2006-08-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
90% är nog i underkant.

Och sen när läggs viss övningsresultat ut för allmän beskådning...?

Men visst jag tar gärna viss info som önsketänkande , överdrift , och i vilken % sats ni önskar...
Citera
2006-08-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Klart att man kan förbereda om man monterar in rörledningar mm när man bygger flygplanet, för att sedan bara montera yttre saker som tankningsbom mm om man då vill ha tankningskapacitet ( då slipper man riva flygkroppen).
Liknande gör man på F-16 C/D Block 50/52 som i fabrik får rörledningar mm för CFT ( Extratankar på flygkropp-vingrot), även om inte alla flygplan kommer att utrustas med tankarna.

Klart att man INTE kan inte i det fall vi diskuterar iaf..har du ens sett utrymmet där idag luftankningsproben sitter...finns inte en chans i helvetet
att du kan eftermontera nått....

Att du sedan som jämför med en helt annan produkt är ju inte ens relevant.
Citera
2006-08-14, 14:52
Medlem
Ankdammsmans avatar
Hansol:

Kommentaren om 90% var inte riktad till dig, utan jag tyckte bara att det beskrev situationen på internet i allmänhet.

Vad gäller övningsresultat så brukar övningarna ju dessutom vara hårt styrda, vilket gör det svårt att dra långtgående slutsatser.
Citera
2006-08-14, 15:04
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Klart att man INTE kan inte i det fall vi diskuterar iaf..har du ens sett utrymmet där idag luftankningsproben sitter...finns inte en chans i helvetet
att du kan eftermontera nått....

Att du sedan som jämför med en helt annan produkt är ju inte ens relevant.
Du får givetvis göra en del ingrepp, har aldrig påstått något annat. Men man slipper då riva flygkroppen för rörledningar mm.
På samma sätt som det finns kablage på alla nyare bilar för montering av dragkrok, så att man slipper riva hela inredningen för att dra fram kablage för släpvagnens belysning ( att man sedan måste aktivera funktionen hos aktoriserad verkstad på vissa modeller är en annan femma .

Att jag jämförde med CFT tankarna som monteras ovanpå vingroten på F-16 har stor relevans, för där görs rördragningar för att underlätta installation i framtiden. Precis som man kan göra på Gripen om man inte bygger in lufttankningskapacitet från början.
Citera
2006-08-14, 15:13
Medlem
Citat:
Du får givetvis göra en del ingrepp, har aldrig påstått något annat. Men man slipper då riva flygkroppen för rörledningar mm.
På samma sätt som det finns kablage på alla nyare bilar för montering av dragkrok, så att man slipper riva hela inredningen för att dra fram kablage för släpvagnens belysning ( att man sedan måste aktivera funktionen hos aktoriserad verkstad på vissa modeller är en annan femma .

Att jag jämförde med CFT tankarna som monteras ovanpå vingroten på F-16 har stor relevans, för där görs rördragningar för att underlätta installation i framtiden. Precis som man kan göra på Gripen om man inte bygger in lufttankningskapacitet från början.

Då ber jag dig att plocka fram källa för detta..?
Kanske FMV har någon sprängskiss på det.?
Har inte under min tid sett detta fenomen..
(eftersom det aldrig har skett och ej kommer ske)
Citera
2006-08-14, 16:20
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Då ber jag dig att plocka fram källa för detta..?
Kanske FMV har någon sprängskiss på det.?
Har inte under min tid sett detta fenomen..
(eftersom det aldrig har skett och ej kommer ske)
Jag kanske har hört det från din källa som hävdar att Gripen vann alla luftstridsövningar under Redflag övningen i Alaska .
Det måste ju bara vara sant, för Gripen är världens bästa flygplan - i alla fall i vissa personers hjärnor.....

Som jag tidigare har skrivit så hade man från början inte tänkt ge de sista ca 20 flygplanen full Delserie 3 standard, bara den nya instrumenteringen mm och förberedelse för lufttankning.
Detta ändrades då 14 st Delserie 3 flygplan skulle hyras ut till Tjeckien, därför har det aldrig byggts några Gripen med bara förberedelse för lyfttankning, utan de har fått full lufttankningskapacitet från början.
Citera
2006-08-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Politik spelade säkert en stor roll, och det finns som bekant sätt att rigga utvärderingar om man vill det. Att politiken spelar roll vid vapenköp är egentligen bara som sig bör eftersom vapnen inte är ett självändamål utan ett medel för att uppnå säkerhet. Kan man skapa säkerhet genom politiskt rövslickeri så duger det givetvis lika bra. Säkerhet som säkerhet.

Ditt inlägg berör också en annan aspekt som brukar glömmas bort, nämligen att den finska utvärderingen gjordes i början av 90-talet och gällde den Gripenvariant som fanns tillgänglig då. En del verkar jämföra med C-versionen, men det är givetvis helt fel.

Finnarna viktade strid mot luftmål på långt avstånd (BVR) högt, och F-18 kan bära upp till 8 AMRAAM medan Gripen (A och C) bara klarar 4 stycken. En Hornet kan alltså skjuta dubbelt så många jaktrobotar per uppdrag, vilket är vad som avses med
its BVR capability and firepower with an AMRAAM AIM-120 missile load being especially impressive.
Större flygplan = större kostnader, men också mer last. Notera också att Hornet från början ansågs för dyr. Gripen ställdes ursprungligen mot F-16 och Mirage 2000, som båda är enkelmotoriga och kan bära mindre last än F-18. Hornets storlek gör också att det kan bära en större och kraftfullare radar.

Vad jag försöker säga är att med de parametrarna som finnarna satte upp så är det inte orimiligt att Hornet faktiskt vann på sina tekniska egenskaper även utan politik. Därmed givetvis inte sagt att politik inte spelade in.

