2014-12-17, 13:37
Medlem
Det gäller ju int bara Strf 90 och Strv 122 utan massa andra grejer.

Anledningarna till att man inte gjort så kan ju vara flera.

Baltländerna kanske inte varit intresserade.
Det vore för logiskt och smart och därmed osvenskt.
Politiskt känsligt.
Man vill behålla stridsvagnar och stridsfordon i malpåse utifall att.
Enklare och mindre jobb att sälja exempelvis helikoptrar på den "öppna marknaden" istället för att krångla med en massa bilaterala avtal om support och underhåll.
M,fl..
Senast redigerad av Macke85 2014-12-17 kl. 13:40.
Citera
2014-12-17, 14:52
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan nog tänkas att baltländerna just nu tänker sig för innan man rustar sig alltför "farliga". Att Sverige skall avhända sig sig förrådsställd utrustning (gamla Gripen, 9040 eller 122) av den här klassen är nog inte att vänta sig, eftersom det trots allt är en strategisk reserv för Sverige.

Att vi vid invasionsförsvarets nerläggning rustade en brigad eller så, med avlagd IB77-utrustning är egentligen en annan sak. De förbanden är ju inte av aggressionsvärde.
Citera
2014-12-17, 22:41
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan nog tänkas att baltländerna just nu tänker sig för innan man rustar sig alltför "farliga". Att Sverige skall avhända sig sig förrådsställd utrustning (gamla Gripen, 9040 eller 122) av den här klassen är nog inte att vänta sig, eftersom det trots allt är en strategisk reserv för Sverige.

Att vi vid invasionsförsvarets nerläggning rustade en brigad eller så, med avlagd IB77-utrustning är egentligen en annan sak. De förbanden är ju inte av aggressionsvärde.

Kan bara instämma och tilllägga att Baltikum inte behöver tunga vapen utan mera stöd till att upprätthålla sitt gränsskydd i fredstid. I krig är nog Baltikum en mycket kort historia och behöver nog inte bry sig så mycket om anfallstrid.
Citera
2014-12-18, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Kan bara instämma och tilllägga att Baltikum inte behöver tunga vapen utan mera stöd till att upprätthålla sitt gränsskydd i fredstid. I krig är nog Baltikum en mycket kort historia och behöver nog inte bry sig så mycket om anfallstrid.

Just därför vore några Gripen permanent placerade i Baltikum helt rätt!
Citera
2014-12-18, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Frågan är om Baltländerna vill ha egna flygplan i dagsläget. Kanske tryggare att andra länder skickar dit sina kärror och tar incidenterna med det ryska flygvapnet?

Men frågan är berättigad, och jag har de senaste sex åren ungefär undrat varför Försvarsmakten exempelvis har en massa fullt fungerande Strf 90 och Strv 122 som bara står i förråd och samlar damm i väntan på skrotning.

Varför inte sälja av dessa till Baltländerna för ett mycket lågt kompispris och ta betalt för REMO och små uppgraderingar i stället? Har man ens försökt?

Det skulle minska ned på kostnaderna för lagerhållning, ge intäkter till staten och dessutom kanske ge några arbetstillfällen till industrin (samt sysselsätta pappersvändarna på FMV och FMX med "projektledning"). Dessutom skulle man stärka förmågan i Baltikum.. Win-Win för Sverige som jag ser det!

Skillnaden mellan vad Du och jag föreslår är att;
* Jag föreslår ett aktivt sätt för SAAB/Sverige, medan
* Du föreslår ett passivt sätt
Citera
2014-12-19, 09:55
Medlem
Grattis Saab!

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/4202411.svd

Citat:
Försvarskoncernen Saab har ingått ett avtal om support och underhåll av stridsflygplanet Gripen NG med det brasilianska försvarsdepartementets bolag Aeronautics Command, Comaer, skriver Saab i ett pressmeddelande.

Ordervärdet uppges vara 548 miljoner kronor.

Leveranserna planeras att utföras av Saab och brasilianska partnerföretag under perioden 2021-2026.

