2012-08-26, 09:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Viggen vapensystemet var ju kompetent på analogplanens tid. Inget fel med det.

Jag föreslår för övrigt att glömma planen och börja tänka på vapensystem.

Det som var speciellt, var ju att Gripenproduktionen började genast när de sista Viggenplanen hade rullat ut från tillverkningslinjen. Om det skulle ha skett på försvarets villkor, skulle Viggensystemet ha tjänat en lägre tid. Så som det skedde, är ju klart ett bevis för att industristöd var ett starkt motiv för den forcerade tidtabellen.

Det som är lite tveksamt med vapensystemet Hripen, är ju att koceptet var en lätt vapenplattform, som skulle kunna fungera från ett antal distributerade baser under krigstid och utföra korta men många uppgifter mot en luftburen motståndare som flyger långt i från, eller mot fiendefartyg/pansarkolonner. Jag har förstått att förmågan till de distribuerade baserna har sparats bort, vilket betyder att vapensystemet numera opererar i andra förhållanden än de planlagda.

Jag är helt övertygad att Grpensystemet kommer att vara ytterst kompetent då detaljen E/F levereras eftersom en nordisk företags/utvecklingskultur inom teknik är effektivare än vissa andra länders motsvarande kultur. Oavsett detta, är platformen en 4.5 G platform. Samtidigt är jag väldigt skeptisk til PAK-FA. Oavsett uttalanden som gjorts, strular rysk teknik. Visste ni annars att elledningarna och reläerna som finns i Mig-29, hittas även i Lada bilarna. Har ma en stor fabrik så har man en stor fabrik. Ryssarna var alltså först i COTS tänkandet. Nu är ju fabrikerna flera.

Man kan ju mycket väl tänka sig att några av de kravparametrar som var aktuelle 1980 tas bort, till exempel att vpl tekniker med ett års utbildning, fyra års paus och sedan efter att ha bytt från jeans till gröna kläder omedelbart skall kunna tanka, ladda och ge planen tillsyn på mer eller mindre tillfälliga baser (det kräver ett "utrustning skapat av genier för att användas av idioter" en användbar militärteknologisk maxim i de flesta sammanhang). Å andra sidan är ett flygvapen som kan nomadisera och gruppera på i stort sett alla hårdgjorda ytor (tänk vägar) mycket operativt värdefullt.
Citera
2012-08-26, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfs
Möpar av olika slag kan komma fram till att Gripen är olka bra prestandamässigt i olika situationer. Inga konstigheter. Det liggre i sakens natur. Men att hävda att Gripen är en industri- och samhällsekonomiskt sämre affär än hyllköp eller Viggen är ju rent utav... Iranskt. Skärp dig för fan.

Jag är övertygad om att vi hade haft kvar alla flottiljer och ett större luftförsvar om vi exempelvis satsat på Saab-38 och A-20 istället för att ha investerat i JAS-projektet. Vi hade kunnat köpa det jaktflyg vi behöver från hyllan om vi hade behövt modernisera flygvapnet. Det spelar för resonemanget ingen roll om Gripen är billigare än Viggen, de tusentals miljarderna som pungats för att få upp Gripen i luften gör Gripen oekonomisk sett till helheten.

Jag är ingen MÖP utan en skattebetalare.
Senast redigerad av RyttarVM1990 2012-08-26 kl. 12:30.
Citera
2012-08-26, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Gripen ansvarig för avvecklingen av folkhemmet? Avdelning: halmgubbar.

Nej, men det var i sig ett tecken på någonting osunt. Gripen var en djärv satsning som misslyckades stort. Att sedan Flygvapnet blev försvagat var en följd av satsningen. Exportframgångarna förverkligades aldrig. I ett inlägg ovan blev jag kallad MÖP men vad är inte MÖPIGT om att hålla ett misslyckat militär-industriellt projekt under armarna? Vi har inte ens råd att rusta eller flyga de Gripen vi har idag och då ska vi gå och köp nya samtidigt som vi ska betala ett annat land för att vara med på investeringen som leder till att Sverige äger ännu fler plan landet inte har råd att använda!?
Senast redigerad av RyttarVM1990 2012-08-26 kl. 12:28.
Citera
2012-08-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Jag är övertygad om att vi hade haft kvar alla flottiljer och ett större luftförsvar om vi exempelvis satsat på Saab-38 och A-20 istället för att ha investerat i JAS-projektet. Vi hade kunnat köpa det jaktflyg vi behöver från hyllan om vi hade behövt modernisera flygvapnet. Det spelar för resonemanget ingen roll om Gripen är billigare än Viggen, de tusentals miljarderna som pungats för att få upp Gripen i luften gör Gripen oekonomisk sett till helheten.