Now we're talking. Förutom att politik och teknik i detta avseende var samma sak (ingen Hornet, inga AMRAAM). En jämförelse nu skulle se annorlunda ut.
Citera
2006-08-14, 16:52
Medlem
Citat:
Jag kanske har hört det från din källa som hävdar att Gripen vann alla luftstridsövningar under Redflag övningen i Alaska .
Det måste ju bara vara sant, för Gripen är världens bästa flygplan - i alla fall i vissa personers hjärnor.....

Det kanske är så att vissa personers hjärnor inte förmå ta in informationen att 39 är en rätt så skaplig konstruktion trots att den inte är med i amerikanska krigsfilmer eller på CNN och att det förekommer motdebattörer som känner 39 ned på skruvnivå, bokstavligt talat.

Rent historiskt så har det ju visat sig att de svenska planen varit mycket konkurrenskraftiga i jämförelse med alternativen och jag kan inte se någon anledning till att 39 skulle vara så mycket sämre än respektive föregångare.
Sedan kan man alltid spekulera, men snacket gick ju likadant förr (åtminstone sedan 35-tiden och när 37 kom ut på förband) utan att det var särskilt mycket substans i det vilket visade sig efter några år.

Ibland finns det artiklar i utländsk militärflygpress där NATO-piloter fått prova 39 eller flyga mot den. Läser man dessa så kan man ju bilda sig en uppfattning om vilken status den har som flygplan i NATOlägret och bland piloterna själva. Rent krasst brukar de faktiskt själva tycka att de hellre skulle sitta i en 39 än i sin egen Hornet, F16 eller vad de nu spakar i vanliga fall.
Och FMV-s hemsida är inte heltäckande på den fronten heller, inte heller uppdaterad sedan i våras...
Citera
2006-08-14, 20:43
Medlem
Citat:
Det måste ju bara vara sant, för Gripen är världens bästa flygplan - i alla fall i vissa personers hjärnor......

Gripen är inte alls världens bästa...Finns verkligen kärror som lirar i en annan division än Gripen. Men kostnaden för dessa är ju skyhöga och användingsområdet är inte i fas med våran neuralpolitik.Vi har endast ett invasionsförsvar inte aggresions . Och för det passar Gripen ganska så ypperligt...Fortsättningsvis så var det inte ALLA stridsövningar...som jag nämde..Så ska du citera så gör rätt.

Citat:
Som jag tidigare har skrivit så hade man från början inte tänkt ge de sista ca 20 flygplanen full Delserie 3 standard, bara den nya instrumenteringen mm och förberedelse för lufttankning.
Detta ändrades då 14 st Delserie 3 flygplan skulle hyras ut till Tjeckien, därför har det aldrig byggts några Gripen med bara förberedelse för lyfttankning, utan de har fått full lufttankningskapacitet från början.

Detta är fortfarande nonsen, utan 208 är en fast serieskarv där dessa ändringar sedan lång tidsplanering infördes. Är näst intill "totalmakover"
invärtes.Så ditt resonemang om lite instrumentbyte och lufttankningsförberedelse är heltuppåt väggarna. Tror inte ens i din fantasi kan ana hur mycket som är ändrat.
Citera
2006-08-14, 21:17
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Gripen är inte alls världens bästa...Finns verkligen kärror som lirar i en annan division än Gripen. Men kostnaden för dessa är ju skyhöga och användingsområdet är inte i fas med våran neuralpolitik.Vi har endast ett invasionsförsvar inte aggresions . Och för det passar Gripen ganska så ypperligt...Fortsättningsvis så var det inte ALLA stridsövningar...som jag nämde..Så ska du citera så gör rätt.

Detta är fortfarande nonsen, utan 208 är en fast serieskarv där dessa ändringar sedan lång tidsplanering infördes. Är näst intill "totalmakover"
invärtes.Så ditt resonemang om lite instrumentbyte och lufttankningsförberedelse är heltuppåt väggarna. Tror inte ens i din fantasi kan ana hur mycket som är ändrat.
Citat Hansol:"I dom fall när det var stridsövningar, dessa kärror lyckades inte med att låsa radarn en endaste gång...medan gripen lyckades fullständigt varje gång.."

Det tolkar jag som om Gripen skulle vara överlägsen i din beskrivning av saken .
Vad jag sagt är att de sista flygplanen ur Delserie 2 skulle vara som Delserie 3, fast utan lufttankningskapacitet ( bara förberett till viss del......).
Detta ändrades sedan och det gör ingen skillnad på att skarven låg på flygplan 208.

Det är självklart att det är stora skillnader på A/B och C/D där den första generationen är utvecklad i början och mitten av 1980-talet.

Det är även stor skillnad på olika flygplansgenerationer i F-15, F-16 och F/A-18.
Citera
2006-08-14, 21:21
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Och FMV-s hemsida är inte heltäckande på den fronten heller, inte heller uppdaterad sedan i våras...
Och det tror du påverkar vilken Delserie flygplanen till Tjeckien tillhörde?
Samtliga flygplan levererades även till Tjeckien mellan april - augusti 2005 .
Citera
2006-08-14, 22:06
Medlem
Citat:
Och det tror du påverkar vilken Delserie flygplanen till Tjeckien tillhörde?
Samtliga flygplan levererades även till Tjeckien mellan april - augusti 2005 .

Om du vill ha reda på exakt vad som ingick i vilken delserie och fan och hans moster kan du läsa vad Hansol skriver.

Jag uttalade mig allmänt utifrån min kunskapshorisont, inte om specifika delserier. Du verkar tro att FMV-s hemsida är någon slags teknisk handbok.

Det är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in