2008-01-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Ja, det stämmer - för driftkostnaderna minskar med en modernare AESA-radar, precis som med en modernare motor baserad på modernare teknik.

Du skrev: "
Och hur ska en uppgraderad radar minska flygplanets hela radarsignatur ?". Vilket jag aldrig påstått, men den minskar RCS framifrån ( där den redan är låg).

Och då blir min fråga hur mycket mindre kommer det medföra...det måste väl vara som en piss i havet...förövrigt..så kostar det väl en hel del att uppgradera till AESA så någon direkt vinst kan den väl inte medföra.snarare tvärt om ?
Citera
2008-01-17, 14:24
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Och då blir min fråga hur mycket mindre kommer det medföra...det måste väl vara som en piss i havet...förövrigt..så kostar det väl en hel del att uppgradera till AESA så någon direkt vinst kan den väl inte medföra.snarare tvärt om ?
En modern AESA-radar ökar kapaciteten så mycket så att det är värt uppgraderingskostnad, det anser i alla fall Israel och USA som uppgraderar äldre flygplan.
En modern AESA-radar har också längre "Mean time between failures ", och ökar därmed tillgängligheten på flygplanet.

Så länge som Gripen saknar AESA så tycker du säkert att det är en onödig detalj på ett modernt stridsflygplan.....
Citera
2008-01-17, 14:39
Medlem
Citat:
En modern AESA-radar ökar kapaciteten så mycket så att det är värt uppgraderingskostnad, det anser i alla fall Israel och USA som uppgraderar äldre flygplan.
En modern AESA-radar har också längre "Mean time between failures ", och ökar därmed tillgängligheten på flygplanet.

Så länge som Gripen saknar AESA så tycker du säkert att det är en onödig detalj på ett modernt stridsflygplan.....

Absolut inte Gripen kommer säkert även i framtiden utrustas med det.
Råder inga tvivel om AESA:s fördelar.

Men det var inte svar på frågan...utan ännu ett blanda ihop korten
Citera
2008-01-17, 14:57
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Absolut inte Gripen kommer säkert även i framtiden utrustas med det.
Råder inga tvivel om AESA:s fördelar.

Men det var inte svar på frågan...utan ännu ett blanda ihop korten
Jag har inte blandat ihop korten......
En Modern AESA-radar resultat till ökad tillgänglighet, minskade driftkostnader, samt ger flygplanet lägre RCS framifrån.

En modern motor bidrar även med lägre driftkostnader, och uppgraderar man äldre flygplan så man får en gemensam motortyp så minskar även kostnaderna.
Citera
2008-01-17, 15:09
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:

Bättre att ställa flygplanen i förråd, för kommande behov.
Det var det man gjorde, det var en jäkla massa 2000 som stod i en hangar i Arizona. Dessa plan har man nu tagit ut och börjat använda.
Citera
2008-01-17, 15:31
Medlem
Citat:
En Modern AESA-radar resultat till ökad tillgänglighet, minskade driftkostnader, samt ger flygplanet lägre RCS framifrån.

En modern motor bidrar även med lägre driftkostnader, och uppgraderar man äldre flygplan så man får en gemensam motortyp så minskar även kostnaderna.

Så du menar att dessa uppgraderangar av F-16 (vilket inte kan bli så många i antal som kommer få denna status) kommer generera både billigare driftskostnad och bättre RCS än Gripen ?

lite OT
Och med tanke på problemen som finns med F-15 just nu så tror jag nog att uppgraderingar av F-16 inte kommer ske i direkt närtid ,kostnaden för dessa reparationer är ju så pass dyra att takten på F-22 riskerar att sänkas i närtid.
Citera
2008-01-17, 16:21
Bannlyst
Citat:

källa?.........
Citera
2008-01-17, 16:41
Medlem
humperdicks avatar
Det går inte att bygga bort F16:s driftkostnad så den blir lägre än Gripens.
Citera
2008-01-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Det går inte att bygga bort F16:s driftkostnad så den blir lägre än Gripens.

Det var dit jag ville komma med...
Men av någon anl kommer det bara massa annat runt om svar ..
Citera
2008-01-17, 17:41
Medlem
dags att byta ut gammalt

http://www.gripen.com/en/MediaRelations/News/2008/080117_ch_rfp.htm

Fler som ser Gripen som en intressant produkt

Manne Koerfer, Sales and Marketing Director for Switzerland, is confident that Gripen International will present a very attractive offer to Switzerland.

“The Gripen team is delighted to be invited to submit a bid to meet Switzerland’s future ‘Tiger’ combat aircraft requirements. Gripen is the most cost effective multi-role fighter aircraft available on the market and in addition, has a very low life cycle cost which is of crucial importance for the total service life cost. I am certain that Gripen will meet, or exceed, all the Swiss requirements”.
Senast redigerad av Hansol 2008-01-17 kl. 17:44.
Citera
2008-01-17, 17:52
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Det var dit jag ville komma med...
Men av någon anl kommer det bara massa annat runt om svar ..
Vissa debattörer har problem med att vara objektiva när det gäller materiel tillverkad i USA.
Citera
2008-01-17, 18:35
Medlem
Schweitz..?...vilket antal kan vara aktuellt för dom?

Undra vad det blir för motköp ifall affär bli av....blockchoklad kanske..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in