Gripen har varit en förlustaffär för försvaret, men för Sverige som helhet har gripenprojektet betalat tillbaka sig 2.6 ggr. Sverige har alltså tjänat pengar på Gripenprojektet.

Gripenprojektet har inte bara gett direkta export-inkomster genom sålda plan, utan har även bidragit till att få igån andra industrier så som Ericsson etc.

Hade vi spolat tillbaka tiden och skippat JAS så hade Sverige varit fattigare idag alltså. JAS-projektet är alltså extremt lyckat och Sverige har tjänat mycket på det
Citera
2012-08-26, 13:34
Medlem
Citat:
Nej, men det var i sig ett tecken på någonting osunt. Gripen var en djärv satsning som misslyckades stort. Att sedan Flygvapnet blev försvagat var en följd av satsningen. Exportframgångarna förverkligades aldrig. I ett inlägg ovan blev jag kallad MÖP men vad är inte MÖPIGT om att hålla ett misslyckat militär-industriellt projekt under armarna? Vi har inte ens råd att rusta eller flyga de Gripen vi har idag och då ska vi gå och köp nya samtidigt som vi ska betala ett annat land för att vara med på investeringen som leder till att Sverige äger ännu fler plan landet inte har råd att använda!?

Du skrev

Citat:
Om man skulle ta alla pengar som gått in i projektet från början så skulle vi kunna ha haft kvar alla nu nedlagda flygflottiljer. Vi skulle kunna ha haft tusentals Viggen, Draken och Lansen-plan till vårt förfogande vid eventuell krissituation. Glöm inte heller hur mycket orter och regioner fått betala socioekonomiskt genom åren när flygflottiljer lagt ned.

Säger dig datumet 9 november 1989 dig något?
Citera
2012-08-26, 13:47
Bannlyst
Citat:
Säger dig datumet 9 november 1989 dig något?

Självfallet. Men flottiljerna kunde ha varit kvar om projekten efter Viggen hade fullföljts. Gripen är ju en produkt av tiden innan murens fall och skulle således ha avvecklats till förmån för de billigare och mer passande 38an och A-20. Gå tillbaka tio år i tiden innan murens fall så ser du hur misslyckad nedläggningen av 38-projektet och A-20 verkligen var.
Citera
2012-08-26, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Gripen har varit en förlustaffär för försvaret, men för Sverige som helhet har gripenprojektet betalat tillbaka sig 2.6 ggr. Sverige har alltså tjänat pengar på Gripenprojektet.

Gripenprojektet har inte bara gett direkta export-inkomster genom sålda plan, utan har även bidragit till att få igån andra industrier så som Ericsson etc.

Hade vi spolat tillbaka tiden och skippat JAS så hade Sverige varit fattigare idag alltså. JAS-projektet är alltså extremt lyckat och Sverige har tjänat mycket på det

Jag delar inte den uppfattningen därför att flygvapnet har fått försämrad kapacitet. Gripen A, B och C står på marken, kostsamma att använda och bestycka. E/F kommer bara att öka kostnaderna.
Citera
2012-08-26, 13:52
Medlem
Citat:

Jodå. Ett luftförsvar baserat på lätta skol och attack-flygplan är ju jättebra idé. Varför inte ersätta automatkarbiner med flintlåsmusköter i samma veva?
Effekten att gå från JA37-systemet till 38 och 20-systemet är densamma.

