö kan man inte lita på sin egen radarinformatio.

Sen använder man inte IR- AA robotar mot annat än flygplan eftersom stridsdelen är för liten mot t.ex. större båtar.

Mot större båtar ja, men mot mindre mål duger det gott. Förutsätter man en hög träffsäkerhet så kan man minska verkansdelen, jämför t.ex GBU-39. Däremot blir det ju en väldigt dyr "bomb", och har man räckvidden i åtanke ter det sig ganska dumt att använda dom som så. Oavsett så är väl bra att robotarna blir mer flexibla.

Gällande Red Flag så flyger man ganska ofta med kluriga profiler (exv. en sida har AWACS stöd och den andra får inte använda radar etc). Jämförelser därifrån blir intetsägande om man inte får ta del av omständigheterna.
Citera
2018-12-23, 20:13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Varför inte? F-22.ans och F-35.ans radar är begränsade till en 120 graders sektor rakt framför flygplanet och om Gripen kan hålla sig nära marken på vinkelrätt kurs mot F-22.ans radar och störsända, så har Gripen goda förutsättningar att intesynas och kan sedan (så snart den kommer utanför F-22.ans radarkon) gå in radartyst bakifrån, utan att F-22 har någon sensor som kan upptäcka den.

Om F-22 skulle ha en vridbar AESA (som Gripen E och Typhoon med 200 graders söksektor), eller ett IRST-system (som Gripen E, Eurofighter, Rafale, J10B, J-20, Su-27/30/33/35, MiG-31, Su-57, F-16E/F, F-15K, F-14D- F/A-18 E/F) så skulle det vara mycket svårare för Gripen att gömma sig på låg höjd och skulle F-22 ha en modern jaktlänk som fungerar ihop med resten av flygplansflottan eller ett IRST-system likt EODAS (F-35) eller DAS (J-20) så skulle det vara mycket svårare att smyga på F-22 bakifrån. Som det är nu, så har F-22 ett länksystem som är unikt för F-22, så F-22 kan bara se vad som är bakom kärran om en annan F-22.a söker av den sektorn.
Citera
2018-12-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Varför inte? F-22.ans och F-35.ans radar är begränsade till en 120 graders sektor rakt framför flygplanet och om Gripen kan hålla sig nära marken på vinkelrätt kurs mot F-22.ans radar och störsända, så har Gripen goda förutsättningar att intesynas och kan sedan (så snart den kommer utanför F-22.ans radarkon) gå in radartyst bakifrån, utan att F-22 har någon sensor som kan upptäcka den.
Er det noe jeg er sikker på så er det at ikke noen av oss vet alle sensorer som F-22 er utstyrt med, og hvilke egenskaper de har. Som f.eks hvilke spesifikasjoner som AN/AAR-56 MLD har, og hva den kan bidra med i situasjonen du setter opp.
F-22 gjennomgår for tiden også en omfattende MLU som vel skal være ferdig i 2021.
Citera
2018-12-24, 03:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Varför inte trovärdigt?

Att en jämförelse mellan Gripen E och F-16 Block 70 utfaller till Gripens fördel är inget konstigt.
Citera
2018-12-24, 03:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Varför inte trovärdigt?

Att en jämförelse mellan Gripen E och F-16 Block 70 utfaller till Gripens fördel är inget konstigt.

Nu jämförde jag inte Gripen med Falcon/Viper men för all del, katt och råttaleken med sensorer och EW och BVR är oemotståndligt intressant för oss som inte är fullt invigda i ämnet.

Edit, mitt inlägg handlade mest om att F-22 lär vara världens mest avancerade jaktplan [air supremacy] och kände lite tvivel när jag läste att ett lågbudgetplan (som Gripen faktiskt är) lyckas smyga sig inom skotthåll (bra gjort).
Senast redigerad av Rouen 2018-12-24 kl. 04:00.
Citera
2018-12-24, 04:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nu jämförde jag inte Gripen med Falcon/Viper men för all del, katt och råttaleken med sensorer och EW och BVR är oemotståndligt intressant för oss som inte är fullt invigda i ämnet.

Edit, mitt inlägg handlade mest om att F-22 lär vara världens mest avancerade jaktplan [air supremacy] och kände lite tvivel när jag läste att ett lågbudgetplan (som Gripen faktiskt är) lyckas smyga sig inom skotthåll (bra gjort).

Artikeln handlar om en jämförelse mellan Gripen E och F-16 Block 70.

F-22 är nog inte så totalt osårbar som en del kanske tror.
Citera
2018-12-24, 05:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Artikeln handlar om en jämförelse mellan Gripen E och F-16 Block 70.

F-22 är nog inte så totalt osårbar som en del kanske tror.

Du har säkert rätt men det här var det jag reagerade på varav mitt inlägg;

"Furthermore, the EW suite is so potent that at Red Flag, even a Gripen-C WAS ABLE TO SNEAK UP ON AN F-22 Raptor."

Om man tänker på bang for the buck per plan med driftskostnader och all elektronik och sensorer så anser jag ovanstående vara anmärkningsvärt och en anledning till fortsatt diskussion angående stealths (F-22) fördelar.

Men som sagt, jag är novis och räknar med att bli tillrättavisad omgående av mer kunniga i ämnet .
Senast redigerad av Rouen 2018-12-24 kl. 05:21.
Citera
2018-12-24, 05:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Du har säkert rätt men det här var det jag reagerade på varav mitt inlägg;

"Furthermore, the EW suite is so potent that at Red Flag, even a Gripen-C WAS ABLE TO SNEAK UP ON AN F-22 Raptor."

Om man tänker på kostnaderna per plan med driftskostnader och all elektronik och sensorer så anser jag ovanstående vara anmärkningsvärt och en anledning till fortsatt diskussion angående stealths fördelar.

Men som sagt, jag är novis och räknar med att bli tillrätavisad omgående av mer kunniga i ämnet .

Stealth blir mer och mer tveksamt. Det är naturligtvis bra att ha stealth men det är numera bara en bra egenskap bland alla andra bra egenskaper. "Stealth äro icke alena saliggörande".

Och visst är Gripen lågbudget men det är IKEA också. Vad gäller IKEA så har man jämfört det företagets produkter med liknande, flera gånger dyrare, produkter i "fina butiken": När det gällde funktionalitet och prestanda så fanns ingen skillnad.

Skillnaden mellan Gripen och stormakternas plan är att Gripen är mindre med de för- och nackdelar som detta innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in