2007-10-11, 22:23
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Flygvapnet har mycket ont om FLIR-kapslar, det kan man inte direkt säga om de Amerikanska flygstridskrafterna.
Vilket kan bero på att USA är en supermakt med enorma resurser, mitt förslag är ett du flyttar till USA eller Israel så du kan vara förvissad om att du blir försvarad av ett så högteknologiskt flygvapen som möjligt, hoppas du redan är gift för kvinnorna är ganska fula i USA och Israel.
Citera
2007-10-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Gripen kan få AESA-radar till år 2012, då för nytillverkade flygplan eller för uppgraderingen av befintliga flygplan.

Gripen Demostratorn kommer flyga AESA långt innan 2012
Citera
2007-10-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Det är en F-414 E som kommer användas

Naturligtvis är det GE F-414 -400 som kommer användas ..rätt ska vara rätt
Citera
2007-10-11, 22:28
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Indiska myndigheter har sagt att man räknar med en budget på ca 10 mdr USD

now we´re talking.. det låter bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_MRCA_Competition

tror iofs indien väljer rafale, dom verkar inte gilla usa-produkter och gripen har en hel del tydligen.
Citera
2007-10-11, 23:08
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
dom verkar inte gilla usa-produkter och gripen har en hel del tydligen.

Inte mer än indiernas egna Tejas.
Båda har GE F404-motorer.

Gripens problem är snarare att det är för snarlik Tejas.

Fast det har ju inte hindrat indierna förrut.
T.ex. utveckla den egna Arjun själva under en evighetsperiod
och sedan köpa in både Arjun och T-90,
eller att köpa in MiG-23, MiG-27, MiG-29, Jaguar och Mirage 2000
inom en tioårsperiod.
Citera
2007-10-11, 23:13
Medlem
><((((°>s avatar
jag tycker rafale om nåt är lik jas, bara att den har 2 motorer.
Citera
2007-10-11, 23:23
Medlem
Pandemoniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
jag tycker rafale om nåt är lik jas, bara att den har 2 motorer.

Skillnaderna är väl något större än så. Rafale väger t.ex. över 24 ton när den trallar iväg stridsladdad. Gripen flyger iväg med en massa på 14 ton. Dessutom är ju Rafale byggt för att vara hangarfartygsbaserat.
Citera
2007-10-11, 23:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Gripen Demostratorn kommer flyga AESA långt innan 2012
Har jag påståt något annat eller? Men 2012 kommer den kunna vara operativ om den beställs.
Citera
2007-10-11, 23:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Vilket kan bero på att USA är en supermakt med enorma resurser, mitt förslag är ett du flyttar till USA eller Israel så du kan vara förvissad om att du blir försvarad av ett så högteknologiskt flygvapen som möjligt, hoppas du redan är gift för kvinnorna är ganska fula i USA och Israel.
Om jag är gift eller ogift har nog inte så mycket med FLIR att göra eller .

Faktum är att Flygvapnet till för några år sedan helt saknade FLIR på sina Gripen. Taget från minnet tror jag man köpte in 24 st Litening kapslar.
Citera
2007-10-12, 06:56
Medlem
Flygvapnet har inte köpt in olika saker. Det betyder inte att det inte finns till Gripen om man vill ha det eller att det inte utprovats på Gripen.

Kunden beställer vapensystem, Saab levererar. Vad gäller radar så har värre saker testats länge och man ligger inte efter jänkarna i det avseendet. Hjälmsikten har ju funnits hos ryssarna länge.

Länksystemet var i JA37 bättre än jänkarnas nuvarande... och utvecklingen har ju inte stått still, vare sig innan eller efteråt.

Skilj bara på det som Flygvapnet beställer och det som FINNS. Inte minst på robotsidan har det funnits, finns och kommer att finnas mycket fina saker som absolut inte alltid beställs av Flygvapnet, men det är ju så det funkar ibland.

Svenska Flygvapnet har haft en mycket specifik uppgift vilket innebär att den materiel som köps in skall lösa den uppgiften och inte landa på hangarfartyg, bära kärnstridsspetsar, ha 3000km räckvidd mm mm mm.
Citera
2007-10-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Vad gäller radar så har värre saker testats länge och man ligger inte efter jänkarna i det avseendet.

[...]

Länksystemet var i JA37 bättre än jänkarnas nuvarande...

[...]

Skilj bara på det som Flygvapnet beställer och det som FINNS. Inte minst på robotsidan har det funnits, finns och kommer att finnas mycket fina saker som absolut inte alltid beställs av Flygvapnet

1.) Skulle man ha testat "värre saker" än AESA länge och därmed inte ligga efter jänkarna eller vad menar du? Jänkarna har AESA operativt i sitt Flygvapen, något man inte kan påstå om varken Sverige eller SAAB:s prototyper. För övrigt är AESA inte något särskilt ovanligt, det är den nya standarden, exempelvis ska britterna ha det i sina GR4 Tornado och om jag inte är helt fel ute har de redan provat det i en sådan kärra. Om Gripen överhuvudtaget ska vara konkurrenskraftigt måste även Gripen ha en sådan radar. Det är inget stort trumfkort för Gripen, det är helt enkelt ett måste.

2.) Kan man ju diskutera. Link 16 ska vara något begränsad då den endast kan överföra cirka 1 megabyte data per sekund, men å andra sidan menar du att man hade ett bättre länksystem i JA37? För övrigt är Northrop Grumman, Lockheed Martin och L-3 Communications på gång med en WiFi till F-22A Raptors AESA-system och då snackar vi överföring av 548 megabyte per sekund, eller mottagande av data med 1 gigabyte per sekund. Av någon anledning har jag en känsla av att Gripen inte kan matcha detta...

3.) Vad har funnits, finns och kommer att finnas på robotsidan som har provats till Gripen men som Flygvapnet inte kommer beställa?
Citera
2007-10-12, 12:20
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
...på gång med en WiFi till F-22A Raptors ...
Kan någon förklara för mig varför man ens nämner Raptor och Gripen i samma diskussion? Det är ju inte direkt så att de är konkurrenter på något vis..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in