2013-06-11, 07:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Jag läser vad du skrivit, och du har svarat ang. F-35 att svenska skattebetalare inte behöver betala för F-35, med detta antar jag att du implicit menar utvecklingskostnaderna. Menar du att exempelvis LM och USA står för utvecklingsnotan och sedan drar av den på styckpriset för övriga köpare? Självklart kommer utvecklingskostnaderna som numera uppgår till knappt 400 miljarder dollar avspeglas i priset på maskinen.

Vad vill du ha sagt med detta? Jag tolkar det som skepsis till export vilket jag kan förstå, dock är det rimligt att anta viss exportframgång.

Klart som fan är att Gripen E handlar om industristöd, samtidigt vore det vansinnigt att inte satsa på Gripen E (om premissen är att vi ska ha ett toppmodernt flygvapen). Det är också rimligt att anta att det ger spill-over effekt >1 (givet SAAB's track record). Att behålla och öka kompetensen inom detta högteknologiska område är nog viktigare än många tror.
Inköp av Rafale/Typhoon/F-35/annat och nedläggning av SAABs's Gripenverksamhet skulle resultera i en enda stor spill-out effekt och ett för ändamålet sämre flygplan.

Länk till artikel om studien som anger spill-over till drygt till 2.6 x (en annan mindre omfattande studie hade siffran 1.2) investerade pengar.

Att regeringen inte finansieriar det här på ett trovärdigt sätt samt att det med stor sannolikhet drabbar den redan skadeskjutna armén och marinen, är givetvis horribelt. Under givna finansiella ramar vettekatten om inte 100 Gripen C är bättre, sett över försvaret som helhet.
Det har eg. ingen betydelse, den moderata försvarspolitiken leder till alla tunga vapensystem, flotta och flyg är i stort nedlagt om 40 år oavsett. Inom 10 år så kommer en försvarsgren vara borta.
På några få års sikt så har du rätt på 10-15 års sikt så är det betydelselöst, vi ligger redan efter i nedskärningstakten och den måste accelerera om FM ska ha en rimlig balans.
Stillastående anslag, oförändrade krav och inflation är boven.
Citera
2013-06-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Läs vad jag har skrivit, har aldrig påstått att vi ska köpa in F-35.
Om vi inte skaffat gripen skulle vi köpt ett annat plan.

Citat:
Ja, inte Svenska skattebetalare i alla fall.
Om vi skulle köpa F35 eller något annat plan skulle svenska skattebetalare stå för utvecklingskostnaden och planet i stort.

Skillnaden är att i fallet Gripen kan vi få tillbaka i form av export och synergiprodukter.
Senast redigerad av kroppskultur 2013-06-11 kl. 10:51.
Citera
2013-06-11, 14:53
Medlem
BleAivanos avatar
Brasilianska "Defesa Aérea & Naval" har nyligen besökt Saab i Linköping
(för att göra research om Gripenartikeln antar jag).

Här är deras artikel med kort historik om Gripenprojektet samt en lite utförligare
introduktion till en eventuell langarfartygsversion av Gripen.

Artikel innehåller bl.a. en närbild på en AESA-radar (Raven ES-05) samt flertalet bilder
på hur Saab tänker sig att en langarfartygsversion av Gripen kan se ut på hangarfartyg.

Originalartikel: http://www.defesaaereanaval.com.br/?p=16428
Översatt version: http://translate.google.com/translate?sl=pt&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.defesaaereanaval.com.br%2F%3F p%3D16428

-----

I denna artikel på vi läsa att det inte blir någon Gripen E på flygmässan i Le Bourget
På frågan när prototypen blir färdig svarar Saabs vice-VD "I tid".
http://www.affarsliv.com/?articleid=6419093&date=&menuids=

Man har i alla fall börjat monteringen av prototypen.

---

Sedan har SvD haft en frågestund om Gripen: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/fa-svar-chatt-om-gripen_8255770.svd
Senast redigerad av BleAivano 2013-06-11 kl. 15:01.
Citera
2013-06-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vilket iofs är 66 st mer än vad Viggen sålde.
Schweiz får vara med och dela på utvecklingskostnaden, sen hur den tas ut är en annan femma.
En möjlig affär med Viggen stoppades pga exportförbud av vissa Amerikanska komponenter.
Några andra möjliga affärer stoppades då kunderna istället valde F-16.
Schweiz får fast pris, och får därmed inte vara med och dela på hela utvecklingskostnaden.
Citera
2013-06-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Behovet i framtiden har vi inte en susning om? Det enda vi vet är att det inte finns något billigare alternativ på marknaden för svensk del och utvecklar vi inte NG så kommer vi billigare undan nu, men det blir desto dyrare om 10-12 år.
Utvecklar vi NG så har vi valfriheten och möjligheten kvar att växla upp den egna tillverkningen och produktionen om ett behov skulle segla upp under tiden.
Antalet stridsflygplan som kan komma att säljas de kommande 20 åren, kommer att bli färre än det antal stridsflygplan som sålts de senaste 20 åren.
Citera
2013-06-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Jag läser vad du skrivit, och du har svarat ang. F-35 att svenska skattebetalare inte behöver betala för F-35, med detta antar jag att du implicit menar utvecklingskostnaderna. Menar du att exempelvis LM och USA står för utvecklingsnotan och sedan drar av den på styckpriset för övriga köpare? Självklart kommer utvecklingskostnaderna som numera uppgår till knappt 400 miljarder dollar avspeglas i priset på maskinen.
Jag skrev att Svenska skattebetalare inte behöver betala del av utvecklingskostnaden för F-35 då vi inte ska köpa det flygplanet.

