Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Nja, nu hamnade vi lite utanför. I debattens hetta drog det kanske iväg lite grand. Jag är inte sämre än att jag kan be om ursäkt för att jag uppfattades som hånfull. Sorry för det!

(Det var väl ett svar på att du "skrävlade" om att du läst så mycket kanske.)
Du har fel när det gäller FVRF (vad står det för?) och jag tror ganska få skulle beteckna mig som ungdom längre....inte ens min fru (sedan några decennier).
Om man hänvisar till uppgifter som finns att läsa på tex Försvarets hemsida är det ju trevligt om man ger en länk så att fler kan läsa detta. Det är även kutym att göra detta.
Nå.
Angående hjälmsikten så är det naturligtvis så att det tillför en plusfaktor, särskilt på plan som med detta får tillgång till ny beväpning. Nu är det också så att de flesta moderna plan (tex 39) har mjukvara som sköter vapensystemens inriktning och låsning och föraren behöver i princip bara bekräfta att det verkligen är lede fi systemet låst på, välja vapensystem och "trycka av". Sedan sköter radar+datorer+roboten resten. Du har ju TI redan med presentation av det mesta att veta och lite annat med så nyttan av hjälmsikte i just det avseendet kanske är större på äldre generationers flygplan men mindre utvecklad automatik.
Gripen är ett plan som du efter ca 3 timmars introduktion på backen skulle kunna starta, flyga en sväng och landa. Det är faktiskt svårare att flyga en vanlig Cessna 172 (talar av egen erfarenhet). Detta för att föraren skall kunna koncentrera sig på sin uppgift. Det där känner du till.
Alltså är hjälmsikte en plusfaktor men inte avgörande på något sätt och förändrar inte i grunden förhållandena mellan olika vapensystem. Man får tillgång till några modernare robotar och i vissa fall höjer det stridsvärdet relativt mycket (på vissa plan) och i vissa fall marginellt. Men - det viktiga är väl att om andra flygvapen inför en robot som kräver hjälmsikte så kommer 39 också att utrustas med den optionen, inte minst för att få vara med i matchen när det gäller försäljning och framtida beväpning.
Att vara fler än en person i planet har också förkastats av personella skäl, flygplanets dator kan sköta allt som navigatören/andrepiloten/radarkillen gör och Sverige var föregångare även på detta område med 37 (och andra följer efter). Onödigt att vara två i varje plan.
Din hånfulla attityd startade
innan jag skrev att det var nästan 300 sidor i sammanfattningen av FB2004. Men nu glömmer vi det och försöker vara seriösa

.
FVRF betyder
FlygvapenFrivilligas Riksförbund och är en av försvarets frivilliga försvarsorganisationer - det borde man veta om man har militäranknytning, eller arbetar i Flygvapnet.....
Jag har länkat till källor förut som då i princip blivit idiotförklarade av vissa personer. Jag presenterade framtidens organisation för att visa hur urholkat det har blivit, själv så använder du inte så många länkar till källor ( trots ditt budskap i din profil.....), men för intresserade så finns en PDF om FB2004 här:
http://www.regeringen.se/sb/d/4416/a/30463
Jag tror de flesta moderna flygplan som tex F-15,F-16 och F/A-18 mm har liknande funktion som JAS 39 Gripen har där man kan använda flygplanets datorer för låsning av sina IR-robotar och AKAN i luftstrid.
Men datorerna får info från radarn som ser i huvudsak framåt, och ett flygplan som befinner sig snett bakifrån kan snabbt ändra läge pga det fientliga eller egna flygplanets plötsliga undanmanövrar ( informationen i datorerna stämmer då inte).
I en sådan situation kan man med hjälmsikte skjuta ned det fientliga flygplanet om man får visuell kontakt. Då kan man även utnyttja prestandan på den nya generationens IR-jaktrobotar med sina extrema kurvtagningsförmågor.
Att man på vissa moderna flygplan har en speciell vapenoperatör som på tex F-15E och Israeliska F-16I ( F-16D block 52) och F-16D Block 40, är i första hand för använding av olika attackvapen. Skulle kanske passa bra på Flygvapnets Gripen vid användning av TV-styrda AGM-65A/B Maverick, så att piloten slipper flyga med Autopilot när han ska styra sin robot. De måste vara få moderna Flygvapen som fortfarande använder de äldsta versionerna av Maverick.
Sedan vet jag inte om vapenoperatören på Israeliska F-15I och F-16I mm även har hjälmsikte och förmåga att skjuta Python 4 och 5, i så fall borde de flygplanen vara mycket otrevliga för fientliga flygplan i luftstrid.