Avtalet är ett tillägg till höstens avtal om utveckling och produktion av 36 Gripen NG-plan till Brasilien och villkoras bland annat av flygplansleveranser.
Citera
2014-12-22, 21:02
Medlem
ZapDragons avatar
Hur många fullt beväpnade och bemannade JAS-39 Gripen kan svenska flygvapnet ha redo på startbanan med några veckors varsel? Som kan köra några dussin vändor vardera och fyra av allt de har?

Det finns väl hyfsat med lite äldre JAS-varianter under plastskynken men kanske är ont om piloter att spaka dem och skralt med missiler för att hänga under vingarna? Eller?

Hela logistik-kedjan, underhåll, flygledning m.m. skulle ha svårt att klara av ett sånt läge?

(Jag och en annan militärt okunnig vän spekulerade om möjligheter för att hyfsat snabbt höja försvarsförmågan)
Citera
2014-12-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZapDragon
Hur många fullt beväpnade och bemannade JAS-39 Gripen kan svenska flygvapnet ha redo på startbanan med några veckors varsel? Som kan köra några dussin vändor vardera och fyra av allt de har?

Det finns väl hyfsat med lite äldre JAS-varianter under plastskynken men kanske är ont om piloter att spaka dem och skralt med missiler för att hänga under vingarna? Eller?

Hela logistik-kedjan, underhåll, flygledning m.m. skulle ha svårt att klara av ett sånt läge?

(Jag och en annan militärt okunnig vän spekulerade om möjligheter för att hyfsat snabbt höja försvarsförmågan)

Tillhör din militärt okunnige vän en främmande makt, och är du hans verktyg till att spionera?
Citera
2014-12-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Tillhör din militärt okunnige vän en främmande makt, och är du hans verktyg till att spionera?
Så, så.
Hur många plan vi har är officiella siffror. Hur väl vi kan nyttja dem kommer att vara spekulationer även av de med god insyn. Och de kommer inte att avslöja något av vikt ändå.
Ingen främmande makt låter sig tro en anonym källa på ett diskussionsforum. Där krävs andra källor.
Citera
2014-12-22, 23:00
Medlem
ZapDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin

Haha, nej.. Ryssarna lär nog ha koll redan. Enligt wikipedia verkar vi ha runt 100 kärror men om de inte är hyfsat redo att användas i skarpt läge har de väl marginell avskräckande eftekt.

Tycker det verkar så fjuttigt när Sverige skickar typ 2 JAS med en näve ammunition till Gotland för att visa att vi är på hugget.

Enda gången jag sett en större mängd i luften var nog när de flög över skärgården till Victorias bröllop.

Jaja, om min fråga är känslig var det inte så noga, jag kan klara mig ändå.
Citera
2014-12-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZapDragon
Haha, nej.. Ryssarna lär nog ha koll redan. Enligt wikipedia verkar vi ha runt 100 kärror men om de inte är hyfsat redo att användas i skarpt läge har de väl marginell avskräckande eftekt.

Tycker det verkar så fjuttigt när Sverige skickar typ 2 JAS med en näve ammunition till Gotland för att visa att vi är på hugget.

Enda gången jag sett en större mängd i luften var nog när de flög över skärgården till Victorias bröllop.

Jaja, om min fråga är känslig var det inte så noga, jag kan klara mig ändå.
Kanske det verkar fjuttigt att skicka upp incidenten utan robotar men syftet med den är i fredstid inte att skjuta ned Fi utan endast för att markera.
Det sista vi vill ha är nedskjutna plan i fredstid, varken våra eller andras.
Det hela är bara ett spel för att endera leka psykologiskt eller för att signalspana.
Något som pågått ända sedan vk2 över Östersjön.
Citera
2014-12-23, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Kanske det verkar fjuttigt att skicka upp incidenten utan robotar men syftet med den är i fredstid inte att skjuta ned Fi utan endast för att markera.
Det sista vi vill ha är nedskjutna plan i fredstid, varken våra eller andras.
Det hela är bara ett spel för att endera leka psykologiskt eller för att signalspana.
Något som pågått ända sedan vk2 över Östersjön.
Självklart skall de vara skarpt beväpnade. Och ser vi 2 st möter vi upp med 4.
Inget jävla mjäk som omvärlden skrattar åt. Gärna buzza dom eller vad ni kallar det om de kommer för nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in