Citat:
Ursprungligen postat av
Brunkeberg
Läs vad jag har skrivit, har aldrig påstått att vi ska köpa in F-35.
Jag läser vad du skrivit, och du har svarat ang. F-35 att svenska skattebetalare inte behöver betala för F-35, med detta antar jag att du implicit menar utvecklingskostnaderna. Menar du att exempelvis LM och USA står för utvecklingsnotan och sedan drar av den på styckpriset för övriga köpare? Självklart kommer utvecklingskostnaderna som numera uppgår till knappt 400 miljarder dollar avspeglas i priset på maskinen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brunkeberg
Under de här 20 åren så har det sålts mängder av andra flygplan, som tex F-16 och F-18.
kommande 20 åren så kommer det totala antalet stridsflygplan som säljs i världen knappast bli högre än för de 20 åren som varit.
Vad vill du ha sagt med detta? Jag tolkar det som skepsis till export vilket jag kan förstå, dock är det rimligt att anta viss exportframgång.
Klart som fan är att Gripen E handlar om industristöd, samtidigt vore det vansinnigt att inte satsa på Gripen E (om premissen är att vi ska ha ett toppmodernt flygvapen). Det är också rimligt att anta att det ger spill-over effekt >1 (givet SAAB's track record). Att behålla och öka kompetensen inom detta högteknologiska område är nog viktigare än många tror.
Inköp av Rafale/Typhoon/F-35/annat och nedläggning av SAABs's Gripenverksamhet skulle resultera i en enda stor spill-out effekt och ett för ändamålet sämre flygplan.
Länk till artikel om studien som anger spill-over till drygt till 2.6 x (en annan mindre omfattande studie hade siffran 1.2) investerade pengar.
Att regeringen inte finansieriar det här på ett trovärdigt sätt samt att det med stor sannolikhet drabbar den redan skadeskjutna armén och marinen, är givetvis horribelt. Under givna finansiella ramar vettekatten om inte 100 Gripen C är bättre, sett över försvaret som helhet.