Och så vill vi se en källa på att det har kostat "tusentals miljarder". Det är nämligen dem du bygger hela ditt resonemang på. Då har du givetvis en källa som styrker det

Och sen undrar jag var "tusentals Draken och Lansen" skulle komma ifrån? Jag tror du greppar siffror ur luften här.
Citera
2012-08-26, 13:57
Medlem
Citat:
Självfallet. Men flottiljerna kunde ha varit kvar om projekten efter Viggen hade fullföljts. Gripen är ju en produkt av tiden innan murens fall och skulle således ha avvecklats till förmån för de billigare och mer passande 38an och A-20. Gå tillbaka tio år i tiden innan murens fall så ser du hur misslyckad nedläggningen av 38-projektet och A-20 verkligen var.

Om man tror att val av flyplanstyg påverkar saker i det stora hela så överskattar man detaljer.

Det är givetvis orimligt att bibehålla sin förmåga efter det att fienden inte finns kvar och att skylla nedskrärningarna i försvarsbudget på Gripen är bara trams.

Och att dessutom ha "tusentals Viggen, Draken och Lansen-plan" i någon form av beredskap inte alls billigt utan bara slöseri med skattemedel. Och beredskap mot vem? Ryssen är minst tio år bort för att ens komma i närheten av det Sovjet var. Du menar att vi 2024 skulle skicka upp Lansen?
Citera
2012-08-26, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Jodå. Ett luftförsvar baserat på lätta skol och attack-flygplan är ju jättebra idé. Varför inte ersätta automatkarbiner med flintlåsmusköter i samma veva?
Effekten att gå från JA37-systemet till 38 och 20-systemet är densamma.

Och så vill vi se en källa på att det har kostat "tusentals miljarder". Det är nämligen dem du bygger hela ditt resonemang på. Då har du givetvis en källa som styrker det

Och sen undrar jag var "tusentals Draken och Lansen" skulle komma ifrån? Jag tror du greppar siffror ur luften här.

De tusentals miljarderna får jag fram genom att ta hänsyn till alla de tusentals ofinansierade åtagandena som svenska staten sitter på. Här talar vi tusentals miljarder i ofinansierade åtaganden som pensionsskulder. Dessa pengar finns inte därför att staten spenderar pengarna direkt och inte sparar. Gripen är ett projekt som skulle kunna sättas som symbol för detta förhållande. Gripen skulle aldrig ha utvecklats utan staten skulle ha sökt upp ett billigare alternativ eller helt avvecklat flygvapnet efter kalla kriget. Sedan förstår jag mig inte på varför du retar dig på mina rejäla skarvningar om tusental? De är symboliska för att visa hur långt MÖPar kan gå för att rättfärdiga investeringar i omöjliga skrytprojekt. De tusentals Draken och Lansen jag nämner är tydliga exempel på kapacitet som fanns inom räckhåll för staten och svensk industri.
Citera
2012-08-26, 14:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH

Försvaret är alltid en ekonomisk förlustaffär. Det är polisen och riksdagen också.

Det var en industripolitisk vinst och en utrikespolitisk vinst att utveckla Gripen, men de vinsterna är ju svåra att sätta siffror på i termer av miljarder kronor. Man kan ju dock säga att det var till fördel för Sverige - inte minst för landets rykte som industriland.

Som läget är nu - alltså att vi har planen plus den know-how som behövs för att bygga vidare på systemet - ja, då vore det snudd på tjänstefel att köpa något amerikansk schabrak från hyllan. Det skulle bli både sämre och dyrare.
Citera
2012-08-26, 14:02
Bannlyst
Citat:
Om man tror att val av flyplanstyg påverkar saker i det stora hela så överskattar man detaljer.

Det är givetvis orimligt att bibehålla sin förmåga efter det att fienden inte finns kvar och att skylla nedskrärningarna i försvarsbudget på Gripen är bara trams.

Och att dessutom ha "tusentals Viggen, Draken och Lansen-plan" i någon form av beredskap inte alls billigt utan bara slöseri med skattemedel. Och beredskap mot vem? Ryssen är minst tio år bort för att ens komma i närheten av det Sovjet var. Du menar att vi 2024 skulle skicka upp Lansen?

Ditt resonemang inbegriper logiken att vi år 2024 kan skicka upp Lansen. De tio åren bort är teorier och spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in