Flygvapnet har nyss deltagit i en Nato-övning Mace xvi i slovakien som främst handlade om elektronisk krigsföring mm.
Det ryktas om att det gick bra för Gripen, speciellt det att man fick flyga mer än planerat eftersom en del av de andra länderna hade tekniska problem med sina plan.
USA lär väl trycka på Bulgarien 12st uppsminkade F-16C/D med lång gångtid i bagaget. Dessa lär väl Bulgarien sen få betala 1,5 miljarder euro för allt som allt.
Då lär väl i och för sig Bulgarien om man ska va rättvis få med en massa Mk.82 bomber,och en uppsättning Sidewindermissiler och övningsutrustning samt markutrustning till flygplanen, och pilotutbildning i USA m.m.
Senast redigerad av Macke85 2014-10-07 kl. 12:04.
USA lär väl trycka på Bulgarien 12st uppsminkade F-16C/D med lång gångtid i bagaget. Dessa lär väl Bulgarien sen få betala 1,5 miljarder euro för allt som allt.
Då lär väl i och för sig Bulgarien om man ska va rättvis få med en massa Mk.82 bomber,och en uppsättning Sidewindermissiler och övningsutrustning samt markutrustning till flygplanen, och pilotutbildning i USA m.m.
+ en klapp på axeln och orden "och om någon bråkar så är ni alltid vår vän hälsa dom det"
Rykten säger att Argentina är eventuellt intresserade av att köpa 24st Gripen NG.
Detta skulle vara ett led i ett samarbete mellan Argentina och Brasilien.
Citat:
(San Pablo, Brasil).- El Gobierno nacional decidió iniciar una
negociación con la administración de Dilma Rousseff para la adquisición
de 24 aviones Saab Gripen dentro del programa denominado FX 2 que
concretó Brasil para dotar a la Fuerza Aérea brasileña (FAB) con esos
aparatos de 4° generación.
Sao Paulo, Brasilien) .- Regeringen beslutade att inleda en förhandling
med administrering av Dilma Rousseff att förvärva 24 Saab Gripen i programmet
kallas FX 2 materialiserad Brasilien för att det brasilianska flygvapnet (FAB) med
dem 4: e generationen apparat.
Citat:
Hoy los representantes de los dos gobiernos firmarán en San Pablo
una Declaración Conjunta ratificando la intención de Argentina de sumarse
a la renovación de la flota de cazas interceptores iniciada por Brasil. Este
proyecto de mediano plazo por el que se sustituirán los vetustos Mirage
de la Fuerza Aérea Argentina se vincula con el avance en la complementación
e integración de la industria aeronáutica lograda a partir de la incorporación
de la Fábrica Argentina de Aviones (FAdeA) al proceso de construcción
del avión de transporte KC 390 diseñado por Embraer para la FAB.
La iniciativa apunta a dar una solución a la necesidad del país de contar con
aeronaves supersónicas adecuadas para el control aeroespacial, en conjunción
con el sistema de vigilancia radar que brindan los equipos de detección de largo
alcance desarrollados por el INVAP, denominado Radar Primario Argentino
Citat:
Saab Gripen NG är 4: e generationen.
(Sao Paulo, Brasilien) .- Regeringen beslutade att inleda en förhandling med administrering av Dilma Rousseff att förvärva 24 Saab Gripen i programmet kallas FX 2 materialiserad Brasilien för att det brasilianska flygvapnet (FAB) med dem 4: e generationen apparat.
Idag representanter för de två regeringarna undertecknade i San Pablo en
gemensam förklaring bekräftar avsikten att Argentina för att gå med i
förnyelsen av jaktplan lanserades av Brasilien flotta., Detta medelfristiga
projekt som kommer att ersätta den förfallna Force Mirage Air Argentina är
kopplat till framsteg i komplettering och integrering av flygindustrin som gjorts
införliva Argentina Aircraft Factory (Fade) till processen att bygga KC 390
transportplan designad av Embraer för FAB.
Initiativet syftar till att ge en lösning på landets behov av adekvat övervakning
med stridsflygplan, i kombination med radarövervakningssystem utrustning som ger
lång räckvidd upptäckt utvecklats av Invap kallade primärradar Argentino.
En fråga på det är vad Storbritannien kommer att säga om det?
Jag har för mig att de har blockerat tidigare försök från Argentina att
införskaffa nya stridsflygplan?
Förövrigt så känns det som att detta eventuellt bara är början då det i alla fall
(det står det iofs i artikeln också) tidigare har ryktats om intresse från bl.a. Chile och Peru.
Senast redigerad av BleAivano 2014-10-21 kl. 20:55.
Rykten säger att Argentina är eventuellt intresserade av att köpa 24st Gripen NG.
Förövrigt så känns det som att detta eventuellt bara är början då det i alla fall
tidigare har ryktats om intresse från bl.a. Chile och Peru.
For det første er det overraskende at Brasil vil være med noe slikt, men ting endrer seg.
Det stemmer at England la press på Spaina som var i ferd med å selge fly til Argentina, men det største hinderet har nok vært økonomien. Argentina har mer eller mindre vært konkurs i flere 10-år.
De kjøpte 18 stk gamle Kfir Block 60 fra Israel tidligere i år.
(det står det iofs i artikeln också) tidigare har ryktats om intresse från bl.a. Chile och Peru.
Jag tror att Storbritannien har rätt mycket att säga till om faktiskt om de känner för det eftersom BAE systems och SAAB är så involverade. Däremot tror jag inte de gör det. Om de vill "stoppa" argentina från att bli för starka så tror jag de fokuserar på vapensidan istället, vilka missiler som får förvärvas.
Flygvapnet har nyss deltagit i en Nato-övning Mace xvi i slovakien som främst handlade om elektronisk krigsföring mm.
Det ryktas om att det gick bra för Gripen, speciellt det att man fick flyga mer än planerat eftersom en del av de andra länderna hade tekniska problem med sina plan.
Gripen är ett bra flygplan så det skulle inte förvåna mig.
Här är en artikel från i somras när dom var och tränade i UK med RAFs T&E trupp.
Citat:
...
When asked how the Gripen compared to Typhoon, “Spotter” was typically pragmatic. Whilst he stressed it was not a major test point, he was happy that the Gripen, with its small visual signature, was a formidable opponent and hard to see in air combat. He acknowledged that with less thrust than the Typhoon, energy management was a challenge in combat situations but that, if forced into a slow speed fight, the Gripen could hold its own. With similar turn performance often it would be the skill of the pilot which determined the outcome.
Utan att ta till överdrifter så är Jas riktigt bra, helt klart top 3 inom det den skall göra.
Resten av planen där ute är som stora lador jämfört, vi är väl det andra landet som har egen "landskod" eller vad kallades det för?
Alltså, det datorprogram som KTH utvecklade som såldes delvis till Kina, det säger ju en del om hur faktiskt avancerat programmet är samt hur bra Jas är, men det ska väl komma en ersättare?
Va ett tag sen jag hade koll på det där, även en vän var flygmek på Jas för herrans år sen, redan då berättade han om hur bra planet var, nu talar jag om 15-20 år sen.
Det låter lovande. Jag undrar dock lite över upplägget eftersom det är Brasilien som säljer till Argentina, vilken del har SAAB i det hela?
Sen så är ju Argentinas ekonomi katastrof just nu så man undrar ju lite.
Men om detta stämmer så lär ju Brasilien skriva på när som helst och då är det inte långt ifrån att även t.ex. Chile som är ett av dom ekonomiskt starkaste i Sydamerika hakar på senare också när det är dags för dom att uppgradera.