Jag syftade på att eventuella exportkunder av Gripen E ska få fast pris, då delar man inte upp utvecklingskostnaden på alla flygplan man bygger, vi svenska skattebetalare får därför stå för en större del.

I F-35 projektet så delas utvecklingskostnaden upp på minst 3000 flygplan.

Citat:
Vad vill du ha sagt med detta? Jag tolkar det som skepsis till export vilket jag kan förstå, dock är det rimligt att anta viss exportframgång.

Klart som fan är att Gripen E handlar om industristöd, samtidigt vore det vansinnigt att inte satsa på Gripen E (om premissen är att vi ska ha ett toppmodernt flygvapen). Det är också rimligt att anta att det ger spill-over effekt >1 (givet SAAB's track record). Att behålla och öka kompetensen inom detta högteknologiska område är nog viktigare än många tror.
Inköp av Rafale/Typhoon/F-35/annat och nedläggning av SAABs's Gripenverksamhet skulle resultera i en enda stor spill-out effekt och ett för ändamålet sämre flygplan.

Länk till artikel om studien som anger spill-over till drygt till 2.6 x (en annan mindre omfattande studie hade siffran 1.2) investerade pengar.

Att regeringen inte finansieriar det här på ett trovärdigt sätt samt att det med stor sannolikhet drabbar den redan skadeskjutna armén och marinen, är givetvis horribelt. Under givna finansiella ramar vettekatten om inte 100 Gripen C är bättre, sett över försvaret som helhet.
Jag svarade på ett inlägg om att Gripen enbart sålts i 66 st exemplar på exportmarknaden därför att stridsflygsmarknaden varit svag, vilket den då inte har varit de senaste 20 åren då ett antal tusen stridsflygplan exporterats i världen.
Citera
2013-06-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Om vi inte skaffat gripen skulle vi köpt ett annat plan.

Nu snackar jag inte om Gripen som då redan anskaffats, utan om Gripen E där Svenska staten ska köpa flygplan om man hittar exportkunder, och att du och jag få vara med och betala den större delen av utvecklingskostnaden.

Citat:
Om vi skulle köpa F35 eller något annat plan skulle svenska skattebetalare stå för utvecklingskostnaden och planet i stort.

Skillnaden är att i fallet Gripen kan vi få tillbaka i form av export och synergiprodukter.
Nu så kommer de svenska skattebetalarna vara den grupp som kommer betala mest av utvecklingskostnaden.

Chanserna för framgångsrik export kommer även vara rätt små, även om SAAB själva verkar tro att man ska sälja 300-600 st Gripen de närmsta 20 åren.
Citera
2013-06-11, 19:06
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
En möjlig affär med Viggen stoppades pga exportförbud av vissa Amerikanska komponenter.
Schweiz får fast pris, och får därmed inte vara med och dela på hela utvecklingskostnaden.
Du skulle framstå som mindre dum i huvudet om du visste vad fast pris betyder.
Citera
2013-06-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Du skulle framstå som mindre dum i huvudet om du visste vad fast pris betyder.
Schweiz har fått ett fast pris som oavsett fördyrningar kommer att stå fast.
Produkten de eventuellt kommer att köpa finns inte färdig, utan ska först utvecklas.
Citera
2013-06-11, 22:49
Medlem
Är Brunkeberg en bot?
Citera
2013-06-12, 07:01
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Schweiz har fått ett fast pris som oavsett fördyrningar kommer att stå fast.
Produkten de eventuellt kommer att köpa finns inte färdig, utan ska först utvecklas.
På precis samma sätt gäller att om utvecklingen blir billigare än förväntat så kommer Schweiz likväl få betala samma pris.

Med tanke på SAABs track record hitintills, vad tror du är mest sannolikt?
Citera
2013-06-12, 07:19
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Så du tror inte att delar av utvecklingskostnaden är utsmetad i det fasta priset?
SAAB påstår sig ha lyckas bryta kostnadsspiralen gällande utveckling av stridsflyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in